hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Peder Høgh, Bassumgård
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 28/10/2012 18:59
Jeg søger oplysninger om en Niels Peder Høegh / Høgh som ejede Bassumgård i Snejbjerg mellem 1884 og 1888. Hans kone hed Ane Nielsen. Ved folketællingen i 1890 bor han i Skannerup sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. Han har da en gård i Skannerup. Jeg kan ikke tyde navnet på det sogn han er født i. Ane Nielsens fødesogn kunne være Galten, Århus Amt.
De har fem børn: Else 12 år, Anders 10 år, Jens 8 år, Oktavia 3 år (født på Bassumgård) og Frode Janus 1 år (født i Skannerup).
Er der nogen der vil hjælpe mig med at tyde navnet på Niels Peder Høeghs fødesogn i ovennævnte folketælling? De tre første børns fødesogn er også svære at tyde.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Niels Peder Høgh, Bassumgård
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/10/2012 19:37
Det kunne være "Voel" og "Sminge".

Ps. husk lige opslagsnummeret.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/10/2012 19:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Peder Høgh, Bassumgård
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 28/10/2012 20:11
Tak for svaret Feldborg. Jeg har netop fundet dem i Tvilum Sogn, men du har sikkert ret i Voel og Sminge. De ligger i Tvilum Sogn på det tidspunkt.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Niels Peder Høgh, Bassumgård
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 01/11/2012 14:06
Jeg kunne da lige fortælle, hvad jeg ved om Niels Peter Høgh. Selvom han kun boede på Bassumgård i fire år, er han en brik i gårdens historie.
Hans fulde navn var Niels Peter Andersen Høgh, født i 1847 i Voel, Tvilum Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. Hans far, Anders Andersen Høgh, født 1817 i Voel, havde en stor gård i Voel, Voel Østergård. Faderen var desuden sognefoged. Sørgeligt nok døde faderen i 1859 kun 42 år gammel. Enken, Else Andersdatter, sad tilbage med ni børn, som dog for de ældstes vedkommende kunne forsørge sig selv. Enken giftede sig igen i 1861 med en Jens Nielsen Pind fra Oustrup i Røgen Sogn. Voel Østergård blev solgt samme år til en Jens Jensen. Gården havde ellers været i slægtens eje siden 1793, da den blev købt til selveje. Køberen Anders (Østergård) Jensen havde indtil da været fæster på gården.
Hvad der fik Niels Peter Høeg til at forsøge lykken ude vestpå på Bassumgård ved jeg ikke. Men han vendte ret hurtigt tilbage til Østjylland, hvor han købte en ejendom i Skannerup, Gjern i 1888.
Med venlig hilsen
Inger Juel
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk