hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mejdal sogn?
phejndorf
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 12.10.06
Lagt på d. 12/10/2006 15:59
Så vidt jeg kan se skulle Mejdal sogn ligge i Hammerum Herred, men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om sognet, hverken her eller på http://www.arkivalieronline.dk.

Jeg leder efter Karen Ejsing (Andersen), født 1882 i Mejdal. Hun blev i 1904 i Herning gift med Niels Peder Mortensen, og 26/8 1904 fik de sønnen Gunnar Ejsing Mortensen. Fadder var bla Marie Ejsing og Andreas Jensen (?ved pr. Rønde).

Kan nogen hjælpe?

MVH/
 
Forfatter RE: Mejdal sogn?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 12/10/2006 23:19
Mejdal må høre til Tvis sogn.
MVH
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Mejdal sogn?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2006 01:03
Mejdal ligger som allerede nævnt i Tvis sogn.

Og du nævner flere gange stednavnet Ejsing - det er et sogn i Ginding herred. Ligger oppe omkring Vinderup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mejdal sogn?
phejndorf
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 12.10.06
Lagt på d. 13/10/2006 10:11
Tusind tak for jeres hurtige hjælp - det er dejligt når man er ny i "faget"! Mine oplysninger var som sagt "Karen Ejsing Andersen fra Mejdal" (da hun blev gift), men jeg tror det lykkedes at finde den rigtige Karen Andersen i Ejsing sogns kirkebog. Fødselsåret passer så nu må jeg igang med at kontrollere de øvrige oplysninger. Endnu engang tak.
 
Forfatter RE: Mejdal sogn?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 13/10/2006 14:07
Jeg har en Karen Jensen, født den 2. Dec. 1881 Skavtrup Mark, Tvis sogn. Hun bilver viet i Tvis Kirke den 28. Apr. 1904 med Per Anton Emmanuels Lodbjerg Ejsing, født 7. Maj 1870 Naur sogn, hans forældre: Hans Silenz Eysing og Hustru Nancy Hansen Christensen. Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge, der er jo nok ikke så mange der hedder Ejsing.
MVH
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Mejdal sogn?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 13/10/2006 14:08
Jeg har en Karen Jensen, født den 2. Dec. 1881 Skavtrup Mark, Tvis sogn. Hun bilver viet i Tvis Kirke den 28. Apr. 1904 med Per Anton Emmanuels Lodbjerg Ejsing, født 7. Maj 1870 Naur sogn, hans forældre: Hans Silenz Eysing og Hustru Nancy Hansen Christensen. Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge, der er jo nok ikke så mange der hedder Ejsing.
MVH
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Karen g. Mortensen i Herning
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 16/10/2006 18:21
Måske kender du artiklen om P. Mortensens fabrik i Herning-bogen 2003 ?? :
En beskrivelse af fynboen, der blev midtjyde og hans firma.

Den er værd at læse både som en familiehistorie og om et stykke dansk industri.

med venlig hilsen

Lokahistorisk Arkiv i
Herning

Doris Frederiksen
www.herningbib.dk  
Forfatter RE: Mejdal sogn?
phejndorf
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 12.10.06
Lagt på d. 20/11/2006 22:04
Igen tak til alle. Herning-bogen 2003 er virkelig spændende, og tak for hintet. Imidlertid placerede den Karen Ejsing Mortensen i Mejdal og ikke, som det skulle have været, i Mejrup, men nu har jeg fundet flere oplysninger via kirkebøger og folketællinger som følger hendes familie. Mellemnavnet, viser det sig, har hun faktisk fra sin stedfar, som blev født i Jelling!

En god del af Niels Peder Mortensens slægt er glimrende dokumenteret her: http://www.gawis.dk/jyhafa.
MVH/
Per Hejndorf

Redigeret af feldborg d. 20/11/2006 22:23
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk