hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Maren Andersdatter Holst
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 06/10/2012 13:15
Hej
I Hjerm Ginding tingbog er nævnt Madame Maren Andersdatter Holst, enke efter tidligere byfoged Jens Thøgersen Hvas i Holstebro i en skelsag der.

Hun kan være datter af Holstebro borgmesteren Anders Rasmussen Holst, der ifgl Nyg. sedler blev borgmester her 1675.

Nu er det spændende så, om hun kan være nok en søter til Just Andersen Holst.

Just Andersens søster Ingeborg og hendes 2. mand Thomas Mikkelsen Bering får flere børn døbt i Vivild kirke, men fadderlisterne giver ingen fingerpeg i den retning, ligesom Maren Andersdatter Holst og Jens Thøgersen Hvass får flere børn døbt i den samme periode i Holstebro kirke ----- men heller ikke her er der noget i fadderlisterne der giver sammenfald.

Men disse "Holster" er mere eller mindre samtidige, og i samme sociale lag, så i
familie kan de måske nok være.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/10/2012 20:01
Spændende tanke. Hvis hun er af denne søskende flok må hun nok være den yngste i flokken.

Anders Rasmusen Holst var borgmester fra 27 juli 1674 og til sin død i juli 1678. Han var gift #1 med Maren Hansdatter og #2 med Kirsten From. Ellers ved jeg ikke noget om ham.

Jens Tøgersen Hvas (1694-1716) er ud af en præste- og fogedslægt. Byfoged i Holstebro og herredsfoged i Hjerm herred fra 1694. Hans hustru Maren Andersdatter Holst dør eft. 1731. Den 3de februar 1701 får de et udøbt barn begravet. Hun må altså stadig være i den fødedygtige alder på det tidspunkt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 18/10/2012 10:44
Hej
Med hensyn til Just Andersen Holst på Trøstrup er der en landstingsdom, set i Wadschiers B-24 navneliste til irettelagte dokumenter 1636-1719, folie/sag nr. 156. Ordlyd:" Just Andersen på Trøstrup, forvaltning af Herningsholm"
Dommen er nok fra omk 1705, måske er her nogle nævnelser der kan hjælpe med at belyse hans herkomst.

I en sag i tingbogen anklager en tidligere forvalter, Ruprecht Trojens enke på det nærmeste efterfølgeren(Just Andersens svoger) Peder Jensen i Gjellerup for uærlighed, han er da kaldt Peder Jensen Sort Tiphede (Timring sogn)

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/10/2012 20:43
jørn jensen skrev:
Hej
Med hensyn til Just Andersen Holst på Trøstrup er der en landstingsdom, set i Wadschiers B-24 navneliste til irettelagte dokumenter 1636-1719, folie/sag nr. 156. Ordlyd:" Just Andersen på Trøstrup, forvaltning af Herningsholm"

Tak for den oplysning.

I en sag i tingbogen anklager en tidligere forvalter, Ruprecht Trojens enke på det nærmeste efterfølgeren(Just Andersens svoger) Peder Jensen i Gjellerup for uærlighed, han er da kaldt Peder Jensen Sort Tiphede (Timring sogn)

Tiphede er på den tid hovgaard under Timgaard som ejes af Sehested-familien. Den familie har på det tidspunkt ikke nogen tilknytning til Herningsholm, men der kan jo godt være en sammenhæng alligevel.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/10/2012 23:17
jørn jensen skrev:
Hej Med hensyn til Just Andersen Holst på Trøstrup er der en landstingsdom, set i Wadschiers B-24 navneliste til irettelagte dokumenter 1636-1719, folie/sag nr. 156. Ordlyd:" Just Andersen på Trøstrup, forvaltning af Herningsholm"
Dommen er nok fra omk 1705, måske er her nogle nævnelser der kan hjælpe med at belyse hans herkomst.


Hej igen.

Kan du ikke lige præcisere hvor du har fundet det hos Wadschier. Jeg synes ikke jeg kan genfinde det.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 29/10/2012 11:48
Det kneb også her at finde det, men det er bogen 1636-1719, opslag 202 af 226.

mvh. jørn
 
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/10/2012 23:53
Jeg tror Wadschier er gået lidt forkert i byen med overskriften her. For mig at se er det Register til tingbøger og justitsprotokoller der er i den bog. Det fremgår da også af titelbladet.

Selve henvisningen i det konkrete tilfælde fører hen til B-24-102 "Justitsprotokol for landstingshøreren 1700-1709" hvilket åbenbart er den eneste domsbog der findes for den periode?

Men der står ikke meget der. Jeg er dog ikke helt sikker på betydningen, bla. også fordi jeg heller ikke er helt sikker på tydningen!

Er der nogen der vil give et bud på hvad der faktisk står og evt. også hvad det betyder.?


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 01/11/2012 12:01

Jeg læser:
Just Andersen på Trøstrup æskede en dom af Herningsholm birketing udstedt 12. oktober sidst, som er dømt af dette dommer (?)
Bertel Mathias Terkelsen imellem citanten og Frederik Lindvig von Sneidebach ang(ående) citantens forvaltning ved Herningholms gård og gods.
Parterne blev tilspurgt om de videre havde at fremlægge udi sagen. Svarede nej. Dom.
Erik Brejl
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 01/11/2012 13:21
Lige et par rettelser.

som er dømt af dette dommer (?)
: som er dømbt af Sette dommeren

Frederik Lindvig
: Friderich Ludvig

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 01/11/2012 13:44
Ja det gik vist lidt for hurtigt. Du har ganske ret.
Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Maren Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/11/2012 22:25
Så vidt jeg ved er der ikke bevaret tingbøger fra Herningsholm Birketing, så der er ikke noget at hente dér.

Men skal det sidste forstås derhen, at der har været eet eller flere retsmøder ved Landsretten - og at der efterfølgende er afsagt en dom.?

Og i bekræftende fald, hvor finder man så det.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk