hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Klinchgaard og/eller Studsgaard i Skarrild sogn
Gert
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 14.03.07
Lagt på d. 29/09/2012 16:06
Jeg har lidt problemer med at finde ud af om Klinchgaard og Studsgaard er den samme gård og om den eventuel findes allerede ved matriklen i 1688 i Skarrild sogn. Jeg tror det ? (Der er også en anden gaard der blot hedder Klinch ikke at forveklsle, den er både i matriklen 1688 og i skattemandtal 1743, men blev købt af manden på Studsgaard på auktion den 26/12-1824 og senere lagt sammen med Studsgaard).

I Skattemandtal Skarrild sogn 1743 (afskrift findes her i Hammerum Herred) hedder den Klinchgaard med Peder Studsgaard og hustru som fæstere. Peder Studsgaard dør i 1747 så vidt jeg kan se i afskrift af Skarrild Kirkebog fra 1725 til 1815 (findes også her på Hammerum Herred). Hans far og en af børnene hedder også Peder Pedersen (Studsgaard).

Familien Studsgaard har været fæstere på Klinchgaard/Studsgaard i hvert fald fra ca. 1700 til Morten Pedersen Studsgaard køber den til selveje i 1778 af Lundenæs, så vidt jeg kan se.

Måske har denne familie givet den navnet Studsgaard eller ?? Ved handler fra ca. 1801 kaldes den Studsgaard og det hedder den stadig i dag og ligger på Hveddevej 30, Skarrild.

Hivs Klinchgaard blot skifter navn til Studsgaard på et tidspunkt, er der ingen problemer. Er der nogen der har studeret i det tidligere og kan hjælpe mig videre.

Venlig hilsen
Gert V. Jensen
 
Forfatter RE: Klinchgaard og/eller Studsgaard i Skarrild sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/10/2012 00:25
Den omstændighed, at Studsgaard ikke optræder som stednavn, hverken i kirkebog eller folketællinger før et stykke op i 1800-tallet (Dansk stednavne har den heller ikke med), men til gengæld ofte optræder som personnavn, kunne jo tyde på, at din teori er rigtig.

Jeg mener heller ikke den er nævnt i m1688, men jeg er ikke helt sikker.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk