hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Brandforsikrig i Viskinge (Sjælland)
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 22/08/2012 20:38
Hej Egon.

Jeg har startet en ny tråd, vedr. dine brandforsikringer i Viskinge, da det jo ikke rigtigt hører til i den tidligere tråd. Det eneste problem du kan have er, hvis du ikke får scrollet ned til "rullegardinet", da den måske er helt dækket på din skærm.

Der er 2 muligheder for at finde noget i Viskinge omkring 1806, og det er i:
Brandforsikring protokol A, 1800 - 1848
og Brandtaxation 1800 - 1833.

Da gårdnavnet "Mindegården" ikke bruges i hverken barndforsikring, folketælling og kirkebog, kan jeg ikke se hvilken person du søger. Der er 2 muligheder i kirkebogen, hvor en enke gifter sig igen i 1806, så enten er det:
Hans Larsen der bliver gift med Lars Jensens enke Maren Pedersdatter, eller
Niels Andersen der bliver gift med Niels Christensens enke Mette Hansdatter.

Hvis jeg får den rigtige oplysning, og du stadig ikke kan komme ind i brandforsikringerne, så kan jeg godt lede lidt for dig, og evt. sende kopier af siderne.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Brandforsikrig i Viskinge (Sjælland)
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 22/08/2012 22:03
Hej Niels.
Tak for tilbudet. Det mest indterresandte for mig er Da Niels Andersen gifter sig med Mette Hansdatter, dette par er mine tiloldeforældre.
Da Niels Christensen i 1792 gifter sig med den tidligere fæster, Hans Hansens datter og overtager fæstet, var gården det halve af gård nr 6 inde i Viskinge by.
Hans Hansen havde overtaget fæstet i 1757, hvor den tidligere fæster var blevet frasat,for armod og uduelighed, så den har nok været noget forsømt.
Jeg ved ikke hvornår gården bliver udflyttet til sin nuværende plads lidt nord for landevejen mod Værslev. Men den har i nye matrikkel nr 12.
Jeg er intereseret i både den gamle gård inde i landsbyen, ( 0g ikke mindst dens plads, men det fremgård vel ikke af brandforsikringen!), og den nye gård ude på marken.
Niels Andersen blev enkemand i 1818, og igen i 1823, og døde selv i sit tredie ægteskab i 1850, hvorefter hans enke Dorthe blev gift endnu engang, og atter enke, vidstnok i 1859.
Maren var Niels Andersen og Dorthes yngste datter,og overtog gården sammen med Hans Larsen.
Jeg ved ikke hvornår gården fik sit navn, men min mor et født i Viskinge i 1893,
Da var gården kendt som "Mindegaarden".
M.v.h Egon Hansen
 
Forfatter RE: Brandforsikrig i Viskinge (Sjælland)
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 22/08/2012 22:49
Hej igen.
Jeg sender dig nogle opslag i morgen, men jeg kan da sige nu, at gården blev taxeret 23/2-1804 under navnet "Gaaseputtegaarden" og den da var udflyttet.
Der er også en senere taxation under Niels Andersen, men den har jeg ikke været inde i endnu.

Vedr. dine problemer med at åbne filerne, så ser jeg nu, at Feldborg har skrevet, at den tilsyneladende kun virker i Intenet Explorer, så måske er fejler der.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Brandforsikrig i Viskinge (Sjælland)
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/08/2012 19:34
Hej Niels.
Foreløbig tak. Hvis det bliver ret store filer du sender, må du hellere bruge gmail.com , for min forumadresse har et meget begrænset plads, jeg har før dået noget som der ikke var plads til,så jeg måtte bede afsenderen om at sende til gmail, for at jeg kunne få det at se
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Brandforsikrig i Viskinge (Sjælland)
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 23/08/2012 21:32
Hej Egon.

Jeg har sendt tingene til din gmail, håber det kommer igennem.

M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk