hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 15/08/2012 11:39
Mit navn er Jørgen Munck Dinesen. Og som jeg umiddelbart læser mit stamtræ, er årsagen til, at jeg hedder Dinesen og ikke Dynesen, at min 2 x tipoldefar Dynes Jensen (25. oktober 1804) får ændret sit fornavn til Dines. Så min tipoldefar (6. april 1836) kommer til at hedde Jens Christian Dinesen og ikke Jens Christian Dynesen.

Men hvorfor skifter stavemåden fra Dynes til Dines i begyndelsen af 1800-tallet?

Mit bedste bud er, at lydskriften på vokalen ÿ ændrer sig i perioden, udtalen har formentligt altid været Dines? Som udtalen af månederne maÿ, junÿ og julÿ?

Mit bedste bud.
Er der andre?
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/08/2012 15:04
Før ca. år 1900 var der ingen fast måde at skrive navne på. Det svinger afhængig af tiden og afhængig af hvem der skriver osv. Dines og Dynes er præcist det samme navn. I nogle familier bider den ene måde sig fast og i andre familier bider den anden måde sig fast.

Din 2xtip er sikkert blevet kaldt både Dynes og Dines og du kan sikkert også finde det skrevet på begge måder i flæng. Efterhånden har man så selv foretrukket den ene måde frem for den anden, eller måske er det bare en tilfældighed at det er blevet sådan.

Et klassisk eksempel er: Laurids, Lavrids, Lavrits, Laurits, Lauritz, Lars, Lavs, Laus, Laurs, osv. der alle er varianter af det samme navn.

PS. Du kan se her hvordan begge stavemåder bruges hele vejen op gennem 1800-tallet:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=148&f05=Ringk%F8bing&f04=Hammerum&f12=d_nes&ret=3

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=148&f05=Ringk%F8bing&f04=Hammerum&f08=3&f12=d_nes&ret=3


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/08/2012 21:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 15/08/2012 20:46
Tak for hurtigt svar a.f., det er en fornøjelse med et aktivt forum

Du har ret i, at Dines også optræder tidligere i kirkebøgerne i flæng med Dÿnes, Jens Dÿnesen født i Tjørring ca 1714 står som fadder Jens Dinesen er par steder. Og det er også Jens Dinesen, der er far til Jens i 1754. Desværre kan vi jo ikke komme længere tilbage i kirkebøgerne for Tjørring. Ved vi, hvad der er blevet af dem?

(Jeg har først set dine PS.-links nu, de ser interessante ud.)
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/08/2012 22:06
Mange steder er kirkebøgerne jo gået tabt ved brande osv. og andre steder har de simpelthen ikke være ført systematisk før et stykke op i 1700-tallet.

Der har formentlig ikke eksisteret en egentlig kirkebog i Snejbjerg-Tjørring før 1750. Ved en retssag i 1743 fik præsten en alvorlig påtale, fordi han ikke kunne fremvis en korrekt "Døbebog". Det har dog ikke gjort noget større indtryk på ham, først da der kom en ny præst i 1750 begyndte man at føre kirkebog.

Jeg har lige rettet lidt i de to links, der var et par småfejl.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 16/08/2012 00:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 17/08/2012 16:33
At præsterne i Tjørring kunne undlade at føre kirkebog efter kongens befaling fra 1646 i mere end 100 år, lyder måske ikke helt sandsynligt for mig. Oplysningerne skulle vist primært bruges af centraladministrationen i forbindelse med opbygning af en dansk hær. Tidligere havde Christian IV jo hyret en hær, når han skulle i krig. Men riget fattedes penge og han havde også lige mistet herredømmet på vandet i slaget ved Femeren i 1644. Så jeg vil mene, at genstridige præster ret hurtigt måtte have fundet anden beskæftigelse

Du kan sagtens have ret med hensyn til en egentlig kirkebog, men der må nødvendigvis have været noget skriftligt materiale. Som måske dukker op en dag fra et magasin eller en upåagtet bogsamling (ønsketænkning).
----
Tak for din link, der er Imponerende mange Dÿnes/Dines-er i Hammerum i 1800-tallet. Navnet er langt mere udbredt end jeg havde forestillet mig.

I dag er det jo ikke muligt at forveksle Dynes og Dines, som det var tidligere. Kan Dÿnes være forkert oversat med Dynes i folketællingerne? Ser man på måden ÿ skrives på, kunne der også stå ij… ? Det ville formentligt have givet samme i-lyd som i.

Dijnes/Dines.
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/08/2012 18:02
jmd skrev:
At præsterne i Tjørring kunne undlade at føre kirkebog efter kongens befaling fra 1646 i mere end 100 år, lyder måske ikke helt sandsynligt for mig.

Det er faktisk ret sandsynligt, og det forekommer masser af steder. Selvfølgelig har præsterne gjort notater for at kunne huske hvad de havde aftalt omkring barnedåb, vielser osv. Men disse notaer var til eget brug og er normalt ikke bevarede.

Jeg tror ikke kirkebøgerne på det tidspunkt har haft militær betydning, udover hvis der opstod strid om under hvilket gods een eller anden ung mand var født.

Det var jo indtil stavnsbåndets opløsning primært godsejerne der stod for registreringen af potentielle soldater og udskrivningen af disse.

Derimod skulle præsterne sideløbende føre præcise mandtalslister, efter snart det ene og snart det andet kriterie, til brug for skatteudskrivningen. Det gav ofte anledning til retssager, som bla. den her tidligere nævnte.

I dag er det jo ikke muligt at forveksle Dynes og Dines, som det var tidligere. Kan Dÿnes være forkert oversat med Dynes i folketællingerne? Ser man på måden ÿ skrives på, kunne der også stå ij… ?

Det er nok nogen gange tilfældet i afskrifter, især hvor det forkommer i slutningen af et ord. Junij, Julij, osv.

Men mange skrev dengang faktisk bogstavet y som ÿ. Der er ingen tvivl om, at både Dynes og Dines har været helt almindelige stavemåder. Derimod mindes jeg ikke at have set det stavet Dijnes (dermed ikke sagt at det ikke kan forekomme, men det hører ihvertfald til sjældenhederne).

Det betyder ikke at det er 'tysk ÿ' eller at det idag skal skrives eller udtales som sådan. Det er bare den måde mange dengang skrev det på, ligesom mange satte streg over 'u', og en krølle over 's', og ø med to prikker over, mens atter andre skrev i uden prik over, osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Dynes/Dines?
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 20/08/2012 22:10
Der står en gammel ghravsten på Kølkær for Jens Christian Dinesen, jeg tror dog ikke det er den Dinesen du har gang i, på det tidspunkt var der 2 Jens Christian Dinesen en i Kølkær og en i Snejbjerg. Så vidt jeg husker for fik J,C.Dinesen fra Snejbjerg en orden måske var det for deltagelse i 1864 krigen. Jeg har set noget om det på Herning Museum. m.v.h. erling leerhøy
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 20/08/2012 23:21
Erling Leerhøy skrev:
på det tidspunkt var der 2 Jens Christian Dinesen en i Kølkær og en i Snejbjerg.


Mon han ikke forveksler Snejbjerg med Rind, hvor Jens Chr. Dinesen ligger begravet, han var veteran og dannebrogsmand.

Gravsteder på Rind Kirkegård

ID: 456
Afdeling: Sydvest Gang: 3
Navn på afdøde: Jens Chr. Dinesen
Født den: 1832-10-07 Fødested: -
Død den: 1933-01-17 Dødssted:

Vedr. ÿ og ij, så skrev E. Kroman i bogen "Skriftens Historie i Danmark":
I mere skødesløs skrift kan det undertiden være vanskeligt at skelne y fra ij.

Desuden brugte man kun j som slutbogstav, så Dijnes kan vist ikke forekomme.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Jens Christian Dinesen
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 21/08/2012 15:51
Hermed en artikel om Jens Christian stavet som Dinesen

Findes i en bedre opløsning hvis nogen skulle ønske den.


MVH Dahl.

ard tilknyttede følgende billede:

 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 21/08/2012 21:55
Svar til Folkjær, min kones bedstefar hedder J.C.Dinesen,søg på "Gravsten" på Kølkær kirkegaard, så finder du ham m.v.h. erling leerhøy
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 21/08/2012 22:20
Til Erling Leerhøy.

Ja, de 2 gange Jens Chr. Dinesen er nok begge opkaldt efter Jens Christian Pedersen i Okkels, henholdsvis farfar og morfar til børnene. Min oldemors plejefar Lars Jensen i Okkels var fadder til din J.C. Dinesen.
Det jeg anfægtede i dit indlæg var, at du havde placeret Dynes Jensens (i Fjederholt) søn i Snejbjerg, i stedet for i Rind sogn, hvor han var gårdmand i Kollund, som også angives i avisudklippet, der senere er kommet til.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 22/08/2012 00:04
i = y = ÿ = ij
a.f. og Niels, det kunne jo være fristende at antage, at i den tidsperiode, hvor juni staves junij, står der Dijnes (i med tryk og stumt j) selv om j ikke kommer sidst i ordet ….
Står der Dynes, har vi både ij og y, der jo skrives identisk som ÿ. Og som også udtales identisk …?
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 22/08/2012 00:05
Jens Christian Dinesen.
Rigtig god artikel, ard, men det er ikke min tipoldefar. Erling, du har vist fat i den rigtige gravsten, Jens Christian dør den 4. januar 1931 i Rind og bliver begravet på Kølkær kirkegård (sa opslag 255).
Han bliver født den 6. april 1836 i Gjellerup. Og Niels, een af fadderne er Lars Jensen Okkels (sa opslag 16).
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/08/2012 00:10
jmd skrev:
i = y = ÿ = ij
a.f. og Niels, det kunne jo være fristende at antage, at i den tidsperiode, hvor juni staves junij, står der Dijnes (i med tryk og stumt j)

Det kunne muligvis være fristende at antage, men det er altså ikke tilfældet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Dynes/Dines?
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 23/08/2012 22:24
Hej jmd. jeg tror (desværre) at Feldborg har ret, "min" Jens Chr. Dinesen er vist ikke den rigtige for dig. Jeg husker for ca. 50 år siden da jeg forskede en del i min kones slægt, at der var så mange Jens Chr. Dinesen her i området. Jeg har også et kopi af "Jens Chr. Dinesens slægtsoptegnelser og minder" der kom med et særtryk af Hardsyssels Aarbog 1925. Jeg troede det var "min3 J.C.D. for der var mange ting der passede, men han var ikke min. Han er * 7. okt. 1832 på Peder Vaads gaard i Fjederholt, (Fjederholt blev senere til Kølkær). Men om ham kan du altså læse en hel levnedsbeskrivelse i Hardsyssels Aarbog. Min Jens Chr. Dinesen er, som du kan se på gravstenen, født i Gjellerup. venlig hilsen erling leerhøy.
P.S. Feldborg har næsten altid ret, han ved hvad han snakker om
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 24/08/2012 16:51
Erling, stor respekt for Feldborg og denne hjemmeside, men vi 2 taler om den samme Jens Chr. Dinesen :

Gravsten med ID: 381

Hvem er din kone?
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 25/08/2012 21:59
til jmd synes du ikke du først skulle fortælle hvem du er
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 26/08/2012 13:43
Erling,
Jeg startede denne tråd med at præsentere mig, men jeg er forholdsvis ny med slægtsforskning og var ikke opmærksom på, at der var flere Jens Chr. Dinesen på samme tid. Så mit navn og tipoldefar har måske ikke været tilstrækkeligt.
Far : Henning Dinesen (1910-1990)
Farfar : Jens Kristian Dinesen Jensen (1986-1975)
Oldefar : Dines Jensen (1857-1936)

Jeg ville såmænd blot tilbyde dig og din kone at blive oprettet i mit træ må myheritage og invitere dig med som medlem.
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 26/08/2012 20:11
Hej jmd, godt ord igen, jeg havde glemt at du præsenterede dig i dit første indlæg. Men jeg tror ikke vi er i familie. På biblioteket kan du låne "Jens Christian Dinesens efterkommere", det tror jeg den hedder, den er udgivet af et slægtsforskerfirma. Da den blev udgivet havde jeg desværre ikke råd til at købe den, og var selv igang med at forske. Den fortæller det meste om min kones familie, deri kan du også finde mig. Jeg synes ikke helt dine årstal passer sammen med mine, men det kan jo være. venlig hilsen erling leerhøy
 
Forfatter RE: Dynes/Dines?
jmd
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.12
Lagt på d. 26/08/2012 21:45
Jeg er lidt forvirret, men efterhånden tror jeg på, at vi ikke er i familie

Den 23.8.2012 skriver du
"Min Jens Chr. Dinesen er, som du kan se på gravstenen, født i Gjellerup. venlig hilsen erling leerhøy."

Jeg formoder du taler om gravstenen med ID 381 på Kølkær kirkegård :

Navn på afdøde : Jens Chr. Dinesen
Født den: 1836-04-06 Fødested : Gjellerup
Død den : 1931-01-04 Dødssted: Søby

?
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk