hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mulvad
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 22/07/2012 23:26
Er Frans Mulvad = Frans Nielsen Mulvad = Frans Christensen Mulvad.

Om Mulvad slægten er der mange dokumenter og Nygård har skrevet mange sedler.
Googler man Mulvad er der også mange hit - det kunne være rart at få lidt system i dem.

Nygårds sedler:
Omtaler Frans Mulvad i 1757,1766 og 1798
Og Frans Nielsen Mulvad i 1787 – men henviser til folketællingen.
Jeg har tjekket Niels Mulvad som evt. far i Nygårds sedler – men fandt ingen der aldersmæssigt passede.

Folketællingen:
Christianshede, Bording 1787 skriver tydeligt Frans Nielsen Mulvad – Hvis det er en fejl, har den bredt sig som ringe i vandet – over hjemmesider mm

Kirkebøgerne:
Ved de fire børns fødsler og hans egen død omtales han som Frans Mulvad.
Hvem er Frans Mulvad døbt i Tjæreborg kirke 21.12.1757

Frans Christensen Mulvad. Født i Ringgive 1734 - passer aldersmæssigt.

Er der nogen der kan supplere og dokumentere ovenstående?


herholt

Redigeret af herholt d. 23/07/2012 00:03
 
Forfatter RE: Mulvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/07/2012 21:06
Der var noget som hed Mulvad gods i Darum eller deromkring. Søfren Iffversen havde et gadeboel i LlDarum, og drev desuden " 2 skar land " af Molvad gods.
Søfren var død før 1660. hvor hans enke, Johanne Søfrens førte sag ved Gjørding herredsting om denn jhords som hun påstod var solgt for næsen af hende.
Kanm jeres "Mulvad" føres tilbage?
Søfren ståre i jordebogen i 1626, blev muligvis gift med
forgængerens enke. Hans Nielsen Molvad ?
Mvh Egon Hansen
 
Forfatter RE: Mulvad
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 23/07/2012 21:35
Mulvad slægten kommer fra sønderjylland, mange er præster eller degne og det er forholdsvist nemt at følge slægten tilbage.


herholt
 
Forfatter RE: Mulvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/07/2012 21:20
(Det ved jeg, der findes en hel slægtsbog om de ældst5e slægter. Det jeg ikke ved er om Søfren blev gift med Hans Nielsens datter, og under alle omstændigheder er det de børn Søfren fik med Johanne Hansdatter der er mine aner.
Tilsyneladende havde Søfren mindst5 een søn mee den første kone, Hans Særensen, som har en større gård i Darum. Jeg forestiller mig at Søfren har skiftetr med denne søn efter moderens død, og at denne har fåetr gården/ en større del af Molvad gods, og at Søfren ha4r beholdt se to skar jord overalt i Darum, santidig med at han er flyttet til mere beskedne forhold i et Gadeboel, da han bliver gift med Johanne fra Novrup.
Søfren optræder mange gange i Skads herreds tingbøger, han har tilsyneladende væretr handelsmand, ud oiver at have drevet sit boel og de tilfæstede 2 skar.
Jeg ved også at Johanne er født i Novrup i Jerne sogn ca 1615, og døde i 1682.
Hun nåede at få "sin" jord inden hun døde, og overlod ejendommen til sin yngste? søn Iver Sørensen.
Jeg kan ikke af slægtebogen se om Hans Nielsen eller hans kone er af Mulvadslægten, jeg ville bare hjælpe ejeren af denne tråd.
Mulvadgårdenb ligger i HGunderup sogn.
Mvh Egon Hansen
 
Forfatter RE: Mulvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/07/2012 21:21
(Det ved jeg, der findes en hel slægtsbog om de ældst5e slægter. Det jeg ikke ved er om Søfren blev gift med Hans Nielsens datter, og under alle omstændigheder er det de børn Søfren fik med Johanne Hansdatter der er mine aner.
Tilsyneladende havde Søfren mindst5 een søn mee den første kone, Hans Særensen, som har en større gård i Darum. Jeg forestiller mig at Søfren har skiftetr med denne søn efter moderens død, og at denne har fåetr gården/ en større del af Molvad gods, og at Søfren ha4r beholdt se to skar jord overalt i Darum, santidig med at han er flyttet til mere beskedne forhold i et Gadeboel, da han bliver gift med Johanne fra Novrup.
Søfren optræder mange gange i Skads herreds tingbøger, han har tilsyneladende væretr handelsmand, ud oiver at have drevet sit boel og de tilfæstede 2 skar.
Jeg ved også at Johanne er født i Novrup i Jerne sogn ca 1615, og døde i 1682.
Hun nåede at få "sin" jord inden hun døde, og overlod ejendommen til sin yngste? søn Iver Sørensen.
Jeg kan ikke af slægtebogen se om Hans Nielsen eller hans kone er af Mulvadslægten, jeg ville bare hjælpe ejeren af denne tråd.
Mulvadgården ligger i Hunderup sogn.
Mvh Egon Hansen
 
Forfatter RE: Mulvad
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 26/07/2012 23:32
Det kunne være interessant, at læse den omtalte slægtsbog. Er det muligt?


herholt
 
Forfatter RE: Mulvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/07/2012 21:41
Jeg har haft lånt gennem biblioteket
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Mulvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/07/2012 20:44
Bogen hedder Mulvad slægten, og er udgivet af Viggo Mulvaf i 1989.Bogen findes på Esbjerg bibliotek og på Frederiksberg, men kan skaffes af dit lokale bibliotek
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Mulvad
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 30/07/2012 14:31
Tak for oplysningerne, jeg vil bestille bogen. Jeg vender tilbage, når jeg har læst den. MVH herholt


herholt
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk