hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anders Dyhr
Leif Holmstedt
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 12.03.07
Lagt på d. 06/06/2012 10:46
Hvordan kan Johanne i 1785 være enke efter Anders Dyhr, efter den samme Anders Dyhr i 1764 begravede Johanne?

”79 Ursula Cathrine Ørting i Sønder Vissing. 12.12.1785, fol.73.
E: Peder Vinding, degn. A:
1) bror Christen [Simonsen] Ørting, herredsskriver i Vinding, [skifte Skanderborg Åkær Amter 21.2.1755 lbnr.79]. 2B: Anne Marie g.m. byfoged Tolstrup i Skanderborg, Johanne, enke efter Anders Dyhr, kromand i Rye, nu i Ballesgårde mellem Vejle og Kolding.
2) bror Peder Simonsen i Vinding, død. 1B: Anne Marie g.m. Christen Jensen i Mattrup Ladegård
3) søster Anne Simonsdatter g.m. Jens Andersen, korporal i Velling.”


”Mandagen den 28.maj 1764: Blef Sognefogeden Anders Dyhrs hustru - Johanne Christensdatter - af Rye begravet.”

Venlig hilsen
Leif Birger Holmstedt
 
Forfatter RE: Anders Dyhr
Kirsten Kjellerup
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.12
Lagt på d. 18/06/2012 10:25
Jeg har undret mig over det samme, men er kommet frem til, at det må være en misforståelse fra skriverens side.
Anders Dyhr begraver ganske rigtigt sin 2. hustru Johanne Christensdatter Ørting i 1764. Derefter har han en husholderske, og ca. 1769 forlader han Rye.
Han dør i Ingerslev, Estruplund, i 1805.

Venlig hilsen
Kirsten Kjellerup


Kirsten Kjellerup
 
Forfatter RE: Anders Dyhr
Kirsten Kjellerup
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.12
Lagt på d. 18/06/2012 10:35
PS.
Men inden 1805 har han været omkring flere steder, bl.a. i Mariager 1798, så han kan uden tvivl godt have været i Ballesgaarde i 1785.

Venlig hilsen


Kirsten Kjellerup
 
Forfatter RE: Anders Dyhr
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 18/06/2012 15:13
Jeg kan se i min kladde, at jeg har været i tvivl om, hvem af de to ægtefolk, der er død, så jeg vil tjekke næste gang i Viborg, men med de restriktioner der nu er, kan jeg jo ikke nå det til i morgen.
Det skal nok passe, at det er Johanne, der er død og Anders Dyhr, der nu bor i Ballesgårde, for det nævnes at der er en del børn, selv om deres navne ikke angives.

Redigeret af Erik Brejl d. 18/06/2012 15:30
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Anders Dyhr
Kirsten Kjellerup
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.12
Lagt på d. 18/06/2012 15:45
Hvis man kigger lidt frem i kirkebogen for Rye, vil man se, at Anders Dyhr i (mindst) et par tilfælde er fadder ved en barnedåb. I et par andre tilfælde er hans husholderske fadder eller bærer af barnet.

I 1769 overgår krobevillingen til en anden, så jeg formoder, at Anders Dyhr og hans børn forlader Rye dette år. Derefter har jeg ikke fundet noget sikkert om ham, før han i 1798 er forlover ved sin ældste datters 2. bryllup - han er da 'borger i Mariager'.

Han dør i Ingerslev, Estruplund sogn, Randers amt, i 1805. Der er skifte i Rougsø Herred, hvor hans (levende) børn er oplistet. Dette er nævnt i 'Nygaards sedler'.

Venlig hilsen


Kirsten Kjellerup
 
Forfatter RE: Anders Dyhr
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 28/06/2012 20:26
Så fik jeg set skifteprotokollen og har fået rettet uddraget, så det er Johanne Christensdatter, der er død og Anders Dyhr, der er enkemand. Børnene angives desværre ikke.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Anders Dyhr
Kirsten Kjellerup
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.12
Lagt på d. 01/07/2012 16:00
Tak, Erik Brejl.

Det har skabt nogen forvirring, at Anders Dyhr pludselig var anført som død.

Må jeg benytte lejligheden til at udtrykke min glæde over din hjemmeside. Den har hjulpet mig en del gange, når jeg skulle finde frem til aner i Skanderborg Rytterdistrikt.


Venlig hilsen


Kirsten Kjellerup
 
Forfatter RE: Anders Dyhr
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 01/07/2012 18:57
Tak skal du have. Det glæder mig.
Sig endelig til næste gang du undrer dig, for der er mange fejl, der endnu ikke er fundet.

Erik
www.brejl.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk