hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 30/05/2012 18:44
Jeg faldt tilfældigvis over dette i tråden længere ned om Laue Christensen Uhre:

Christen Laugesen var fra Gaarden Kolding i Stauning Sogn og blev den 21/9 1704 gift (trolovet 13/8 1704) i Borris Kirke med Karen Mortens-datter fra Lindvig i Borris Sogn,

En af mine aner, Margrete Nielsdatter, som blev gift med Jeppe Pedersen 2 feb. 1740 i Stauning Kirke kaldes flere gange hvor hun er fadder for Margete Lindvig.

http://www.el-vis.eu/aner/individual.php?pid=I2274&ged=Alfred%20Marinus%20Jensen.GED

En enkelt gang kaldes hun Margrete Lindberg

Der ses ved hendes børns dåb flere gange beboere fra "Kolding" som faddere.

Hun dør i barselsseng 1749 uden alders angivelse.

Er der nogen der ved hvem hun er.?

Mvh Henning Jensen

Redigeret af henningjensen d. 30/05/2012 18:47
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 04/06/2012 08:57
Et skud i tågen - præstedatteren Maren Pedersdatter Stauning (fra Stauning) blev gift med en Niels Lindvig - men jeg mener kun, at der omtales en søn ?

Iøvrigt er Colding jo ikke kun en et by-/gaardnavn, der er jo også en slægt, der bærer navnet - med tilknytning til Velling og Ringkøbing - men jeg kender ikke en eventuel sammenhæng.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 04/06/2012 19:01
Tak for input.
Den Niels Lindvig jeg kan google mig til døde vist i 1689 så er det ham du mener er det nok ikke særlig sandsynlig at han var far til Margrete.

Jeg har følgende oplysninger om Jeppe Pedersen og Margrete Nielsdatter:

Stauning 1740 – opslag 36
1 jan. Jeppe Pedersen trolovet med sin fæstemø Magrete Nielsdatter og forlovere vare Jens Pedersen og Niels Colding. Copulerede 2 feb.
(Hun død 1749, Jeppe Pedersen gift igen ca. 1750 med Mette Jensdatter sand ) Han
død 1776)

Jeppe Pedersen ses flere gange som fadder i Stauning før han bliver gift.
Magrete Nielsdatter er ikke fundet i kirkebogen før 1740.

1740 opslag 25:
Onsdag d. 9 marts blev Jeppe Pedersens søn døbt og kaldet Niels Jeppesen (død 1741), Maren Henrichdatter bar barnet. Faderere Jens Pedersen, Niels Colding, Jeppe Nielsen, Mette Venner, Maren Colding.

1742 - opslag 40
8 april blev Jeppe Pedersens søn døbt og kaldet Niels Jeppesen.
(senere bosat i Ballum sogn) Mette Jensdatter Sand bar det. Christen Andersen ibid, Christen Madsen, Christen Murmester, Else Jesparsdatter, Elisabet Colding vare faddere.

1743 opslag 45
27 october blev Jeppe Pedersens søn døbt og kaldet Peder Jeppesen
Karen Pedersdatter bar barnet, fadder var Niels Nielsen Bieregaard, Jens Pedersen, Mads Albech, Maren Colding og Karen Nielsdatter Colding.

1745 opslag 52
24 October blev Jeppe Pedersens søn døbt og kaldet Morten Jeppesen (død 1747) Maren Pedersdatter i Tarm bar barnet, faddere var Mads Pedersen, Chresten ....., Anders Christensen Sand, Maren Andersdatter, Ellads Pedersdatter.

1748 opslag 63
d. ... blev Jeppe Pedersens liden søn ... (præsten har ikke indført dato og navn)

En søn dør 1748 opslag 65:
"Jeppe Pedersens liden søn Peder" (Det kan ikke være den Peder der er født 1743 for han lever i bedste velgående ved skiftet efter Jeppe Pedersen (Lønborggård) ”Peder hjemme i Stavning”)

1749 – opslag 69
17 dec. døde Jeppe Pedersens kone Magrete (Nielsdatter) af barne- nød. baade moder og barn blev i en kiste og jordet d. 21 dec


Colding/Kolding var vel et tilnavn der fulgte beboerne i gården(e) i Stauning af samme navn.
Jeppe Pedersen og Magrete Lindvig boede i Aanderup, og det er ikke nærmeste nabo til Colding, så det tyder på slægtskab når de så ofte er fadder for hinanden.

Kan det være den Niels Colding (død 1747) der ses som fadder og forlover der er Margretes far?

Med venlig hilsen
Henning Jensen

Redigeret af henningjensen d. 04/06/2012 19:03
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 05/06/2012 11:11
Du har helt sikkert ret - hun ville blive for gammel til at få en flok børn i 1740erne - og hun fremgår da heller ikke af arvesagerne.

Men det var jo lidt oplagt, når det nu er Jens Jørgen Nielsen Lindvig (død 1766), der har opsat epitafiet i Stauning, og der forekommer både Colding og Lindvig på tavlen.

Men det er så sikkert blandt fæsterne vi skal finde familierelationerne, og Niels Colding ville da være et godt bud på faderen, så kunne Lindvig være opkald efter Borris relationen - her har vi jo også samtidig en Margrethe Lindvig (gift 1739).

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 05/06/2012 12:11
Niels Colding kunne også være hendes bror. Måske hed han Niels Nielsen.
Den første søn han får døbt i Stauning bliver nemlig døbt Niels.
Og det er første gang Niels Colding findes i Stauning kirkebog.

1733 opslag 16
3 januar blev Niels Coldings søn Niels Nielsen (død 1791) døbt. Anne Andersdatter af Leem, Anders Nielsen, Jespar Christensen, Christen Andersen, Else Andersen, Kirsten Hansdatter, Kiersten Lauridsdatter.

Denne søn kaldes senere også for Niels Colding.
Han blev gift med Kirsten Pedersdatter i Vorgod sogn 13 sept. 1775
Hun døde 1778 og han gifter sig med Maren Nielsdatter Sand.

De får et barn døbt 1784, (opslag 26) og her er det Anne Nielsdatter i Faster (Borris) der bar barnet. En slægtning ?

Ved FT87 ses han i Mejlby Stauning og 53 år. I hans husstand er der en enke, Karen Nielsdatter 82 år. Kan det være hans mor.?

Endelig har jeg fundet en Magrete Nielsdatter i Borris/Faster kirkebog 1716 (1702-22 opslag 73 øverst.) Hvad er hendes fars efternavn ?
og hvem er han.?

Med venlig hilsen
Henning Jensen
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/06/2012 12:43
henningjensen skrev:
Endelig har jeg fundet en Magrete Nielsdatter i Borris/Faster kirkebog 1716 (1702-22 opslag 73 øverst.) Hvad er hendes fars efternavn ?
og hvem er han.?

Faderen er Niels Slichdal gift i Borris 3 nov 1715 med Dorthe Graul.

Men det må være den Margrethe, døbt 27 sep 1716, der bliver begravet 07 aug 1718, knapt to år gammel.

(Både Slikdal og Graul er kendte stednavne i Borris).


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/06/2012 12:44
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 05/06/2012 20:54
Den Margrethe Nielsdatter Lindvig, der blev gift med Jens Hjøllund i Borris i 1739, har Lindvig fra gården, som hendes afdøde mand Jacob Jensen beboede - så hun er vel ude af sagaen ?

En Margrethe Lindvig bliver så gift med Moust Søgaard i Borris i 1774 - men da er navnesøsteren i Stauning jo død forlængst.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/06/2012 22:47
beskpe skrev:
Den Margrethe Nielsdatter Lindvig, der blev gift med Jens Hjøllund i Borris i 1739, har Lindvig fra gården, som hendes afdøde mand Jacob Jensen beboede - så hun er vel ude af sagaen ?

Ja. Der er Margrethe Nielsdatter Boltrup . Gift 1. i Borris 28 jun 1711 med Jacob Jensen Barfoed (aka. Jacob Lindvig). Gift 2. i Borris 22 okt 1739 med Jens Hiølund. Død maj 1758 i Borris.


Jeg tror ikke den eftersøgte Margrete Nielsdatter Lindvig er født i Borris. Der er ikke nogen Niels Lindvig på den tid. Men hendes far kan jo stamme derfra.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/06/2012 22:49
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 05/06/2012 23:00
Ja netop. En teori kunne måske være at Niels Colding eller hans kone kom fra Borris og har arrangeret giftemålet. Kom hun fra Lindvig var det vel almindelig at give hende dette tilnavn. ?

Det kunne godt være Niels Colding der kom derfra, for han ses ikke i Stauning kirkebog før han får sit første barn døbt. Colding navnet kan han selvfølgelig have fået i "fæste" så måske er det hans kone. Hvem var hun.?

Mvh Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 15/06/2012 09:08
En lille krølle på sagen:

01.11.1748 bliver Jens Jacobsen Lindvig og Karen Colding copuleret i Stauning Kirke - er det mon den Jens, som Jacob Lindvig frasagde sig faderskabet til i 1706:

"Fralagde sig 4/9 1706 på Hammerum herredsting ved ed paterniteten i en mod ham af Kirsten Christensdatter rejst sag"

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/06/2012 09:59
En pudsig tanke, men bestemt ikke utænkeligt. Ved vi hvor gammel han formodes at være.?

Jacob Barfoeds første Jens er født 31 maj 1704 og døde kort tid efter. Den næste Jens kender man ikke fødselsdatoen på, men han fremstår i Barfoedsagaen side 254 som den Jens der bliver gift med Karen Colding, og det kunne jo bestyrke din teori

Han må så være født omkring 1705-06.

Jacob Barfoed bliver gift anden gang 28 jun 1711, og de efterfølgende børn formodes at være kendte. Faktisk ved vi vel heller ikke om den første kone, Kirsten Christensdatter, dør eller om de bliver skilt - faderskabssagen kunne jo være anledning til at de bliver skilt.

Noget andet er så, at nogle kilder opgiver den første kones navn til Karen Christensdatter og andre kalder hende Kirsten Christensdatter.

Iøvrigt er jeg da heller ikke sikker på at det i det hele taget, som nævnt i Barfoedsagagen, er han kone der anlægger sagen. Hun kan jo være død før det tidspunkt og det kan være en helt anden kvinde der anlægger sagen.

Sagen dømmes efter danske lov 6-13-5, som bla. handler om at en barnefader skal tage moderen til ægte (eller yde hende erstatning) hvis han erkender faderskabet. Men at han ved ed fra frasige sig fadderskabet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/06/2012 10:28
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 15/06/2012 10:33
Hans alder fremgår ikke ved vielsen, men HVIS han er den Jens Jacobsen, der fæster en gård i Debelmose, så burde han være død i Borris omkring 1774 ?

Karen kunne så være den Karen Lindvig, der blev begravet i Borris i 1789 ?

"Barfoedsagaen" er en slægtsbog ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/06/2012 13:20
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=127&dir=543-03&size=100&ark=18
Dom 12 trin., 18/8, 1771: Begravet Jens Jakobs. Dm. 48 aar.
(Siden findes såvidt jeg kan se ikke på AO?)

Hvis det holder, så er han født omkring 1723.

Der findes to egentlige slægtsbøger om Barfoed slægten:

Barfoed Sagaen, udgivet 1992
Nitten Generationer, Slægten Barfod-Barfoed, udgivet 1960


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 16/06/2012 11:37
Det er sikkert rigtig, men jeg har svært ved at tyde Jens Jacobsens tilnavn. Er det sidste bogstav i "Lind..? ikke "d"?

Stauning Kirkebog 1748 – opslag 64

Mvh Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/06/2012 14:28
Jo, det sidste bogstav kunne godt ligne et 'd'. Jeg er ikke helt sikker på hvad der står.

Men jeg må sige, at jeg har meget svært ved at få det til "Lindvig".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 16/06/2012 20:26
Feldborg skrev:
Dom 12 trin., 18/8, 1771: Begravet Jens Jakobs. Dm. 48 aar.
(Siden findes såvidt jeg kan se ikke på AO?)


Jo siden findes i Borris-Faster Kb. 1724-1801, AO 126

Feldborg skrev:
Men jeg må sige, at jeg har meget svært ved at få det til "Lindvig".


Så vidt jeg kan se, så står der: Lindvid

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/06/2012 23:04
Niels Okkels Folkjær skrev:
Jo siden findes i Borris-Faster Kb. 1724-1801, AO 126

Ja, det kunne se ud som om de fejl der har været (nogle højresider der mangler) er blevet rettet siden jeg for nogle år siden hentede hele bogen hjem fra AO.

Hvis jeg nu går ind med den bærbare og henter bogen hjem på den er siderne der. Det pudsige er så bare, at jeg på de to computere nu har to forskellige billeder med det samme navn (C543_C_003_K03-09-A)!

Så vidt jeg kan se, så står der: Lindvid

Det lyder rimeligt nok.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 16/06/2012 23:15
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 16/06/2012 23:36
Men derfor kan det godt være den Jens Jacobsen der dør i Borris.
Det ser ikke ud til at de bosætter sig i Stauning.
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Margrete Lindvig (Nielsdatter) i Stauning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/06/2012 01:19
henningjensen skrev:
Men derfor kan det godt være den Jens Jacobsen der dør i Borris.
Det ser ikke ud til at de bosætter sig i Stauning.


Alle kilder regner tilsyneladende med at det er Jacob Lindvigs søn der i 1748 bliver gift med Karen Colding. De bor senest fra 1762 i Debelmose i Borris. Ham der bor i Debelmose benævnes dog så vidt jeg kan se ikke een eneste gang som Jens Lindvig.

Hvis det skal være den uægte søn fra 1707 så er alderen ved hans død helt forkert. Karen er enke da hun 1748 bliver gift med Jens Jacobsen. Og Jens Jacobsen i Debelmose får børn døbt i perioden 1762 til 1772.

Men på den anden side er kendsgerningen dog også, at Jacob Lindvig faktisk har en søn Jens der er gammel nok til at stå fadder i 1732 (til Villads Aagaards Peder):
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=26&dir=543-03&size=100&ark=18

Og at en Jens Lindvig ses som fadder i 1738 og 1742.

Den Karen Lindvig der bliver begravet i 1789 er formentlig hende her:
Fkt-1787; Sønder Borris - Odderschier ; 2;
382; Maren Jacobsdatter; k; 58; ugift; - / Huusqvinder, som nyder almisse
383; Karen Lindvig; k; 72; ugift; - / Huusqvinder, som nyder almisse
384; Maren Sørensdatter; k; 57; ugift; - / Huusqvinder, som nyder almisse

Tilføjelse:
Villads Aagaard er gift 09 nov 1732 med Jacob Lindvigs datter Sofie (både mor og barn dør iøvrigt). Så det er jo naturligt nok at Jens Jacobsen står fadder dér, men det fortæller jo ike noget om hvor han senere bliver af.

Karen Lindvig er formentlig Jacob Lindvigs datter Karen Rind Jacobsen døbt 29 mar 1714.

27 jan 1796 blev Jens Jacobsens hustru begravet, 65 aar. Men jeg er ikke sikker på hvilken Jens Jacobsen der er tale om.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 17/06/2012 07:13
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk