hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/05/2012 21:35
Jeg spekulerer på om det er muligft at føre en anerække endnu længere tilbage?
Niels Knudsen på Reikjær bliver gift med Maren Christensdatter i Madum kirke i 1674 (AO 8).
Niels bliver begravet søndag efter påske 1685.
Maren på Reikjær bliver gift 6 dec 1685 i Madum Kirke med Milter Jacobsen. (AO 9)
Maren og Milter får fire børn, to som døbes Niels. Den ene bliver gift til Dam, den anden, min ane bliver gift til Søgaard i Tim, og Jacob overtager fødegården, Reikjær.
Matriklen af 1688, angiver Niels Knudsen som fæster, selv om han er død i 1685 og Milter Jacobsen har overtaget enken og gården!
Det ser ud til at Niels Knudsen er på gården i 1774, da han bliver gift med Maren, men hvor kommer Maren fra?
Og hvor kommer Milter Jakobsen fra?
A. Kaae nævner en persom Jacob Miltersen i Thorsted, og en Karen Jacobsdatter fra Thorsted, er gudmor for et af Maren og Milter Jacobsens børn.
Kan det være Milters søster! Hvor almindeligt var "Milter" navnet i vestjylland i 1600 tallet
Mvh Egon Hansen
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/05/2012 23:07
Milternavnet er kendt men ikke meget brugt i Jylland på den tid. Nogle har sat lighedstegn mellem Milter og Melchior - jeg ved ikke om det holder.

I 1600 tallet er der to borgere i Holstebro der - tilsyneladende helt uafhængig af hinanden - begge hedder Niels Miltersen.

Den ene forpagter af Storbroen Niels Miltersen (før 1615- 1676) stammer fra Engesvang og egnene deromkring, bla. også Klode. Det er hans søster Kirsten der er mor til Milther Christensen (1639 - 1702) i Ildsgaard i Sunds, hvorfra navnet kommer til Fastergaard osv.:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_note.php?note=11012&fnavn=Niels&navn=Miltersen
(NB: Sidste afsnit i denne note vedrør den anden Niels Miltersen)

http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=11008
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=11012

Den anden Niels Miltersen (født før 1600 i Vium i Ulfborg sogn, dømt fredløs i 1747) mener jeg nedstammer fra en gammel herredsfogedslægt, som midt i 1500 tallet boede i Ulfborg Sogn (på Holmgaard?).
Se bla.
"Ulfborg herred" side 116.
"Thorsted Sogn" side 163
"Ulfborg Sogn II" side 57

De er også begge omtalt adskillige steder i Bjarne Nørgaard-Pedersens tingbogsudskrifter, og i "Holstebros historie gennem Tiderne"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/05/2012 00:04
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 29/05/2012 22:05
Tak for mailen om Milternavnet. Jeg må se om jeg kan finde det manglende led.
Jeg har ikke lige Torsted sogn hjemme. Er det Kaaes bog du mener? Han omtaler Jacob Miltersen som boende i en øde gård i Lystbæk Kjær, og ved Milter Jacobsens første barn, datteren Maren, er Kirsten (ikke Karen som jeg skrev) Jacobsen fra Lystbæk fadder.
(AO 48). Jeg kan godt se at der ikke står Thorsted,så jeg har måske lagt for meget i det stednavn.
Er der mere af Ulfborg herredsting som er oversat. De gamle tingbøger er jo ikke det mest læselige, Jeg har ikke set i Ulfborg, men jeg fik for nogle år siden et par sider af Skads tingbog fra 1677, noget som Ravn Nørgaard ikke havde med i sinbne ekstragter, men den måttre jeg desværre opgive!
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 29/05/2012 23:14
Milternavnet findes også på Holmsland.
Jeg har som ane Milter Pedersen. Her er, hvad jeg har noteret om ham:

"Det vides ikke hvornår Milter Pedersen er født, men han er død efter 1678.
Han var fæstegårdmand i Houvig, Nysogn.
Slægtens stamfader er Milter Pedersen (eller Christensen - Th. Lodberg mener han hed Pedersen), hvis fødsel må ligge i begyndelsen af det 17. årh. I 1664 var han fæstegårdmand i Houvig på Holmsland Klit med 2 tdr. Htk., hvoraf han årlig skulle svare 400 Hvillinger til hovedgården Voldbjerg.
Ifølge optagne tingsvidner var han 1656 så forarmet, så han ikke formåede at svare den påbudte kornskat og halve pengeskat. Den 9. juli 1663 vidner han for herredstinget, at han fiskede med båd på havet, og han skulle herfor svare en lod fisk i sandtold, som han kunne mindes var sket 40 år tilbage i tiden.
I sidste fjerdedel af det 17. årh. satte sandflugten ind i Houvig, og hans gård blev ødelagt. Ifølge datteren Karen Miltersdatters vidneforklaring, fik han af Voldbjergs fuldmægtig, Iver Lauridsen, tilladelse til at flytte gården og indtage så megen ny grønjord, som han havde mistet.1
1668 kaldes han "Gamle Milter Christensen", hvilket sikkert må bero på en skrivefejl, da der næppe har boet to Milter i Houvig på samme tid.2"

1. Kronik i "Ringkøbing Amts Dagblad" 12/5 1938.
2. Kronik i "Vestkysten" 5/2 1944 af Th. Lodberg.

I de næste 5 generationer findes navnet Miltersen og Miltersdatter på Holmsland.

Mvh. Jens Aaberg.

 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 30/05/2012 21:46
Hej Jens.
Har du nogen mulighed for at se om din Miltrer havcde en søn som hed Jacob, der evt kunne være ham som Kaae har fundet i Lystbæk Kjær i Thorsted?
Og i givet fald i en sådan alder at han kunne være far til min Milter, som blev gift 1685 i Madum?
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/05/2012 01:17
På Holm i Ulfborg sad omkring 1520 brødrene Milter, Christen og Oluf Simonsen. Oluf var herredsfoged og havde stadigvæk gården i 1544. Han havde mindst to sønner Niels Olufsen og Christen Olufsen.

Den Niels Miltersen der nævnes at være født i Vium i Ulfborg, og som boede dér i 1618 og som også var borger i Holstebro, sogn kunne være en efterkommer efter een af dem. Men der foreligger ikke noget konkret.

En Jacob Miltersen vides at have boet i Lystbæk i Thorsted sogn i 1688, men ellers ved jeg ikke noget om ham.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 31/05/2012 17:27
Hej Egon.
Desværre, hans sønner hed Niels og Laurids.
Så det er nok ikke den vej vi skal gå.
Jeg skriver vi, for Milter Jacobsen er også min ane (tip-5). Det er sønnen Jacob, som også er min ane. Han blev gift med en Maren Christensdatter, som jeg ikke ved noget om ud over, at hun var gift med Jacob Miltersen i Rejkjær.

Mvh.
Jens.
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 31/05/2012 21:09
Hej Jens.
Jeg kender heller ikke noget til Jacob Miltersens kone, ud oiver navnet. Der ville jeg også godt vide mere, for deres datter Anna (den ældre, født 1726) bliver gift med Michael Christensen i Østerby, også mine aner.
Hvor langt frem, eller tilbage har vi fælles aner?
Jeg har set et skifte efter Jacobs død, at propritæren får held til at få passiverne gjort større end aktiverne, så Christen, der overtager gården efter forældrene slipper for at udrede arv til sine søskende.
Christen Jacobsen var nok en dygtig mand, så da fæsteren på den anden Reikjærgaard dør uden at efterlade sig arvinger får Christen tilsyn med gården, og får en søn ind på denne gård.
Da Jacob dør kaldes gården Ø Reikjær, og den gård somn bliver fæsteledig kaldes V Reikjær, men senere ser det ud som om de to bogstaver er byttet om, men da det jo nu ikke mere er mine aner har jeg ikke så meget om det.
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 01/06/2012 12:15
Hej Egon.
Anna og Michel i Østerby er også mine aner. Derefter er det deres søn Jacob f. 1751 og Marianne Nielsdatter, der fortsætter min del af slægten.

Jeg har "oversat" skiftet efter Jacob Miltersen (Timgaard skifteprotokol, G443-2, fol. 152a ff.), som jeg gerne sender, hvis du er interesseret.

Hvorfra har oplysningen om, at Christen Jacobsen får tilsyn med nabogården?

Mvh.
Jens.
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 01/06/2012 21:57
Hej Jens.
Jeg har vist kluydret lidt med navnene. Detr er Michel i Østerbvy, som sammen med en anden mand får tilsyn med sen fæsteledige gård. Det står i skiftet efter de barnløse ægtefæller.og det er Michels næstældste søn, Christen, som får fæstet, medens den ældste, Jacob, som du ved får fødegarden, Østerby.
Christen Michelsen er gift med Anne Knudsdatter fra Tim( Stampe)
Christens , og Jacobs yngre bror, Laurits, kommer til Sdr Esp i Thorsted,( jeg mangler at finde ud af hvordan Laurits eller hans kone Maren, er i familie med forgængeren), men Lauits og Maren er barnløse, så Christen Michelsens søn Jacob arver farbroderens gård,(Laurits har købt den til selveje).
Den ne Jacob er gift med to søstre fra Nr Esp.Jacob har to børn, en søn som dør som soldat i København, og en datter Maren, som bliver gift med een af "podemestersønnerne" og arver gården.
Det vil altså sige at det er ved Michel Østerbys sønner at vore linier skiller.
Jeg vare ved at skrive en efterslægtsliste for Michel Østerby, og hans søn ,Christen på Reikjær og hans børn, men der ere noget i pogrammet som driller. Jeg har ellers en del noter om familien deri, jeg må se om jeg kan få rettet op på det
Mvh Egonb
 
Forfatter RE: Reikjær i Madum, ulfborg herred,Ringkøbing amt
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 02/06/2012 20:49
Hej Egon.

Har lige sendt en mail til dig.

Hilsen
Jens.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk