hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Laurids søskende - hvor de?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 17/09/2006 19:33
Hvem kender til familien Christensen af Karstoft Mark?
Husmand Jens Peder Christensen og hustru Ane Christine Sveigaard. Børnene Kirsten Marie Christensen 8/4-1883.
Laurids Olesen Buch Christensen 29/12-1886.
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Laurids søskende - hvor de?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/09/2006 09:10
Jeg kan desvæørre ike hjælpe dig med det egentlige spørsmål. Men jeg har lidt om Sveigaard familien i Ikast. Ane Christine Sveigaard må jo være den yngste af de 14 børn derfra.?

Men måske kender du det allerede. Emnet har også et par gange været berørt i DIS-Forum, idet een af børnene rejste til New Zeeland.

Noget andet er så, har du nogensinde hørt om en "Madam Sveigaard" der angiveligt levede på Sunds - Ikast egnen i begyndelsen af 1900 tallet.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids søskende - hvor de?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 28/09/2006 18:40
Hej
Jeg kender intet til Madam Sveigaard hvor finder jeg noget om hende?
mvh
Marianne
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Laurids søskende - hvor de?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/09/2006 18:59
Jammen det er netop problemet - hvor finder man noget om hende.? Derfor spørgsmålet om du tilfældigvis havde hørt eet eller andet om hende.

Se:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=121#613


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids søskende - hvor de?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 14/10/2006 16:05
Hej

Nu har jeg måske lidt nyt.
Jeg har skrevet med Christina i New Zealand. Mette Cathrine Mikkelsen Sveigaard f. 15/1-1832 blev gift med Søren Nielsen i Tyrsted ( Horsens) i 1865. En datter i 1867 og endnu en datter i 1873, til sidstnævntes dåb i København i Vor Frelser kirken, står opført at Madam Sveigaard (værtshusholder) var gudmor. Jeg har fået tilsendt et billede og det hele er ved at blive meget spændende. Gid man havde noget mere tid.

Vores Ane Christine Sveigaard blev gift med Jens Peder Christensen den 5/4-1877 i Brande Kirke.
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Laurids søskende - hvor de?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/10/2006 08:39
Jeg kender godt den nævnte dåb og den nævnte Madam Sveigaard, som næppe selv var en Sveigaard men var gift med en værtshusholder M. Sveigaard i Horsens

Her opfatter jeg ordet "Madam" som en titel, som en understregning af at hun tilhører det bedre borgerskab.

For den Madam Sveigaard der levede i Sunds i begyndelse af 1900 tallet opfatter jeg nærmere betegnelsen "Madam" som lidt ironisk ment. Faktisk blev hun omtalt som "een af Herningegnens originaler".

Men det forhindrer jo naturligvis ikke, at det ihvertfald i teorien kan være den samme person, der på sine gamle dage blev opfattet som sådan.

.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk