hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Thomas Christensen Grønborg
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 03/04/2012 21:40
Jeg søger oplysninger om min ane Thomas Christensen Grønborg født 1788 i Borris og død 4 Okt. 1860 i Skarrild. Så vidt jeg kan se har han været gift 2 gange, først med Johanne Lauritsdatter der er født 1786 i Borris og siden med Kirsten Jensdatter der er født 1792 i Rind og død 7 Feb. 1867.

Thomas og Kirsten skulle være gift 11 Okt. 1820 i Assing, det er AO Ringkøbing amt, Hammerum herred, Assing KB opslag 23, eller Hammerum-herred.dk's egne kirkebogs samling:
http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=45&dir=520-18&size=100&ark=17
Nederst i det højre hjørne på opslaget er der en notits som jeg tyder som at Thomas blev skilt fra sin første kone d. 23 Jun. 1820.

Er der nogen der kan bekræfte det og hvis ja er der nogen der har et forslag til hvor man kan læse om denne skilsmisse sag?

Vh Jacob Larsen
 
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 03/04/2012 22:58
Ja der står:
Manden forhen
gift og fraskilt
Johanne Laurids=
datter, forevist Kol?(kongelig?)
Bevilling af 23 Juni
1820 for at indgaae
nyt og andet ægte=
skab.

Måske kan du finde noget her:
Iflg. Viborg landsarkivs registerbog:
På landet skulle amtmanden forestå forligsvæsenet.
Under forligs-kommissionen henlagdes sagerne bl.a.
om mægling i ægteskabssagen.
Vedr. Ringkøbing amt, står der:
Ringkøbing (B 497 C) 4 bd./pk: Protokol 1795 - 1858,
Dokumenter 1849 - 1858

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 04/04/2012 08:30
Tak for svaret. Jeg vil prøve at se hvad den protokol fra amtsmanden i Ringkøbing kan give.
Mvh Jacob
 
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
Vivian Voss
Medlemmer

Antal indlæg: 137
Bopæl:
Tilmeldt: 11.04.07
Lagt på d. 04/04/2012 09:16

Vi har været i kontakt med hinanden i går, og jeg blander mig lige i denne tråd, hvis du Jacob Larsen får noget ud af besøget på Viborg Landsarkiv, vil jeg da også gerne høre nærmere.

Hilsen Vivian
www.vivianogjohnshjemmeside.dk
vivianogjohnshjemmeside.dk  
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 04/04/2012 18:12
Jeg var på LAV idag og kiggede i B 497 C der var Ringkøbing amts forligskommissions protokoller fra 1795 til 1858. Desværre fandt jeg intet om skilsmissen, men bogen var også svær at læse flere steder.

Det ´sjove´er at disse protokoller ikke var nævnt i mappen om Ringkøbing amts arkivalier der iøvrigt hedder B-8. Jeg havde en medhjælper til at gå det igennem og han måtte ringe rundt i huset før de fandt frem til B 497 C det tog det meste af en time.

Jeg er nu lidt på bar bund, hvis papirerne findes. Der findes protokoller med fadderskabssager og skilsmisser for Ringkøbing amt men de starter vistnok i 1870.

Jeg fandt et sted hvor der rigtig nok står at amts manden var bemyndiget til at udfærdige Kgl. bevillinger fra starten af 1800 tallet, men jeg mangler bare at finde ud af hvor jeg skal kigge efter den slags papirer. Siden de kom fra Borris kunne det så tænkes at det kan findes i arkivalier for Bølling herred?

Mvh Jacob

PS 2 af mine oldeforældre blev skilt i 1918 og min onkel fandt sagen på rigsarkivet, det var en stor sag, det var jo ikke så nemt at blive skilt den gang. Det har det sikkert heller ikke været i 1820!
 
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/04/2012 18:37
jlarsen skrev:
Jeg fandt et sted hvor der rigtig nok står at amts manden var bemyndiget til at udfærdige Kgl. bevillinger fra starten af 1800 tallet, men jeg mangler bare at finde ud af hvor jeg skal kigge efter den slags papirer. Siden de kom fra Borris kunne det så tænkes at det kan findes i arkivalier for Bølling herred?

Det er de såkaldte "Blanketbevililnger" det drejer sig om.
Se:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,551598,551840#msg-551840

PS.
Jeg har lige for få dage siden i anden sammenhæng bestilt dem for den periode hjem til Herning Bibliotek, men har ikke modtaget dem endnu.

Det kan også være den her du skal have fat i: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=hammerum&b=forlig&d=1&e=2012H

Det ´sjove´er at disse protokoller ikke var nævnt i mappen om Ringkøbing amts arkivalier der iøvrigt hedder B-8. Jeg havde en medhjælper til at gå det igennem og han måtte ringe rundt i huset før de fandt frem til B 497 C det tog det meste af en time.

Du finder den på Daisy nederst på siden her:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=ringk%C3%B8bing&b=forlig&d=1&e=2012

At de er arkiveret under B 497C er fordi det er protokollerne for Ringkøbing Købstad, ikke amtet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/04/2012 18:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Christensen Grønborg
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 05/04/2012 20:22
Tak til Feldborg. Der går lidt tid før jeg kommer på arkivet igen men eftersøgningen fortsætter.
Tak også til Vivian Voss der først gjorde mig opmærksom på den skilsmisse.
Vh og god påske
Jacob
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk