hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kirkebog
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 26/03/2012 10:27
Nu har jeg igen brug for hjælp til tydning af Kirkebog.

Det derjer sig om Jens Christian Sørensen og hustru Karen Margrethe Nielsdatter fra Schindrup Mølle. Vester Torup. Rinds. Viborg.

I Kirkebogen 1701 - 1807. Viborg. Rinds. Roum. (opsl. 212 nr. 3 og 5)

16. juni: Jens Christian og (?) trolovet. Schindrup Mølle.

4.august: Jens Christian og hustru copuleret. Schindrup Mølle.

I DDD. FT. 1787 . Schindrup Mølle. Vester Torup. Rind. Viborg:
Jens Christian Sørensen. 32. Gift. Husbond og møller
Karen Margrethe Nielsdatter. 40. Gift. Husmoder

Deres bøn står opført som datter/søn af sidste ægetskab. (Hvad kan det betyde)?

Er det Karen Margrethe Nielsdatter som han blev trolovet med i 16. juni 1780?

Med venlig hilsen

Inger Andersen
 
Forfatter RE: Kirkebog
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 26/03/2012 13:38
Jeg tror der står Jens Christian og ENKEN i Schinderup Mølle Copuleret.

Hun var altså gift tidligere, så det er derfor der står børn af sidste ægteskab.

Hendes tidligere mand er sikkert død inden for et år før, så måske kan du komme videre af den vej.

Mvh Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Kirkebog
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/03/2012 14:58
Ja der står under 1780:
d. 16 Junij blev Jens Christian og Møller Koenen trolovet i Scindrup Mølle.
d. 4de Augusti blev Jens Christian og Enken i Scindrup Mølle copul. i Thostrup.

Desværre ses den gamle møllers død ikke i kirkebogen, men det er formentlig deres vielse, det står på AO-opslag 209.
1772, Festo Michaelis (29.sept.) blev Niels Mogensen og Karen trolovet i Skindrup Mølle.
1773 blev Niels Mogensen og Karen copulerede i Thostrup Kirke 1.post circumcisio (som var den 3.januar 1773)

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Kirkebog
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 26/03/2012 15:57
Du har sikkert ret, men der er også en "Niels Mogensen" i Schravad Mølle" i Roum
ved FT1787 er han gift med Birthe Nielsdatter 30 år.

31 jan. 1780 får han et barn døbt "Mogens Christian (opsl 390)

Barnet dør og bliver begravet 12 marts (opsl 368)

Mvh Henning

https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Kirkebog
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 26/03/2012 16:11
Tusind tak til jer begge to.

Jeg tror, at jeg fik løst "gåden"

Karens første Mand Niels Mogensen døde ganske rigtig i 1780. (0psl.368 nederst)
Der står noget i retning af:
12.3.11780 Møllerens Kone? i Scindrup Mølle ?? Mogens Christian? begravet i Rouen Kirke.
4.8.1780 bliver hun så gift med Jens Christian Sørensen.

Det forekommer mig mærkeligt, at man skriver børn, af sidste ægteskab, de er født mellem 1782 - 1787 og altså Jens Christian Sørensen og Karen Margrethe Nielsdatters børn og i DDD. FT. 1787 står ikke anført andre børn, fra et tidligere ægteskab. De skulle i giver fald være født mellem 1773 og 1780.

Med Venlig Hilsen

Inger Andersen

 
Forfatter RE: Kirkebog
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 26/03/2012 18:52
Hej Inger

Prøv lige at checke det igen.
Jeg tror det er Niels Mogensen, Møller i Schravad Mølles barn "Mogens Christian" der er død.
Niels Mogensen i Schravad mølle lever i bedste velgående ved FT87, som jeg nævnte ovenfor.

Mvh Henning Jensen
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Kirkebog
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/03/2012 21:10
Hej.

På AO 368 står der næstnederst:
1780, d. 12. Martij blev Møllerens barn i Scarvad Mølle, Nafnlig Mogens Christian begravet i Roum Kirke.

Det ser også ud til at den tidligere møller i Scindrup Mølle, Niels Mogensen og Karen, levede i 1787, men som gårdfolk i stedet.
Hvem der så havde været gift med Karen Margrethe Nielsdatter, står hen i det uvisse, måske kom de udensogns fra.


Viborg, Rinds, Vester Tostrup, Tostrup, , 3, FT 1787, A4413
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Niels Mogensen 44 gift husbond bonde og gårdbeboer
Karen Rasmusdatter 47 gift madmoder
Christoffer Jensen 50 gift tjenestekarl
Karen Nielsdatter 12 - ældste datter
Mette Kirstine 10 - yngste datter
Rasmus Nielsen 6 - deres søn
Hans Christoffersen
(Han hed Hans Christoffer) 4 - yngste søn

M.v.h. Niels OKkels
 
Forfatter RE: Kirkebog
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 27/03/2012 08:47
Det ser nu ud til at de er på Møllen ved Karens død 1793. Der er åbenbart flere der hedder Niels Mogensen.

Fra Brejl:
Hald amt
Skifteprotokol
1788-1798

219 Karen Margrethe Nielsdatter i Skinderup mølle i [Vester] Tostrup sogn. 30.7.1793, fol.219B, 232.
E: Jens Christian Sørensen Søgaard, møller. B:
1) Johanne Jensdatter 12
2) Helvig Cathrine Jensdatter 8.
FM: mors [halv]bror Aksel Hansen i Glerup.
Desuden nævnes enkemandens mor Anne Søgaard i Tostrup.
Enkemanden kaldes også Jens Christiansen.

Det må være Jens Chritian Sørensens mor der er død 1794:

240 Anne Christensdatter Søgaard i Tostrup. 6.1.1794, fol.313B.
Enke. B:
1) Jens Christensen Søgaard Møller, ejer af Skinderup mølle i Tostrup sogn
2) Marie Sørensdatter g.m. Niels Mikkelsen i Spanggård i Tostrup sogn
3) Karen Sørensdatter, død, var g.m. Søren Pedersen i Troelstrup [i Tostrup sogn]. 1B:
a Søren Sørensen 15.

Jeg ved ikke om du havde dette i forvejen.

Mvh Henning

https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Kirkebog
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 27/03/2012 16:24
Tusind tak for hjælpen, man skal ikke altid tro på de nemme løsninger.
Jeg var sikker på, at det var Karen Margrethes Nielsdatters mand, der var død 12.3.178 0.
Havde jeg været bedre til at tyde kirkebøger var den fejl ikke opstået.

Det har så givet andre problemer.

Der synes ikke at være tvivl om, at Jens Christian Sørensen bliver gift med enken på Schindrup
Mølle 1780 (opsl. 212).

Men meget kunne tyde på, at der var to Møller i Tostrup - Roum.

Schindrup Mølle og Schrarvad (Skravad) Mølle.

Selvom der ved trolovelsen 1772 står at Niels Mogensen og Karen er fra Schindrup Mølle tror jeg, at det er en fejl, der skulle have stået Schrarvad Mølle. Hvis ikke, skulle de være flyttet fra Schindrup Mølle til Schrarvad Mølle. Kirkebøgerne er ikke altid lige pålidelige.

Ved sønnens dåb og begravelser 1780 er han fra Scharvad Mølle.

Niels Mogensen var Møller på Schrarvard Mølle indtil 1779/80 hvor en Niels Markussen i følge Nygaards sedler får skøde på Skravad Mølle og gård i Roum.

Det kunne tyde på, at Niels Mogensen 1779/80 er flyttet til en gård i Tostrup. I følge DDD. FT. 1787

I kirkebogen Tostrup – Roum 1781 (opsl. 394) har Niels Markussen Scravad Mølle fået døbt et barn Gertrud og i 1782 (opsl. 399) døbt et barn Elisabeth Marie.

I årene 1782-1787 blev Jens Christians Sørensen (Schindrup Mølle) børn døbt.

Jeg kan ikke finde Niels Markussen i DDD. FT 1787, så man må formode, at han er fraflyttet.

Henning Jensen var så flinke, at sende skifteprotokoller fra Hald amt. 1788 – 1798. Tak for det.

Dem havde ikke tænkt på, men det undrer mig, at jeg ikke kan finde skiftet ved Karen Margrethe Nielsdatters mands død.

Tak for hjælpen, det førte til en lang omvej fordi, fordi jeg tog fejl.

Jeg står nu næsten tilbage ved udgangspunktet, at finde enken Karen Margrethe Nielsdatters mand.

Med venlig hilsen

Inger Andersen


 
Forfatter RE: Kirkebog
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 27/03/2012 17:10
Hej Inger

Jeg faldt lige over dette i en gammel Dis trår:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,383052,383052

9 v. Sophie Andersen, født 0 ___ 1759 i Vester Tostrup, Rinds herred, døbt 23 dec 1759 i Tostrup kirke.
Skinderup Mølles kone bar det, Søren Søgårds kone gik hos Faddere: Niels Pedersen Møller af Østerbølle, Jens Snedker, Christen Sørensen Skræder.

Redigeret af henningjensen d. 27/03/2012 17:11
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Kirkebog
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 27/03/2012 19:07
Hej Inger.

Du skrev:
Selvom der ved trolovelsen 1772 står at Niels Mogensen og Karen er fra Schindrup Mølle tror jeg, at det er en fejl, der skulle have stået Schrarvad Mølle. Hvis ikke, skulle de være flyttet fra Schindrup Mølle til Schrarvad Mølle. Kirkebøgerne er ikke altid lige pålidelige.


Her er det i hvert fald ikke præsten, der har skrevet forkert, men dig, der ikke har læst mit sidste indlæg ordentligt. Parret fra Schindrup Mølle var jo blevet gårdmandsfolk ved FKT 1787, at der så samtidig er en møller på Scravad Mølle, der også hed Niels Mogensen, er en helt anden historie. Konerne havde heldigvis 2 forskellige navne ved FKT 1787, så det er 2 forskellige familier.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Kirkebog
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 28/03/2012 16:00
Endnu engang tusind tak for hjælpen

Til Henning Jensen. Det var et interessant link fra DIS du sendte. Søren Søgaards kone må være Anne Christensdatter Søgaard som var mor til Jens Christian Sørensen Søgaard.

Til Niels Okkels Foldkjær. Jeg er stadig lige usikker på Karen Margrethe Nielsdatters tidligere mand.

Uanset hvor meget jeg søger, kan jeg ikke finde to med navnet Niels Mogensen i Vester Tostrup DDD. FT. 1787. (måske er der noget i vejen med min PC)

Jeg har Niels Mogensen og Karen Rasmusdatter i FT. 1787 som var fra Schravad Mølle men flyttede til en gård 1779/1780.

Der er en Niels Pedersen 40 år og Birthe Festersdatter 30 år i FT 1787. Men de har næppe nogen relevans i forhold til Schravad Mølle.

I kirkebøgerne fra 1776 – 1780 ses flere gange navne på faddere fra Schindrup Mølle, navnet Christen Andersen Løvel går igen mange gange., men der er ingen Karen Margrethe.

Jeg har ikke fundet døds oplysninger på en Christen Andersen 1779/80, så måske er han fraflyttet Møllen og Karen Margrethe Nielsdatter er flyttet ind. Men det er kun gisninger.

I 24.9.1780 (opsl. 391) ser det ud til, Jens Møller fra Schindrup Mølle kone Karen Margrethe Nielsdatter bærer Niels Michelsens datter Karen ved dåben. (Hvis jeg ellers har tydet bogen rigtig.)

Niels Markussen som fik skøde på Schravad Mølle i 1779 var også Møller her efter 1787. Nogle af hans børn er døbt efter 1787 og han har været fadder flere gange i perioden så sent som 1789 (opsl.415).
Han må altså have været Møller på Schravad Mølle i 1787, hvorfor han så ikke står i DDD. FT. 1787 er mig en gåde, ligesom den ”anden Niels Mogensen”.

Det kan godt være, at du har ret i din tidligere antagelse om, at Karen Margrethe Nielsdatter er kommet udefra (jeg har jo ikke fundet hende blandt navne på faddere i perioden 1776-1780). Hvorimod hendes senere mand Jens Christian Søgaard er fadder i 1776. (opsl. 386) altså 4 år før de bliver gift.

Med venlig hilsen
Inger Andersen



 
Forfatter RE: Kirkebog
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 28/03/2012 19:48
Hej Inger.

Nu skal du lige huske at adskille Roum og Tostrup sogne, Scarvad Mølle lå i Roum sogn og Scindrup mølle lå i Tostrup sogn.

Viborg, Rinds, Vester Tostrup, Tostrup, , 3, FT 1787, A4413
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Niels Mogensen 44 gift husbond bonde og gårdbeboer
Karen Rasmusdatter 47 gift madmoder
Christoffer Jensen 50 gift tjenestekarl
Karen Nielsdatter 12 - ældste datter
Mette Kirstine 10 - yngste datter
Rasmus Nielsen 6 - deres søn
Hans Christoffersen 4 - yngste søn

Viborg, Rinds, Roum, Schravad Mølle, , 1. familie, FT-1787, A4647 AO opslag 5
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Niels Mogensen 36 Gift hosbonde bonde og møller
Birthe Nielsdatter 30 Gift madmoder
Giertrud Marie 7 - alle ægte barn
Else Marie 5 - alle ægte barn
Kierstine Marie 3 - alle ægte barn
Giørild (S = søn ??) 1 - alle ægte barn
Søren Andersen 48 Gift tjenestefolk
Kirstine Nielsdatter 18 Ugift tjenestefolk
Anne Nielsdatter 14 - tjenestefolk
Kierstine Andersdatter 10 - tjenestefolk

I original FKT 1787 står der, at mølleren i Scravad Mølle hedder Niels Mogensen, men ved børnenes dåb kaldes han for Niels Marcussen, så der er optælleren, der har skrevet forkert efternavn. Det er derfor, du ikke kan finde Niels Marcussen i tællingen.

Ved Niels Mogensen og Karens trolovelse står:
1772, Festo Michaelis (29.sept.) blev Niels Mogensen og Karen trolovet i Skindrup Mølle, og de blev gift i Tostrup kirke, ikke i Roum, hvor Scravad mølle ligger.

Det er rigtigt, at du har fundet møllerparret i 1780 ved den dåb på AO 391.
Der står: baaret af Jens Møllers koene i Scindrup Mølle, Nafnlig Karen Margrethe Nielsdatter.
Men som fadder ses jo også Jens Christian af Scindrup Mølle, og det var jo den 24.sept. 1780, altså efter Jens Christian og Møllerenken blev gift.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Kirkebog
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 29/03/2012 12:49
Endnu engang tusind tak.
Jeg var ikke opmærksom på, at der blev ført fælles Kirkebog for Tostrup- Roum indtil 1814 mens man i folketællingerne førte særskilte lister for Tostrup og Roum Sogn, og at de to møller lå i forskellige sogne.

At man så skriver forskelle navn, kan gøre forvirringen komplet.

Jeg har stadig en fornemmelse af, at trolovelsen i Tostrup Kirke 1772 og vielsen mellem Niels Mogensen og Karen fra Schindrup Mølle, må være mellem Niels Mogensen og Karen Rasmusdatter. De må så senere været flyttet til Schravad Mølle.

Ved deres søn Mogens død og begravelse 1780 oplyses, at han er fra Schravad Mølle.

I min søgning i Kirkebogen Tostrup – Roum 1770- 1787 er jeg først stødt på navnet Karen Margrethe Nielsdatter ved oplysningen om hendes og Jens Christians Sørensens trolovelse og vielse i 1780. (Men jeg kan da sagtens have overset noget).

Dog har jeg stadig en fornemmelse af, at Karen Margrethe Nielsdatter er kommet udefra. Hvordan jeg kommer videre med det spor, ved jeg ikke.

Jeg er stadig en novice udi slægts forskningen, jeg skal stadig lære af de erfarne, så jeg siger tak for læreprocessen og jeres tålmodighed.

Med venlig hilsen

Inger Andersen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk