hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Præsten Jørgen Friis i Sevel.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 09/03/2012 21:02
Hej alle.

I min slægtsbog "Nogle Bjørnkærslægter" omtales sagen vedr. præsten Jørgen Lauridsen Friis i Sevel og Fru Christence Juul på Stubbergaard i 1642.

Der refereres til en liste med 24 mand, der vidner til præstens fordel, heriblandt Iver Madsen i Bjørnkær i Sevel sogn. Senere på året lavedes et bønskrift af endnu flere af sognets mænd. Jeg har ikke bogen hos mig nu, så jeg kan ikke sige de nøjagtige datoer i 1642.

I Hardsyssels Aarbog fra 1923 findes en artikel af Villads Christensen, men der omtales de 24 vidner tilsyneladende ikke med navn.

Er der nogen, der kender noget til disse lister?

De kunne sikkert være til gavn for os, der har slægt i Sevel sogn, da personnavnene tilsyneladende er kombineret med sted/gårdnavne.

Mvh. Esben.
 
Forfatter RE: Præsten Jørgen Friis i Sevel.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2012 23:07
Jeppe Aakjær nævner i "Fra Agermuld og Hedesand",side 83, Dr. Ole Nielsen "Historisk-topografiske Efterretninger om Hjerm og Ginding herreder" som kilde.
http://www.arkivet-vinderup.dk/files/manager/vinderup-arkiv/afskrifter-artikler/fra%20det%20gamle%20stubbeg%C3%A5rd.pdf

Artiklen i Hardsyssels aarbog nævner på side 144-145 broderen Mathias Friis' resume af sagen som "den egentlige kilde til Jørgens Friis's Saga". Men nævner også et par andre kilder, bla. også den ovenfor nævnte.
http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1923&Side=144&FraSide=53&TilSide=145


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Præsten Jørgen Friis i Sevel.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/03/2012 16:58
Efter at have læst lidt mere på lektien kan jeg oplyse, at Ole Nielsen kun nævner eet eneste navn, nemlig den Jep Pedersen i Duholm som Aakjær også nævner. Der var ham der på sognebørnenes vegne fremlagde en skrivelse på Landemodet i Ribe, januar 1643.

I betragtning af at alle de originale papirer synes at være gået tabt er det vel også usandsynligt at de enkelte navne skulle kunne findes idag.

Bemærkningen på side 3 i "Nogle Bjørnkjærslægter" må nok stå for forfatterens egen regning. Det femgår ihvertfald ikke af Hardssyssels Aarbog 1923 side 88 som han henviser til.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Præsten Jørgen Friis i Sevel.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 12/03/2012 13:52
Hej Arne.

Tak for dine svar.
Du har ret - det må desværre nok stå for G. A. Munchs egen regning mht. Årbogen og "Bjørnkær-slægterne". Han har godt nok datoerne 24.08.1642 og 02.01.1643, og nævner "andre skriftlige kilder" i bogen.
Om han er kommet til at blande nogle kilder sammen, er jo ikke let for os at afgøre her og nu.

Mvh. Esben.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk