hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Nielsen Lægaard i Albæk, Snejbjerg sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 08/03/2012 18:07
Min tip-3 oldefar Christen Nielsen, f. o 1741 i Lægaard i Måbjerg sogn blive 3. okt. 1773 gift med Dorthe Sørensdatter fra Breinholt i Tvis sogn. Umiddelbart derefter flytter de til Albæk i Snejbjerg sogn, hvor de får 2 børn, inden de flytter til Overgaard i Naur sogn 1777.
Jeg har rimelig styr på familien derefter, men jeg kunne godt tænke mig, om jeg også kunne finde lidt om familien i Snejbjerg udover barnedåbene, hvor han forøvrigt kaldes Lægaard.
Jeg har set i "Snejbjerg sogn" af J. Sulkjær, men i hans afsnit om Albæk, nævnes han ikke. Han skriver bl.a. "I 1743 er den kommet under Tanderup og er nu fæstegaard, indtil fæsteren P. Michelsen i 1793 får skøde på den af Buch på Tanderup for 630 Rdlr."
Det er i den periode Christen Nielsen opholder sig der, og han må således være fæster. Jeg har ikke kunnet finde nogen steder, hvor der skulle være relevante arkivalier, men måske er der nogen her, der kan hjælpe.
Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen Lægaard i Albæk, Snejbjerg sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2012 00:08
Der er jo ikke så mange ejendomme i området på den tid. Så vi regner med, at han har boet på selve gården Albæk. Fadderen ved de to børns dåb er fra de to Haunstrup gårde og det er jo også de nærmeste naboer.

Jeg vil tro han er kommet til Albæk efter Ib Prindalsen og før Peder Michelsen. Ib Prindalsen ved vi har været der indtil ca. 1771, og Peder Michelsen kommer i 1778 eller måske lidt før.

Men hvad der bringer Christen Lægaard og hans kone hertil er lidt (for ikke at sige meget) uklart. Både Ib Prindalsen og Peder Michelsen kommer fra Assing og har deres rødder der. Og Haunstrup folkene er og så ret lokalt forankrede.

En forklaring kunne være, at det er husbonden på Tanderup der har stået og manglet en afløser for Ib Prindalsen og så har hentet een udefra.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Nielsen Lægaard i Albæk, Snejbjerg sogn
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 09/03/2012 20:07
Hej Arne.
Tak for dit svar.
Ja, det må være nogenlunde således det hænger sammen. Christens far, Niels Knudsen Lægaard var fæster under Krogsdal i Lægaard i Måbjerg. Derudover drev han en del handel bl.a. med jord. Tillige optræder han som "velfornemme Niels Knudsen Lægaard", ligesom han optræder som ladefogedens stedfortræder og som skifteforvalter for herskabet Daniel Friedrich til Pallisbjerg og Krogsdal.
Han har sikkert nemt fået sønnen Christen anbragt i et godt fæste i Snejbjerg, inden han i 1777 vender "hjem" og flytter ind på Overgaard i Naur sogn. Samme gård overtager han som selveje 1885.
Det passer jo fint med det, du oplyser om ejerskabet af Albæk.
Mvh.
Jens Aaberg.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk