hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Nelleris
bjla
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.03.12
Lagt på d. 04/03/2012 21:16
Hej,
jeg har i en del år gennemsøgt KB og FT i hammerum herred efter en mand med navnet Niels Nelleriis eller Niels Nielsen Nelleris.

Han er udlagt barnefader til min oldefar Lars David Nielsen født i Snejbjerg 28. april 1882:
Født 28. April 1882 Lars David Jensen. Døbt i Kirken 7de Maj. Forældre: Ugift og fraskilt Fruentimmer Oline Rasmine Jensen (31 Aar) og udlagt Barnefader Niels Nelleriis Ungkarl i Snejbjerg. Faddere: Gaardmand Poul Kristian Kristensens Hustru Ane af Ørskov b. B. Nævnte Grmd. Poul Kr. Kristensen. Indsidder Jens Olsen, Bassumgaards Mark.
(Snejbjerg, Hammerum, Ringkøbing 1870 – 1882, opslag 49)

Der findes et par stykker i Snejbjerg og Gjellerup med navnet Niels Nielsen; men ingen, som jeg har kunnet knytte til navnet Nelleris.

Jeg har fundet 7 sager i alimentationsprotokollerne fra Hammerum, hvor Niels Nielsen Nelleris er part - han har haft svært ved at betale bidraget og er blevet udpantet flere gange:
Alimentationprotokol Hammerum herred 1879 – 1883, opslag 29, sag nr. 59
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1884 - 1892, opslag 33, 1886 sagnr. 86
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1884 - 1892, opslag 44, 1887 sagnr. 91
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1884 - 1892, opslag 49, 1888 sagnr. 16
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1884 - 1892, opslag 53, 1888 sagnr. 68
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1884 - 1892, opslag 57, 1888 sagnr. 119
Alimentationsprotokol Hammerum herred 1893 - 1902, opslag 175, Journal 174

(I øvrigt tak til dem, der har lagt denne fantastiske kilde ud på nettet - selv om jeg ikke kan finde manden i andre kilder, kan jeg danne mig et billede af hans færden frem til 1896)

En anekdote i familien har lydt på, at min oldefar (Lars David Jensen) kom på børnehjem; men en oplysning om at børnebidraget skulle sendes til Gjellerup sogneråd ledte mig på sporet af sandheden: Fattiggården i Gjellerup - her var ved sin konfirmation i Gjellerup kirke i april 1896.

Min oldefar kom senere til Fyn, hvorfra også hans mor stammede (Vejlby sogn).

Er der nogen der kan opklare mysteriet om Nelleris?

mvh Bjarne Larsen
 
Forfatter RE: Nelleris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/03/2012 22:02
Iflg. Sulkjær kaldes Kornelius Nielsen altid for Nelleriis eller Nellerus.

Der er vel sandsynligt, at det er hans søn der så bliver kaldt Niels Nelleris, og han er stadig ugift i 1882.

Fkt-1870; Snejbjerg - Sneiberg ; 101; Et huus
540; Cornelius Nielsen; ; 53; gift; Sinding [Ringk. amt]; Lutheran; Husfader / Husmand
541; Ane Katrine Pedersen; ; 58; gift; Sneiberg [Ringk. amt]; Lutheran; Husmoder
542; Niels Nielsen; ; 29; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Lutheran; Børn
543; Peder Nielsen; ; 25; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Lutheran; Børn
544; Margrethe Nielsen; ; 22; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Lutheran; Børn
545; Ane Nielsen; ; 18; ugift; Sneiberg [Ringk. amt]; Lutheran; Børn

Fkt-1880; Snejbjerg - Snejbjerg by(2) / 9 ; 162; En gaard
866; Katrine Pedersen; k; 68; enke; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; Huusmoder, gaardmandsenke
867; Niels Nielsen; m; 39; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; Hendes børn
868; Peder Nielsen; m; 36; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; Hendes børn {Sindsyg}
869; Magrethe Nielsen; k; 33; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; Hendes børn
870; Anton Sørensen; m; 3; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; Forannævntes barn

Fkt-1890; Snejbjerg - Snejbjerg by ; 239; 12, Spandbjerggaard
1168; Andreas Medom; m; 39; gift; Sinding, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Husfader / Gaardejer og landbruger
1169; Christine Sørensen; k; 35; gift; Holmsland, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Husmoder / Lærerinde ved en pogeskole (??)
1170; Marie Medom; k; 8; ugift; Herning, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Barn
1171; Marinus Valdemar Medom; m; 3; ugift; Snejbjerg, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Barn
1172; Niels Nielsen; m; 49; ugift; Snejbjerg, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Tjenestetyende / Smedesven
1173; Mariane Andersen; k; 13; ugift; Snejbjerg, Ringkjøbing amt; Folkekirken; Tjenestetyende
1174; Christen Christensen; m; 20; ugift; Enne (??), Skanderborg amt; Folkekirken; Tjenestetyende / Medhjelper ved landbruget

Det er forøvrigt også en Niels der er far til hendes første barn. Men der er ikke oplyst noget navn i kirkebogen (24 maj 1872)

Fkt-1880; Snejbjerg - Albæk(1) / 19 ; 19; Et hus
70; Kresten Mouris Nielsen; m; 22; ugift; Herning; Lutheran; Huseier
71; Jens Ollesen; m; 55; gift; Dalby, Odense amt; Lutheran; Indsider
72; Maren Ollesen; k; 65; gift; Dalby, Odense amt; Lutheran; Hans kone
73; Poline Rasmine Jensen; k; 21; fraskilt; Dalby, Odense amt; Lutheran; -
74; Maren Nielsine Nielsen; k; 1; ugift; Sneiberg, Ringkjøbing amt; Lutheran; -
[Oline Rasmines alder skal nok være 31]


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/03/2012 22:13
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nelleris
bjla
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.03.12
Lagt på d. 04/03/2012 23:21
Det var en af dem, jeg havde overvejet; men historien om kaldenavnet er netop den detalje, jeg havde ledt efter (uden at finde den).

Der er ingen tvivl om, at omtalte Poline er Oline - i øvrigt ikke eneste fejlskrivning i den oplysning - hun er født i Vejlby, Vends Herred og ikke Dalby sogn. Jens Ollesen og Maren Nielsine Nielsen er hendes forældre (også fra Vejlby).

Jeg mener Olines første barn er en Jens Oluf Nielsen (Gjellerup 23/6 1873):
Født 23de Juni 1873 Jens Oluf Nielsen døbt i Kirken d. 6te Juli. Forældre: Gaardmand Kristen Skov Nielsen og Hustru Oline Rasmine Jensen i Birk. Faddere: Kone Maren Olesen i Birk. Kone Ane Margrete Knudsdatter ibid. Aftægtsm. Jens Olesen ibid. Ungkarl Niels Peder Nielsen ibid. Ungkarl Anders Kristian Nielsen ibid.
(Gjellerup, Hammerum, Ringkøbing 1866 - 1876, opslag 31)

Hun har et barn mere, Maren Jensine Oline Nielsen, fra 24. maj 1878 i Snejbjerg - er det den du omtaler som 24. maj 1872? Her er hun omtalt som fraskilt; men den tidligere ægtemand, Kristen Skov Nielsen, er udlagt som barnefader. Har du set en Niels omtalt som barnefader i denne forbindelse?

Født 1878 24. Maj Maren Jensine Oline Nielsen, hjemmedøbt 26. Juni i Kirken 28. Juli. Fraskilt Kvinde Oline Rasmine Jensen paa Larskors i Snejberg, 26 Aar. Faddere: Pige Inger Kristensen af Herning, Ungk. Niels Lauridsen af Herning, Ungk. Jens Kristian Jensen i Snejberg, Ungk. Poul Kristian Jensen i Snejberg. Udlagt Barnefader: tidligere Ægtefælle Kristen Skov Nielsen, Arbejdsmand i Birk, Gjellerup Sogn.
(Snejbjerg sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing amt 1870 - 1882 opslag 79)

Jeg har ikke fundet Olines bryllup med Kristen Skov Nielsen.

Oline dukker op i FT-1890 i Middelfart. Maren Jensine er i 1901 patient på sindssygehospitalet i Middelfart og Lars David Jensen dukker op som tjenestekarl i Guldbjerg sogn på Fyn.

Tak for hjælpen.

mvh Bjarne Larsen
 
Forfatter RE: Nelleris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/03/2012 10:45
bjla skrev:
Hun har et barn mere, Maren Jensine Oline Nielsen, fra 24. maj 1878 i Snejbjerg - er det den du omtaler som 24. maj 1872? Her er hun omtalt som fraskilt; men den tidligere ægtemand, Kristen Skov Nielsen, er udlagt som barnefader. Har du set en Niels omtalt som barnefader i denne forbindelse?

Nej, det var en forhastet konklusion fra min side udfra navnet Nielsen og den omstændighed at der tilsyneladende ikke var angivet nogen barnefader. Jeg havde på det tidspunkt endnu ikke set, at barnefaderen var angivet under bemærkninger i kirkebogen.

Tanken strejfede mig bare, om det kunne være den samme barnefader. Men det er jo helt udelukket efter det du skriver.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk