hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hovedgårde i Hammerum Herred
Pramskov
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.10
Lagt på d. 01/03/2012 20:54
Hej Jeg søger litteratur og andet kildemateriale, vedrørende Hovedgårdene i Hammerum herred.

Jeg er interresseret i Hovedgårde, også benævnt som herregårde hvis disse havde en adelig tilknytning. I Danmark findes der jo rigtig mange af disse kulturminder. I Midtjylland med egnens tidligere dårlige jordbonitet og hedelandskab, kan der i første øjekast være svært at finde nogle særligt seværdige. Historisk tilbage i tiden har der dog været en del her i herredet, men de har for det meste været små, med et fåtal af fæstegårde under sig, og er tidligt blevet degraderet til almindelige bøndergårde. Især efter forordningen af 1682 der påbød kun gårde med et jordtillingede på min. 200 tønder hartkorn i en omkreds af maks 14 kilometer, for at kunne opnå særlige privilegier og skattelettelser. Noget som kun 3 herregårde i herredet formåede at leve op til, tiltrods det at herredet var landets arealmæssigt største! Meget af bøndergodset her i herredet har derfor også fungeret som strøgods for hovedgårde i fjernere egne, såsom lenslottet i Lundenæs. Noget som betød at de i forvejen forarmede bønder undslap hoveriet.

*De hovedgårde jeg er bekendt med i Hammerum herred er - med undtagelse af Møltrup - følgende.

Herningsholm**
Sindinggård – Sinding sogn
Lergrav - Aulum sogn
Møltrup - Timring sogn***
Tanderup - Snejbjerg sogn
Ørnhoved – Tjørring sogn
Tvis Kloster – Tvis sogn
Ørregård – Ørre sogn
Nørre Karstoft – Skarrild sogn
Fruergård – Sdr. Felding sogn
Højris - Ikast sogn

*Under Hovedgårdsbegrebet forståes deri, at disse gårde har haft fæstere under sig, og i deres samtid at have været opfattet som hovedgårde, uden nødvendigvis senere at være indbefattet i 200 tdr. htk. reglen.

**Under Herningsholm hører også det under dette gods oprettede hovedgård Skåphus i Ilskov, og det tidliger Qualsholm i Sunds, der blev nedlagt ved Herningsholms oprettelse.

***Møltrup er medtaget men ligger lige på grænsen til herredet, og hører under Ulfborg herred.

Hvis nogen kunne være behjælpelig med mere viden omkring disse gårde, skal de have tak. Jeg hár fundet en hel del litteratur. Blandt andet lokalhistoriske (Sulkjær Snejbjerg sogn og P. Stavnstrup – Herningsholm m.v.) samt Hardsyssel årbøgerne. (Alfred kaae - Fæster og husbønder i Hammerum herred og Jespersens Hoveriet i Vestjylland m.v) Desuden er de nævnte gårde også kort omtalt i Trap Danmark. Herningsholm, Sindinggård, og Tvis, rigt nævnt i div. Herregårdslitteratur.

Kan man på landsarrkivet i Viborg finde mere stof om gårdene, udover dokumenterne i skøde og tingbogsprotokollerne?.

Mvh Peter Ramskov

Redigeret af Pramskov d. 02/03/2012 22:53
 
Forfatter RE: Hovedgårde i Hammerum Herred
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/03/2012 23:57
Du kan på LAV finde en særlig afart af vor ven Nygårds sedler.

Det omhandler "Jyske Hovedgårde" og omfatter dato og købers navn for alle de handler Nygaard har kunnet finde, og har været hans udgangsmateriale for notaterne desangående i Trap Danmark IV.

Sedlerne står som kopier i 15 bind nede ved filrummet. Jeg har kopier af alle fra Ringkøbing amt (se vedhæftede). Som antydet indeholder materialet stort set ikke andet end hvad du også kan finde i Trap Danmark IV, men du må gerne få kopier af det.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hovedgårde i Hammerum Herred
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 02/03/2012 10:56
Hej,

jeg har lagt en del om Nørre Karstoft - som ligger i Skarrild sogn! - ind på:

http://www.nørvang-herred.dk/andre/NrKarstoft.htm

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hovedgårde i Hammerum Herred
Pramskov
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.10
Lagt på d. 02/03/2012 22:52
Nørre Karstofte i Skarrild sogn Det er hermed rettet. Derudover glemte jeg i min liste Højris i Ikast sogn!

Nygårds sedler vil jeg studere nærmere! Tak
 
Forfatter RE: Hovedgårde i Hammerum Herred
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/03/2012 01:10
Pramskov skrev:
Nygårds sedler vil jeg studere nærmere! Tak

Ok. Send mig lige en mail med din postadresse.

Du nævnte et sted de bøger du havde haft adgang til. Hvis du ikke allerede har set dem, burde du vel også have fat i Konrad Understrups bøger. Og vel især Tmring Sogn", Sinding Sogn, Ørre Sogn og "Sunds sogn".

Bernhard Larsen "Ikast Sogn" har også noget om Højris.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 03/03/2012 01:20
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hovedgårde i Hammerum Herred
Pramskov
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.10
Lagt på d. 06/03/2012 21:42
Et stort tak til Feldborg for sendte materiale til min adresse. Nygaards sedler er interresante, hvis de også er kildemateriale til Trap danmarks beskrivelse af hammerum herred og hovedgårdene deri.

De nævnte bøger; Understrups og sogne bøgerne, vil jeg fremskaffe og således få belyst gårdenes historie så godt som muligt.

Jeg er også meget interresset i Adelsslægter; lav og højadel, og leder efter slægter der huserede i det midtjyske, Først og fremmest i dette herred!

Mvh Peter Ramskov
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk