hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Pedersen/Fruergaard Elkjær
Jesper Elkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 23/02/2012 18:58
Jeg stammer i direkte linier fra Peder Pedersen Elkjær fra Elkjærgaard, og som nogen i en tidligere tråd har antydet måske også fra Peder Fruergaard.
Der er lykkedes mig ad almindelig vej gennem kirkebørger og folketællinger at nå frem til det, og det med en temmelig stor sandsynlighed.

En gammel tråd antydede som nævnt at Peder Pedersen Elkjær var søn af Peder Fruergaard.

Det er så langt jeg umiddelbart kan komme.

Nu spørger jeg så om nogen kan henvise til nogen eller noget, eller måske selv ved mere om de to herrer?

Det kunne være meget spændende at høre, også hvis der findes anekdoter om livet på egnen i det 16. århundrede.

Med venlig hilsen
Jesper Elkjær
 
Forfatter RE: Peder Pedersen/Fruergaard Elkjær
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/02/2012 21:11
Frueergård i Sdr Felding er en meget gammel gård,hvistnok oprindeligt en hovedgård.
Efter Peder Pedersens tid blev den, omkring år 1800 købt af Jens Christensen Rabæk, som stammer fra herredsfogedslægten som ejede gods i Aadum sogn, bl a. Rabæk.
Jens's børn blev gift ind i Abiltrupslægten, og en efterkommer, Marie Abiltrup har skrevet en bog om sin barndom på Fruergård i 1920- 30'erne.Så vidt jeg husker hedder den noget i retning af "Som barn derhjemme" Biblioteket kan skaffe den.
Men det løser jo ikke dit spørgsmål om 1600tallet
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Peder Pedersen/Fruergaard Elkjær
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/02/2012 09:36
Peder Elkjær er jo i skifter nævnt sammen med sine søskende og halvsøskende, og deraf kan man vel også slutte hans forældre.

Jeg går udfra du har læst nogle af de indlæg der har været her på siden om den familie?

Jeg tænker nok især på disse to tråde, hvoraf især den ene er meget lang:

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1534&rowstart=0

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1588

Men det er jo en familie han ofte støder ind i - så at sige. Så det ville da være fint, om vi kunne få de forskellige ender knyttet endnu mere sammen, og få en mere samlet oversigt over familien.

Der er vel også forbindelser mellem Sdr. Felding-grenen og Videbæk-grenen som vi ikke har helt styr på endnu.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 26/02/2012 09:39
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk