hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Colonifæstere
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 20/02/2012 00:04
Jeg er kommet tilbage til en Jens Pedersen Skræder og hans søn, Peder Christian Jensen, som var Coloni/Koloni fæster i Øster Frederiksdal...

Jeg har googlet en masse for at finde ud af hvad det vil sige, og det eneste jeg har fundet ud af at det havde noget med de såkaldte "kartoffeltyskere" at gøre.. Men sammenhængen har jeg svært ved at se da de to aner her ligger omkring 1850 og tyskerne kom langt før... Tænker om det er tyskernes huse/gårde danskere overtog?? Men hvorfor så kalde dem kolonifæstere??

Mon nogen ved noget herinde.. Det var jo her i området tyskerne kom..
 
Forfatter RE: Colonifæstere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/02/2012 10:06
Jeg ved ikke om jeg kan svare fyldestgørende på det, men disse kolonier havde jo deres egen administration, med fæster og skifter osv., på ca. samme måde som et gods.

Det findes både i Frederiks / Grønhøj området, i Julianehede / Frederiksværk / Christianshede området, og i Randbøl området.

Udtrykker kolonifæster dækker vel bare over, at han har fæstet / lejet / forpagtet en ejendom under koloniadministrationen. Så vidt jeg lige husker overgår de sidste ejendomme først til selveje op midt i 1800-tallet.

Om det i det konkrete tilfælde er en ejendom der oprindeligt er oprettet af en kartoffeltysker, eller om det er en nyere ejendom i området tør jeg ikke sige.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Colonifæstere
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 20/02/2012 10:17
Tak Feldborg:-) Det er også det jeg er kommet frem til... At han har overtaget en af gårdene/husene der oprindeligt var tiltænkt tyskerne...

En rigtig interessant historie, så tænker jeg går videre med at prøve om jeg kan finde ud af hvor gården/huset lå, da jeg har nummeret på ejendommen, og som jeg har læst mig til er der ret finde optegnelser ang. hvor de lå både før og efter udflytningerne:-)
 
Forfatter RE: Colonifæstere
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 21/02/2012 01:19
I skal lige have at vide at jeg har fundet "guld" på Engesvang lokal arkiv...

De har skrevet om slægterne på de 3 første gårde i Paarup, og dertil hører min fars slægt, min farmor er endda nævnt der, så ingen tvivl om rigtigheden af det... Men bestemt meget spændende læsning.. Måske andre kunne have glæde af det.. Der fandt jeg også forfatteren Niels Jørgen Nielsen, som jeg vidste vi var i familie med, men slet ikke hvordan:-)
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk