hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Gift/Ugift...
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 18/02/2012 16:37
Jeg er ved at prøve at finde ud af hvornår mine tip oldeforældre blev gift... Det er noget jeg slet ikke forstår, håber en af jer der meget klogere på det her end jeg kan løse gåden for mig:-)

Min oldefar, Niels Hansen Lægsgaard ( det navn tror jeg kommer fra hvor han er født)
Født 22-6-1861 Han er både i AO 1855-1865 Bording Hammerum Ringkøbing ops.43 nr 9 og i 1850-65 Ikast- Hammerum-Ringkøbing...
Hans forældre Anne Nielsen og Geert Pouelsen er ikke gift på det tidspunkt, men jeg er så heldig at Inger finder dem i FT 1870 Bording- Hammerum- Ringkøbing og der står de som gift...

Jeg finder så Niels Hansen`s konfirmation i 1875 AO 1865-78 Bording- Hammerum- Herning ops. 91 nr 6... Men der står hans forældre som ugifte..??? Jeg har også fundet hans lillesøster Kjerstine Maria Pouelsen f. 12-1-1867 AO 1865-78 Bording- Hammerum- Ringkøbing der står også at forældrene er gift!!!!

Så hvornår mon, sådan cirka, er de blevet gift??? Hvid de er blevet det:-)

Der står en del om konfirmationen jeg ikke kan læse, måske kunne det have løst gåden for mig.. Efter Gert Pouelsen af Bording sogn---- og så den aller sidste rubrik..
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/02/2012 16:43
Bare lige et hurtigt svar. Der er ikke noget mærkeligt i at forælderne står som ugifte ved konfirmationen, for det var de jo da barnet blev født.

Udfra det foreliggende må de være gift imellem 1861 og 1867.

Navnet Lægdsgaard er et gårdnavn i Ikast sogn. Een af hans forældre har sikkert tilknytning dertil.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gift/Ugift...
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 18/02/2012 17:22
Tænkte at det måske kunne have noget med det at gøre:-) Men tak for svaret:-)

Er da lige nød til at se om jeg kan finde en sammenhæng mellem det gårdnavn og en af forældrene:-)
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/02/2012 19:02
Mht. deres vielse, så kan du måske slippe ment om ved det, hvis de er viet i eet af de sogne vi har data fra. Geert er jo ikke det mest almindelige navn så der kommer nok ikke så mange frem.

Klik på "Lokale IGI-Data" i menuen her til venstre.

Gå så til den nederste form og skriv ge%rt (hverken mere eller mindre) lad bare alle de andre muligheder stå som de er, og tryk så "Send Forespørgsel"

Et voilá.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gift/Ugift...
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 18/02/2012 19:34
Der var de:-) Nu har jeg set op og ned i kirkebøger, men så har jeg lært at prøve Lokale IGI Data først:-) Fantastisk....
1000 tak:-)
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 19/02/2012 17:38
Konfirmationen:

Niels Hansen Lægsgaard
Engesvang Krat.
Ugift Ane Nielsen af Ikast og Ungkarl Geert
Poulsen i Bording Sogn. Forældrene ere senere
ægteviede og bor nu i Engesvang Krat.
Meldt til Præsten i Kragelund 11 Octbr 75.


Forbindelsen til Lægsgaard fremgår af Niels' dåbsoptegnelse i Ikast kb, AO 1850-1865, opslag 57, nr. 12. Har du forsøgt at læse den?

Ugift Fruentimmer
Anne Nielsen hjemme hos
Faderen Niels Hansen paa
Lægsgaard Mark og Barnefader
Ungk. Gert Poulsen tjenende
i Guldforhoved i Bording
Sogn.


Jeg overlader fadderne til dig...

Her er lidt hjælp til læsningen:

http://hammerum-herred.dk/php/gotisk.html

- og så er det nok en god ide at sammenligne andres tydninger med originalen i kirkebogen, så du begynder selv at kunne 'se' hvad der står.

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 19/02/2012 19:18
Ja Inger det havde jeg, men de første par gange forstod jeg ikke hvad der stod, Niels er, som jeg læser det nu, født på Lægsgaard mark..

Jeg er netop også gået tilbage og "læst" igen når nogen har oversat et eller andet, og så er der ofte nogen brikker der falder på plads, som har været fuldstændig ulæseligt da jeg først fandt det...

Så alt i alt går det fremad, med museskridt, at tyde de gamle skrifter..
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 19/02/2012 22:11
Ja, Niels er født hjemme hos Annes forældre på Lægsgaard Mark og får navn efter fødestedet.

De gamle kirkebøger kan unægtelig være svære at læse. Op- og nedstreger eller hele bogstaver kan være forsvundet i tidens løb, og visse præster og degne skriver nogle værre kragetæer, så man må sommetider slutte sig til de bogstaver, man ikke kan læse, vha. oplysninger der findes andre steder, f.eks. i indtastede folketællinger.

Jeg har selv fundet ud af mange ting vha. denne introduktion til slægtsforskning:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

Venlig hilsen
Inger T.

Redigeret af IHToudal d. 19/02/2012 22:11
 
Forfatter RE: Gift/Ugift...
janice
Medlemmer

Antal indlæg: 81
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 19/02/2012 23:26
Tak for det link Inger:-)
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk