hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lars Jespersen
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 16/02/2012 10:14
Jeg håber, at der er nogen som kan hjælpe mig. Jeg søger en Lars Jespersen som måske kommer fra Worning.
Inden 1822 er han flyttet til Randers og er blevet gift med Mette Pedersdatter. Deres søn Søren Elmenhoff er døbt i Sankt Mortens Kirke i Randers 11.8,1822. På dåbsoplysningen står som forældre Avisbud Lars Jespersen Worning og Mette Pedersdatter opført som forældre. Jeg går ud fra, at han kommer fra Worning.
I folketællingerne fra Worning kan jeg ikke finde Lars Jespersen og i Folketællingerne fra Randers kan jeg kun finde en Lars Jespersen i 1840 som er opført som ugift arbejsmand på 57 år. I folketællingen fra 1845 står en Lars Jespersen opført som arbejdsmand enke på 63 år Født i Worning. Viborg. Jeg går udfra at det er samme Lars Jespersen i 1840 og 1845, da alderen passer.
I følge afgangslisten i Randers flytter Søren Elmenhoff Larsen til Asferg. Nørhold. Randers. Søren Elmenhoffs videre færden har jeg fundet.
Er der nogen der kan hjælpe. Jeg har gennemgået tilgængelige digitale data på nettet og har haft kontakt til Randers Lokal arkiv.
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 16/02/2012 16:44
Mette Pedersdatter død den 5. Dec. 1840 61 år.
AO Randers Sct. Morten 1838-1844 opsl. 339
Ved Sørens konfirmation i 1836, bor de i Randers (Faderen er Avlsmand)
AO Randers Sct. Morten 1834 – 1838
dda.dk FT 1845
Lars Jespersen, enkemand, 63år, født i Vorning, bopæl Fattiggården.

Måske er der flere børn Mette er jo 39 år gammel da Søren kom til verden.

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp.

MVH
Inger
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 16/02/2012 18:27
Tusind Tak.
Jeg havde overset Mette Pedersen død, jeg har ellers været dødlisten igennem, men den kan jo smutte.
Jeg har set Søren Elmenhoffs konfirmation, så det betyder ganske rigtigt, at familien har boet i Randers. Men igen hvorfor kan jeg ikke finde dem som boende i Randers?
Jeg har været folketællingerne igennem både på DDD og Statens ark.
Det som også er mærkeligt er, at Søren bliver døbt Elmenhoff, senere bruger han navnet Elmenhoff Larsen. Vi har endnu ikke fundet en forklaring eller forbindelse.
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 16/02/2012 23:28
I Mette Pedersens dødsoptegnelse dec. 1840 har man først skrevet Lars Jespersens Enke og derefter streget det ud. Det har måske sin forklaring i, at hun er separeret fra manden, og at det så lød lidt bedre at kalde sig enke. Det ville også forklare, hvorfor Lars Jespersen først står som enkemand i FT-1845. Jeg tror nemlig, at det er ham vi har her:

Randers, Støvring, Gimming, Tjærby, et Boelsted, 43, FT-1834, C0656
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Jens Christensen Haae 29 Ugift Boelsmand
Kirsten Pedersdatter 69 Enke hans Moder, der forsørges af ham
Kirsten Christensdatter 29 Ugift hans Søster, Tjenestepige
Lars Jespersen 52 Separeret Tjenestekarl

Tjenestekarl på et boelsted i 1834 og avlsmand i 1837 - det rimer vel sammen? Ja, for Søren Elmenhoff Larsen bliver først konfirmeret i 1837 (Randers, Sankt Morten 1834-1838, opslag 157 nederst).

Søren har Elmenhoff som mellemnavn og Larsen som patronym. Hvis du ser på de øvrige fødte drengebørn på opslag 25 i Randers Sankt Morten 1821-1827, står de jo heller ikke med efternavn. Efternavn i dåbsoptegnelser blev først obligatorisk omkring 1827. Mellemnavnet kan sikkert forklares ved, at en Madam Elmenhoff er nævnt først blandt fadderne og åbenbart er bæremoder. I FT-1840 ses en bogtrykker og avisudgiver Elmenhoff. I FT-1834 lever den gamle bogtrykker Søren Elmenhoff stadig. Det er mit gæt, at Lars Jespersens og Mette Pedersdatters søn er blevet opkaldt efter faderens arbejdsgiver. Der kan selvfølgelig også have været en Søren i faderens eller moderens familie, men mellemnavnet må i hvert fald stamme fra bogtrykkerfamilien.

Måske er denne Las Espensen i Vorning identisk med Lars Jespersen. Alderen passer i hvert fald:

Viborg, Sønderlyng, Vorning, , , 21, FT-1787, B5708
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Espen Rasmusen 44 Gift Husbond Husbeboer
Anne Christensdatter 41 Gift Madmoder Væver
Rasmus Espensen 15 Ugift Deres barn
Laust Espensen 11 Ugift Deres barn
Anne Espensdatter 12 Ugift Deres barn
Jørgen Espensen 9 Ugift Deres barn
Las Espensen 4 Ugift Deres barn
Peder Espensen 1 Ugift Deres barn

Viborg, Sønderlyng, Vorning, , , 1, FT-1801, B6866
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Jørgen Blicher 52 Gift Husbond Sognepræst
Charlotte Lovise Dreyer 44 Gift Kone
Henrich Blicher 13 Ugift Deres barn
Jens Blicher 10 Ugift Deres barn
Laura Blicher 12 Ugift Deres barn
Pauline Blicher 8 Ugift Deres barn
K. Vilhelmine Blicher 6 Ugift Deres barn
Thrine Marie Haar 24 Ugift Hus jomfru
Christen Nielsen 26 Ugift Tjenestefolk National soldat
Johannes Saxossen 24 Ugift Tjenestefolk
Las Espensen 19 Ugift Tjenestefolk
Kirsten Mørch 25 Ugift Tjenestefolk
Kirsten Jensdatter 24 Ugift Tjenestefolk
Inger Pedersdatter 21 Ugift Tjenestefolk

Umiddelbart kan jeg ikke finde ham i senere folketællinger i Viborg amt (søgning på la%esp). Han er født i 1783 (Vorning-Kvorning-Hammershøj 1758-1813, opslag 86 allernederst) og konfirmeret i 1799 (samme kb, opslag 270). Så er spørgsmålet, om Espensen kan blive forvansket til Jespersen ??

Venlig hilsen
Inger Toudal

Redigeret af IHToudal d. 17/02/2012 00:31
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 17/02/2012 17:12
Tusind tak, det har hjulpet meget
Jeg er næsten sikker på, at Las Espersen er den Lars Jespersen jeg har søgt. Det passer med hans alder, bopæl og videre undersøgelser.
Jeg er endnu ikke så rutineret, så jeg havde ikke brugt tippet la%esp. Tak! så ved jeg det til en anden gang.
Efter tip fra Bødker-Jensen, har jeg undersøgt om Lars Jespersen og Maren Pederseb skulle have flere børn.
Det have de.

Søren Elmenhoff er den ældste født 1822.
Grethe Jespersen døbt 20.2.1820 (Sankt Morten 1815-1820. ops. 70)
Lene Larsdatter døbt 3.3.1816 (Sankt Morten 1814.1817 ops 809)
Fritz Espersen døbt 13.4.1813 (Sankt Morten 1810-1813 ops.83)

De forskellige efternavne der bliver brugt indikerer, at det er Las Espersen fra Worning der er faderen.
Men det undrer mig stadig, at jeg ikke kan finde dem i folketællingerne i Randers i årene fra 1820-1840. Deres børn er døbt og konfirmeret i Randers men hvor boede de?
Jeg er tilbøjelig til, at være enig med dig i, at Lars Jespersen og Mette Pedersdatter er blevet separeret/skilt (findes der et register over skilsmisser?)
Det kunne forklare hvorfor Lars Jespersen i folketællinge fra Randers i 1840 står opført som ugift arbejdsmand 57 år og i 1845 står opført som enke og fattiglem på
63 år.
Det kunne også forklare, at han står opført i folketællingen fra Glimming som separeret. Tjenestekarl. 52 år. Men jeg kan ikke finde ham i hverken til- og afgangslister fra Randers og Glimming. (men de er ikke altid helt korrekte, er min erfaring)
Som jeg har nævnt tidligere, er jeg endnu ikke så rutineret, så jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan du fandt Lars Jespersen i folketællingen fra Glimmng
1834. Man skal jo hele tiden lære.
Med hensyn til Søren Elmenhoff er det også vore opfattelse, at han blev døbt Elemhoff på grund af Lars jespersen arbejde som avisbud, som det står på Søren Elmenhoffs dåbsattest, og deraf følgende tilknytning til Bogtrykkerfamilien Elmenhoff. Dog forekommer det os mærkeligt, at et avisbud har så nære relationer til arbejdsgiver familien, at de ikke blot er faddere til Søren men at han også får familenavnet som for/mellemnavn.
Men vi kender jo ikke de særlige omstændigheder.
Med venlig hilsen
Inger Andersen
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 18/02/2012 00:38
Det var jo interessant med de ældre børn du har fundet. I 1813 kaldes faderen Lars Espesen, i 1816 Lars Jespersen og i 1820 Lars Jespersen Worning. Så man kan forestille sig følgende forvandling af hans patronym:

Espensen -> Espesen ->Espersen -> Jespersen

Jeg går ud fra, at børnenes efternavne stammer fra konfirmationsoptegnelserne? Det er værd at bemærke, at de ikke får samme slægtsnavn. To af dem får faderens efternavn, dvs. et fast slægtsnavn, og to et såkaldt ægte patronym. Men dengang havde man jo endnu ikke indført bestemmelserne om, at alle børn i en familie skulle have samme slægtsnavn. Du kan læse mere her:

http://nfi.ku.dk/publikationer/webpublikationer/ddsoefternavnetshistorie.pdf/

Lars og Mette bliver sandsynligvis separeret, og måske spredes familien for alle vinde, men vi ved jo ikke ud fra de oplysninger vi har, om parret også bliver skilt. Her er Statens Arkivers vejledning om skilsmissesager og hvor man finder dem:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skilsmisse_-_en_vejledning

Jeg fandt Lars Jespersen i FT-1834 ved kun at vælge Amt: Randers, hverken herred eller sogn, og FT = 1834, og søge på la%esp. Hvis jeg havde fået for mange hits, ville jeg f.eks. have valgt et aldersinterval for at begrænse antallet.

Du har ret i, at til- og afgangslisterne langt fra er komplette. I nogle sogne er de bedre end i andre.

Ved Lenes dåb i 1816 er faderens erhverv Klubtjener. Det kan måske forklare, hvor han har lært de "fornemme" faddere at kende.

Hvis du kunne finde Lars og Mettes vielse og Lars' død, ville du måske blive klogere på familien.

Venlig hilsen
Inger T.

Redigeret af IHToudal d. 18/02/2012 00:46
 
Forfatter RE: Lars Jespersen
Inger Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 02.02.12
Lagt på d. 18/02/2012 15:55

Endnu engang mange tak.
Jeg har fundet Lars Jespersens død. Han døde 29.4.1860 og blev begravet 3.5.1860 i Sankt Morten 1850-1872 opsl. 58. Men det blev jeg ikke meget klogere af.
Da du er god til at tyde skrifter kan du måske forklare hvad der står efter Lars Jespersen. Havn?? det giver ikke meget mening for mig.

Tak fordi du kunne tyde at Lars Jesperser står som Klubtjener ved Lenes dåb.
Det passer meget godt med, at han senere bliver ansat på Elmenhoffs avis, han har nok mødt ham i "Klubben".

Du har måske ret i, at familien er blevet spredt for alle vinde, men de må jo være/bo et eller andet sted. Måske er døtrene blevet gift. Jeg fortsætter søgningen.

Med venlig hilsen
Inger Andersen





 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk