hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter KB for Herning 1723-1814
jette roed
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 18.07.10
Lagt på d. 24/01/2012 15:58
Hej Arne Feldborg

I fortsættelse af korrespondance vedr. Engelbredt Christensen og de 4 koner,

Så havde parret
Mariane, født Dom inter Fest. Nat. Xsti et Circumc. = Søndag mellem jul og nytår. 1783. Forældre: Engelbreth Christensen og hustru Maren Pedersdatter? – 1 datter: Mariane. Susc.: Jens Svendsens hustru Birthe Andersdatter. Fideij.: Thomas Christensen, Hendrich Christensen, Edet Christensdatter og Kiersten Nielsdatter. Kirkebog for Rind-Herning 1723-1814, opslag 176.
Den lille pige dør i 1784, 1½ år gammel, jf. samme kirkebog, opslag 180.

På opslag 189 fra 1786 får de Engelbredt Chr. og nu Maren Christensdatter døbt en datter: Mariane.

Der må have været 2 personer, der hed Engelbredt Chr.

Ca. 100 år senere optræder der samme tid som min oldefar en bymusikant, der også hed Engelbredt Chr.

Sikke noget roderi!!

Venlig hilsen Jette Roed
 
Forfatter RE: KB for Herning 1723-1814
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/01/2012 19:18
jette roed skrev:
Der må have været 2 personer, der hed Engelbredt Chr.

Det kan man ikke helt afvise. Men efterhånden tror jeg mindre og mindre på det. Jeg kan ikke se hverken hvor han skulle komme fra eller hvor han bliver af.

Men bortset fra navneforvirringen hvordan mener du så, at det du nævner beviser det.?


Ca. 100 år senere optræder der samme tid som min oldefar en bymusikant, der også hed Engelbredt Chr. Sikke noget roderi!!

Der er også een i Snejbjerg og een i Aulum.

Engelbredt Henriksen kommer hertil omkring år 1700 fra Ringkøbing. Der er allerede op omkring år 1800 flere grene, hvoraf Snejbjerg-grenen (efter Henrik Engelbredtsen) og Herninggrenen efter (Christen Engelbredtsen) nok udvikler sig til at blive de to største og Christen er jo et ret almindeligt navn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: KB for Herning 1723-1814
jette roed
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 18.07.10
Lagt på d. 24/01/2012 19:38
Det var faktisk Doris Frederiksen, mener jeg, der spurgte om han var min oldefar.
Jeg mener, at hun havde et billede af ham i arkivet - med en tromme. Min oldefar blev født i 1758.

Jeg har fundet Karen Byrgesen i KB født i 1771 - og fundet de 3 drenge på FT fra 1834-1870. Det er en guldgrube af information under Hammerum Herrede Lokalhistorie, når man kommer i gang.

Mvh Jette Roed
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk