hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Forliset julenat 1811?
Bonnet
Medlemmer

Antal indlæg: 89
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 02/01/2012 13:20
Julenat 2011 var det 200 året for et af de største forlis i Dansk skibs-historie!
11-1300 mænd druknede, kun 17 blev redet.
Men INTET har jeg kunnet finde i Kirkebøgerne?
Var det simpelt hen for MANGE for præsten at notere?
Der står ellers om mange i landdrevne lig!
Det må da ha' været noget af en "begivenhed" som nok var noget for præsterne at skrive om??

Er der nogen som har fundet noget om forliset?
Eller ved om de blev skrevet op et andet sted, i en speciel "Kirkebog"?

Mange hilsner
Kirsten
 
Forfatter RE: Forliset julenat 1811?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 02/01/2012 19:23
Jeg går ud fra, at det drejer sig om de to skibe Sct. Georg og Defence, der sank ud for Thorsminde.

Mit bud ville være, at den enkelte sømand er indskrevet i det sogn, hvor han har haft bopæl.
Da jeg besøgte museet i Thorsminde, mener jeg at kunne huske, at der var en navneliste på døde.

Prøv at henvend dig til museet.
Mvh
Ruth
 
Forfatter RE: Forliset julenat 1811?
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 02/01/2012 20:41
På foranledning af denne tråd, blev jeg da nysgerrig. Og søgte lidt. Her på denne side fra strandings museets venner fandt jeg måske det du søger.
http://www.strandmus.dk/venneforening/venindex.htm
Jeg kunne læse at de alle var blevet begravet i klitten, og at der for ca. 25 år siden blev rejst en mindesten.
Men hvis du går ind under " Forliset" er der 3 muligheder
1. Kort over hvor forliset skete
2. Tegneserie fra 1960 der beskriver hændelsesforløbet
3. LISTE OVER OMKOMNE, med rang, navn , og alder
Jeg kan se at Strandings museet også selv har en side, så der er rige muligheder.
Jeg har desvære ikke selv været inde på museet endnu.

Med venlig hilsen


vium

Redigeret af Erik Vium d. 02/01/2012 20:44
 
Forfatter RE: Forliset julenat 1811?
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 04/01/2012 10:27
Da jeg selv kommer en del på denne egn ,har jeg også interesseret mig lidt for denne episode besøgt Strandingsmuseet i Thorsminde(kan anbefales) og set forsk. grave på kirkegårde i området.
Der var tirsdag d.27/12 -2011 en vældig fin artikel i Ringkøbing Dagblad om forliset af Knud Jacobsen,som peger på C.P.Eisenreich som en pålidelig forfatter,og som var fuldmægtig ved Det nørrejyske Redningsvæsen.
I artiklen fortælles at der af admiralskibets 852 mand besætning kun kom 10 i land og at man fra Fjaltring til Bjerregård/Blåvand kunne finde lig og rester af sibet.
En kommandør Atkins blev bisat i Fjaltring kirke,senere ført til Husby kirke og videre til England.
60 lig blev begravet på Sdr. Nissum kirkegård,andre i klitter-de såkaldte dødemandsbjerge.
I KB for Sønder Nissum,Ulfborg 1772-1815 opsl. 251 og frem kan man se omtalt nogle kadetter der er fundet døde.
Håber du kan bruge lidt af dette.
V.h.Jette Thorninger
 
Forfatter RE: Forliset julenat 1811?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2012 12:38
Se også en længere beretning om det store forlis og de begivenheder der gik forud.
http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1961&Side=111&Fraside=111&TilSide=180

Samt en måske lidt tragikomisk beretning om et enkelt stykke strandingsgods ved den lejlighed:
http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1964&Side=109&Fraside=109&TilSide=115

Den førstnævnte indeholder også en lang række henvisninger til andre kilder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Forliset julenat 1811?
Bonnet
Medlemmer

Antal indlæg: 89
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 04/01/2012 22:55
Hej Alle hjælpere!

Jeg spurgte af rent nysgerrighed! og Lokalhistorisk interesse.
Mange præster har gennem tiderne, beskrevet skelsættende begivenheder i sognet.
Strandingen af to så store skibe og tabet af så mange menneskeliv, må da ha' været en begivenhed der "burde" være skrevet om i KB?

Ruth: Jeg har set navne listerne i Strandingsmuseet, det var mere en undren over at jeg aldrig har fundet noget om de omkomne i KB.

Erik: Kan du så se at komme afsted der venter mange spændende oplevelser og venter på dig i Thorsminde på Strandingsmuseet!

Jette: Er det mine øjne/gammel skrift ? eller forkert opsl.nr.? Jeg kan ikke finde nogen Kadetter?

Feldborg: havde helt glemt www.historisksamfund.dk den kan jeg også bruge i andre sammenhæng.

Tak allesammen
Mange hilsner
Kirsten
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk