hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter gejlbjerg,Skarrild sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 04/08/2006 21:29
Er der nogen i dette forum som har kendskab, til dette særprægede område.
Her har mange af min slægt boet. Mine bedsteforældre boede på Østenborg, og her er min mor født. H. P. Hansen har skrevet en del om min oldefar Jens Chr. Ostersen, som levede, et fattigt og slidsomt liv. Er der nogen som kendskab til stedet, vil jeg da meget gerne høre om det.
På forhånd tak!
Venlig Hilsen
Inger Jensen
 
Forfatter RE: gejlbjerg,Skarrild sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2006 03:52
Pga. tidspunktet kun et kort svar, måske andre kan suplere. Og mht. Ostersen-slægten, så er der blandt brugerne her på siden nogen der ved en del om den ting end jeg gør.

Gejlbjerge lå som et stort hedeområde øst for Ronnumgaard i Skarrild. Det blev først beboet og opdyrket hen imod slutningen af 1800 tallet. Fra den tid og frem til 1. verdenskrig blev der oprettet nogle få hedeejendomme derude (og det var hedeejendomme i ordets bogstavelige betydning skulle jeg hilse og sige.)

Under 2 verdenskrig blev der gravet brunkul i det meste af Gejlbjerge området, og næsten alle ejendommene blev igen nedlagt. Men allerede i 50'erne var området i Gejlbjerge eet af de første steder, hvor man gjorde en målrettet indsats for at få ørkenlandskabet fra brunkulsgravningen tilplantet og gjort tilgængelig som naturområde.

Jeg har en faster og onkel der har boet dér, Karen Marie Nielsen [1889 - 1975] og Knud Ronum Knudsen [1881 - 1965] og den Jørgen Sandfeld Nielsen [1852 - 1946] som H. P. Hansen også omtaler et par steder (og iøvrigt også har optaget "levende billeder" af engang i 30'erne) var en tvillingebror til min farfar.

Men prøv evt. at kontakte lokalarkivet i Skarrild, de ved en masse om det område.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: gejlbjerg,Skarrild sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 05/08/2006 12:58
Tak for oplysningerne til Arne Feldborg. Jeg vil prøve at kontakte Skarrild Lokalarkiv. Ostersen slægten, har jeg nogenlunde styr på, men 100 % bliver det vel aldrig.
mvh, Inger Jensen
 
Forfatter RE: gejlbjerg,Skarrild sogn
Ib Egebjerg Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 30/08/2006 09:58
Hej Inger,

Ved du, at på Skarrild lokalarkiv er et billede af gården Østenborg fra ca. 1922 med familien Oster Peder Ostersen. Billede Nr. C140 Ringbind B

Mvh.
Ib Egebjerg Nielsen
 
Forfatter RE: gejlbjerg,Skarrild sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 30/08/2006 21:45
Ib Egebjerg Nielsen.
Tak for tippet, alt modtages med STOR TAK.
Jeg har selv et billede af Østenborg, fra ca. 1920, hvor mine bedsteforældre, moster og 4 morbrødre er på. Men jeg må på arkivet, de har måske billeder, jeg ikke selv har.
Med venlig hilsen
Inger Jensen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk