hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2011 23:12
Fra Finn Lindhardt har vi modtaget.

I kirkebogen Vorgod 1904 til 1911 opslag 125 (AO), bliver min tipoldemor gift for anden gang. Hun hedder Else Kirstine Jensen og bliver gift med Knud Clemmensen. Helt ude i højre side står anført datoerne for nogle skifteretsattester (17 marts 1908 og 28 marts 1908 samt en Forsørgelsesattest) jeg har forsøgt gennem Daisy at finde mere.

1908 (Bølling herred) er ikke på nettet. Så så jeg i Hammerum herred 1908, det årstal var der men ingen af de navne og datoer. Hvordan kommer jeg videre, det ville være morsomt for mig at finde disse attester. En af familien bor kun 29 km. fra Viborg, hun ville gerne hjælpe mig ved at køre til Viborg, men hun kender ikke til slægtsforskning, så jeg skal få det lagt frem til hende, når hun kommer, og så fortælle hende hvad hun skal gøre.

Venlig hilsen Finn Lindhardt


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/10/2011 00:38
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2011 23:14
Mht. skiftretsattesterne så er de anførte datoer den dag attesterne er udstedt, og det er givetvis sket i forbindelse med det forestående brylup. Skifteretten har skullet bekræfte, at de to enker hver især har skiftet med deres børn af første ægteskab (eller har fået disses tilladelse til at forblive i uskiftet bo).

Selve skifterne skal altså søges under de forrige ægtelfælers navne, på det sted og det tidspunkt disse er døde.

Den del af Vorgod sogn der ligger øst for Vorgod Å hører til Hammerum Hered, ihvertfald i verdslig og juridisk henseende. Det gælder feks. Vorgod Hede (Vorgod Østerby), hvor Else Kirstine Jensens første mand er død. Knud Clemensen har jo boet her i Haunstrup som på det tidspunkt ligger ligger i Snejbjerg sogn. Og der henvises jo i begge tilfælde også direkte til Hammerum Herreds Kontor. For Knud Clemmensens vedkommende henvises også til en forsørgelsesattest fra Snejbjerg-Tjørring kommune.

Jeg vil lige i morgen (Torsdag) se hvad jeg han finde ud af her i lokalområdet og på arkivet i Herning. Så vender jeg tilbage. Men jeg kan da oplyse, at Knud Clemensen har boet på ejendommen Hedebo, Videbækvej 17, i Haunstrup fra oprettelsen ca. 1778 og til 1908.

NB. Skulle være 1878 og til 1908.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/10/2011 10:32
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 19/10/2011 23:18
Sikken en Methusalem med 130 år.

Villy

Redigeret af feldborg d. 20/10/2011 00:38
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2011 00:41
Jo, jo. De bliver gamle i den familie. ;-))


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2011 21:26
Vedr. de to afdøde ægtefæller, så ses deres navne i registret til skifteprotokollen her:
Christen Frederik Mikkelsen, 20-67:
http://hammerum-herred.dk/skifter/register/vis_bog.php?nr=466&dir=B-79&size=100
Madsine Clemmensen (Jensen) , 21-50:
http://hammerum-herred.dk/skifter/register/vis_bog.php?nr=516&dir=B-79&size=100

De pågældende bøger er ikke registrerede i Daisy. Men ifølge den kopi af registraturen jeg har skal skifter efter 1903 ikke søges under Hammerum Herred B-79 men under "Herning Dommer" B-373. Denne er heller ikke fuldt ud registreret på Daisy (og jeg er også lidt i tvivl om det kan være rigtigt), så det må vist blive til en forespørgsel ved skranken.

Mht. Knud Klemmensen så har han som nævnt boet i Haunstrup indtil 1908, hvor han overlader ejendommen til sin stedsøn, hvis efterslægt blev der indtil 1970. Denne Slægt (Bang Jensen) er omtalt i mindst een slægtsbog, hvis det skulle have din interesse.

Nogle persondata på Knud Klememnsen og hans første kone kan ses på det vedhæftede (Kilde: Haunstrup lokalhistoriske Museum v. Martha Kombak):


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:



Redigeret af feldborg d. 20/10/2011 22:07
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Kirstine Jensen gift med Knud Clemmensen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2011 21:27
Næste vedhæng:


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk