hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/10/2011 23:59
Fra Merete Linneberg Bæk har vi modtaget:

Jeg søger oplysninger om Anders Hansen Holst, som omtales meget i Hammerum-Herred.dk. Jeg er efterkommer af Birgitte Sophie Andersdatter Holst.

I slægtsbog over Niels Madsen - Egeris Mølle oplyses at: Anders hansen Holst som foged på Lundenæs. Det oplyses også, at han havde en gård i VRAA, Gjellerup Sogn.

Mon nogen ved noget nærmere om den gård i Vraa? Og kan der udfra den oplysning findes mere viden om Anders Hansen Holst?

Redigeret af feldborg d. 13/10/2011 00:25
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2011 00:25
Hvis dette kan bekræftes, så er det en meget interessant oplysning.

Så vidt jeg ved er det en 'Fredericia Bog', så nogen kildehenvisninger er der vel ikke.? Har du bogen i privat udgivelse, den findes tilsyneladende ikke på bibliotekerne.?

Hvis det kan bekræftes, at Hans Andersen er en bror til Just, Birgitte Sofie, Anna og Ingeborg, og det er vel stadigvæk et stort hvis, så kan det jo godt tænkes at han har ejet en gård i Vraa. Just ejer jo også en gård i Gjellerup sogn og Anne bor dér. Jeg har dog aldrig set noget der kunne tyde på det. At han måske har været foged på lundenæs mener jeg har været fremme før, men igen mangler der vist en kilde.

Vi ved at en Hans Andersen, på det tidspunkt i Nørre Karstoft, i 1697 låner penge af Just Holsts svigermor, og at både Just Holst selv og hans svigersøn underskriver som vidner. Så kendt hinanden har de jo ihvertfald.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/10/2011 00:33
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
merete linneberg bæk
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 10.04.08
Lagt på d. 13/10/2011 23:58
Jeg har bestilt slægtsbogen som fjernlån og har den nu som kopi.
Slægtsbog for Niels Madsen f. 1823 Egeris Mølle, gårdmand i Vorgod Sogn og for Hermine Ovesen.
Om Anders Hansen Holst oplyses - uden kilder: var omkring 1670 ridefoged på Lundenæs Slot samt en tid ejer af en gård i Vrå, Gjellerup Sogn. Ældste ane for Niels Madsen.
Der nævnes andre med efternavnet Andersen i tilknytning til Abilstrupgård ca. 1570 og før..
 
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/10/2011 02:23
Tak for supplerende oplysninger.

Jeg kender godt titlen og ved at bogen eksisterer, men bibliotek.dk fortæller at ingen biblioteker har den. Men det har jeg nu engang før været udsat for, og så kom bogen alligevel et par uger senere.

De nævnte Andersen'er fra Abildtrup er ikke af Holst familien. Og for øvrigt heller ikke af Trabjergslægten som det for år tilbage var god latin at mene. Men det får så være hvad det være vil i den her sammenhæng

Enhver oplysning om denne Hans Andersen og / eller om Holst familien er særdeles interessant.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/10/2011 02:34
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 16/10/2011 13:34
Til jer alle!

Selv om der stå at ingen biblioteker har den, så kan den alligevel bestilles, så det har jeg prøvet.

Med venlig hilsen

Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/10/2011 01:14
Det er en situation der opstår, hvis bogen feks. er registreret på et lokalarkiv og ikke findes på selve biblioteket. Så vil det i nogle tilfælde være muligt at bestille den, og sågar også i nogle tilfælde at få den udleveret / tilsendt.

Det der kan undre her er, den ikke findes på nogen af de to biblioteker der ellers normalvis har stort set alt hvad der er udgivet af slægtsbøger. Det får mig til at tro, at bogen ikke har været udbudt til salg, men kun findes i få eksemplarer.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
merete linneberg bæk
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 10.04.08
Lagt på d. 17/10/2011 09:37
Gå ind på bibliotek.dk. Ved "fritekst" skrives: niels madsen + vorgod sogn, så skulle der være gevinst.
En stor del af Niels Madsens efterslægt er bosat i Argentina og det kan være årsagen til at slægtsbogen ikke er så omtalt.
Mht. Anders Hansen Holst: er det muligt, at finde ud af noget nærmere om hans gård i vraa, gjellerup sogn?
mvh
linneberg
 
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/10/2011 11:28
Jo, men både det du skriver og det Erna skrev er jo det samme som det jeg skrev for et par dage siden. Og jeg har iøvrigt bestilt bogen allerede dengang.

Problemet er, at bogen ifølge samme bibliotek.dk ikke er tilgængelig på nogen af de tilsluttede biblioteker. Men i og med at bibliotek.dk kender den, så står den måske på et lokalarkiv eet eller andet sted, og bibliotek.dk kan formentlig fremskaffe den derfra.

Når den ikke står på hverken Frederiksberg Biblioteks Genealogiske Samling eller på Statstbiblioteket i Aarhus tyder det på, at der er tale om en privat udgivelse der ikke har været udbudt i almindelig handel. Medmindre det den samme bog som kendes under navnet "Slægtsbog for efterkommere efter Niels Madsen, født 1823, gårdmand i Vorgod Sogn" som findes på et par biblioteker.

Og lad os så vende tilbage til Hans Andersen.

Hvis man kunne finde ud af, hvilken gård og hvornår han angiveligt har ejet den kunne der måske skaffes yderligere oplysninger. Men en notits i een af Fredericiaforlagets bøger fra 60'erne er desværre ikke det mest solide udgangspunkt. Har du ingen yderligere oplysninger.?

Der kan evt. også være tale om en forveksling med den Hans Thomsen der var forvalter på Herningsholm før Just Andersen og som faktisk har ejet en gård i Gjellerup (dog ikke i Vrå).

se iøvrigt også:
http://www.xn--nrvang-herred-bnb.dk/andre/Holst-Hammerum-1700.htm


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2011 19:51
Jeg har nu haft lejlighed til se den sidstnævnte af de to bøger, og jeg tror ret sikker, at det er den samme som den førstnævnte bare med en lidt anden titel.

Som frygtet (men også forventet) ar der absolut ingen dokumentation eller bare en antydning af kilde til oplysningerne om Anders Hansen Holst. At der skulle have været en foged på Lundenæs med et navn har jo været fremme før og formodningen om at han kunne være far til de ovenfor nævnte søskende er jo heller ikke ny.

Jeg skal så lige tilføje, at jeg i det tidligere skrevne har fokuseret mest på den formodede bror Hans Andersen (Holst?), som også er den der er nævnt i overskriften her. Mens den der nævnes i bogen er den formodede far Anders Hansen Holst, der i bogen direkte direkte angives som far til Birgitte Sofie Anderdatter Holst i Egeris, og som er den Merete Linneberg omtaler i sit første indlæg

Og det kan jo godt være rigtigt, men det er udokumenteret. Og der er i de forløbne mere end 40 år mig bekendt ikke kommet noget nyt frem der kunne bekræfte det.

Desværre må man jo sige. For hvis der var hold i formodningerne, eller hvis bare der kunne findes en kilde til dem, så kunne det jo virkelig givet et løft til opklaringen af hvor disse Holst søskende kom fra.

Bogen nævner iøvrigt heller ikke et ord om Birgitte Sofies første ægteskab (eller at det er efter den afdøde mand Thyge navnet kommer ind i Egeris). Så det er egentlig ganske godt gået, at de ved hvem hendes far er.!


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
merete linneberg bæk
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 10.04.08
Lagt på d. 21/10/2011 11:39
Feldborg oplyser nu om 2 slægtsbøger. Jeg har kun kendskab til slægtsbogen om Niels Madsen og Hermine Ovesen. Kan nogen oplyse mig om titlen på den anden slægtsbog?
vh. linneberg

Redigeret af merete linneberg bæk d. 21/10/2011 17:02
 
Forfatter RE: Hans Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/10/2011 00:56
Den ene er den du starter med at omtale, og den anden er den jeg omtale i mit indlæg den 17/10/2011 11:28.
Henholdsvis:
"Slægtsbog for Niels Madsen f. 1823 Egeris Mølle, gårdmand i Vorgod Sogn og for Hermine Ovesen"
og
"Slægtsbog for efterkommere efter Niels Madsen, født 1823, gårdmand i Vorgod Sogn"

Som jeg også nævner længere oppe, så kendes begge titler på bibliotek.dk. Men den du nævner angives alligevel ikke at findes på nogen biblioteker(!).

Det er faktisk det halvdelen af den her tråd har handlet om. Men jeg tror det er den samme bog - bare med to forskellige titler.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk