hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Poulsen Plumgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 03/10/2011 22:44
Hej alle.

Jeg henvender mig igen med en efterlysning

Jens Christensen (senere kaldet Jens Trevald), blev født 1697 i Mogenstrup, Sevel sogn.

Hans dåb er her:

"Christen Poulsens (Smed) søn Jens i Mogenstrup døbt i Sevel Kirke 02.06.1697. Maren Pedersdatter, Jens Iversens hustru i Kirkegaard, bar det. Faddere: Jens Poulsen Plumgaard, Søren Nielsen Blytækker, Bodil Nielsdatter og Mette Svendsdatter".

Er der nogen, som kender noget til fadderen Jens Poulsen Plumgaard? Umiddelbart kunne han jo være barnets farbror.

I Kopskattelisten fra 1705 for Sevel sogn har jeg set følgende og klippet ud:

Monstrup.
Christen Poulsen og Hustrue, 3 Døttre, ingen Folch, meget fattig.

Roibech.
Jens Poulsen og Hustru, 1 Søn, 1 Datter, ingen Folch.

Trandum.
Gregers Plumgaard og Hustru, 1 liden Søn, ingen Folch, har sin gl.Fader hos sig.
Poul Plumgaard og Hustru, 1 Datter, ingen Folch, har sin Hustruis gl.Moder hos sig.

Jeg går ud fra, at det må være familien, der ses i Monstrup/Mogenstrup.
Er det fadderen Jens Poulsen Plumgaard, der ses i Roibech?
Er der mon en forbindelse til de 2 x Plumgaard i Trandum?

Mvh. og mange tak, Esben.
 
Forfatter RE: Jens Poulsen Plumgaard.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/10/2011 12:23
Jeg mener Jens Poulsen bor i Plumgaard, ihvertfald ses han i kirkebogen som "Jens Poulsen i Plumgaard", men han kan naturligvis senere være flyttet.

Se feks:
http://www.ddd.dda.dk/kiip/asp/alle_opl.asp?kipnr=B3476&lbnr=192&begivenhed=Begravelse

Så vidt jeg kan se optræder Jens Poulsen i Plumgaard første gang i kirkebogen 1697. Men allerede i 1668 nævnes "Jens Plumgaards kone i Trandum" sammen med Christen Smid samme steds. Og senere en "Jens Plumgaard" men om det er den samme mand ved jeg ikke.

Christen Smid i Mogenstrup omtales mange gange i kirekbogen. feks.:
ww.ddd.dda.dk/kiip/asp/alle_opl.asp?kipnr=B3473&lbnr=85&begivenhed=D%E5b

Prøv at kigge på vedlagte fil og søg på ord som "poul", "smid", "plum" osv.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende fil:
B3473[22].xls
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Poulsen Plumgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 04/10/2011 23:13
Mange tak Arne.

Både Gregers Plumgaard og Poul Plumgaard hed Jensen til efternavn. De får begge døbt en datter med navn Anne i Sevel Kirke, 28.12.1700 og 20.03.1701.
De kunne godt være brødre.

Jens Poulsen i Plumgaard får begravet sin kone Anne Poulsdatter i Sevel 05.06.1698. Navnemæssigt passede de godt som forældre til Gregers og Poul.

Mht. "min" Christen Poulsen Smed er det svært, at finde en familiemæssig sammenhæng til "familien Plumgaard". Naboer var jo også ofte brugt som faddere - at de så næsten alle hedder Poulsen og Poulsdatter, kan jo være en tilfældighed.
Christen Poulsen Smeds kone hed Appelone Christensdatter. Jeg ved ikke mere om hende, men måske findes der en sammenhæng ad den vej til Plumgaard?

Mvh. Esben.
 
Forfatter RE: Jens Poulsen Plumgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 09/12/2011 20:54
Jeg vil lige følge op på tråden, da jeg har fundet lidt nyt om Christen Smed og Appelone Christensdatter.

Datteren Annes dåb i Sevel 03.12.1693:

Christen Smids barn af Mognstrup

B a Christen Lauritsens hst Anne ibid, fad: Jens Plomgd, Laurits Jensen af Østergd i Monstrop, Giertrud og Apelone Christensdt af Søegd.

Hvis denne Appelone Christensdatter er blevet Christen Smeds kone i 1697, da han får sønnen Jens Christensen, må de jo være blevet gift i perioden 1694 - 1697.
Denne Appelone fra Søegaard havde tilsyneladende også en søster, Sidsel, der var gudmor 19.11.1719 i Sevel. Appelone er nævnt som fadder sammen med Christen Eriksen og Erik Christensen fra Søgaard, der godt kunne være hendes far og bror.

Er der nogen, der har flere oplysninger om Christen Eriksen fra Søgaard og hans familie?

Med venlig hilsen Esben.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk