hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Thomas Kalf og Beritsholm.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 18/08/2011 22:03
Hej alle

Jeg har et spørgsmål ang. Thomas Kalf. Ifølge de kilder jeg har set på nettet, skulle han være født omkring 1466 på Gimsinggaard, Gimsing sogn, Hjerm Herred.

Han havde også 2 yngre brødre Mourids og Jens Pedersen. Jens Pedersen er tilsyneladende den eneste af brødrene, der får efterkommere.

Jeg har set, at Thomas Kalf er nævnt i 1486, da han "lå i borgeleje med 4 heste på Beritsholm".

Er der nogen der ved, hvor Beritsholm lå eller ligger?

Mange tak

Mvh Esben.
 
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/08/2011 22:53
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er den her:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/landskapsvard/vardat-och-skyltat/Pages/Beritzholm.aspx


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 20/08/2011 11:12
Mange tak Feldborg!

Hammerum Herred - stedet hvor man sjældent går forgæves!

Jeg tror, at der er en god mulighed for, at dette kunne være stedet. Der var også familiær tilknytning til Skåne, så det taler også derfor. Navnemæssigt kunne lensherren Mourids Jepsen Sparre der nævnes i 1526 måske være en efterkommer.

Når Thomas Kalf nævnes i 1486, skulle han være ca. 20 år. Er det realistisk, at en så ung mand fra lavadelen, ville have sådan en position/tilknytning til Beritsholm?
Eller kan der måske være tale om hans farfar i stedet for, der kan havde heddet det samme?

Mvh. Esben.
 
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/08/2011 20:38
Afskrevet fra Wikipedia:
Borgeleje (dvs. overnatning på en borg) var fra middelalderens slutning betegnelsen for en sådan indkvartering og underhold, som personer i kongens tjeneste, for kortere eller længere tid kunne kræve af lensmænd, klostre eller købstæder. Personer i kongens tjeneste kunne bl.a. være hofsinder med deres svende, landsknægte, skytter og rigsråder, og retten til indkvartering omfattede også hestene.

Lavadelens drengebørn rejste ofte hjemmefra i en meget ung alder (5-7 år) for at lære at blive væbnersmænds mænd.

Ruth
 
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 21/08/2011 14:48
Tak for indlæget Ruth.

Ud fra din beskrivelse passer hans alder jo udmærket i den sammenhæng

Ja, - dengang kom man tidligt i lære!

Mvh. Esben
 
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/08/2011 20:07
Jeg er selv en efterkommer af Jens Pedersen (Kalf) og Edel Andersdatters datter Anna Jensdatter, derfor min interesse.

Dengang var det jo ikke ualmindeligt, at adelens yngre piger helt ned til 12 års alderen blev bortgiftet, både til ældre og yngre mænd. Et kærlighedsforhold var ikke det der udgjorde et godt ægteskab. Ægteskabet var rent politisk, og de små piger blev hurtigt voksne damer, og havde ofte flere børn inden 20-års alderen.

Noget lignende har nok gjort sig gældende for drengebørnene. De sad ikke hjemme på borgen og puttede sig ind til mor. De var fars drenge, og far var en mand med forpligtelser overfor kongen/herremanden , og dette skulle gå i arv til drengene, alt efter hvem man rent politisk holdt med i det store spil.

Hvis drengene i en alder af 5-7 år kom under en væbners/ridders/adeligs vinger, og allerede i så ung en alder har gjort tjeneste langt fra hjemmet, har det nok gjort dem voksne i en fart. De er ikke blevet kysset og krammet og puttet om natten, som man gør i dag. De har haft daglige opgaver, indimellem hårde opgaver, hvor der blev set stort på nattesøvn og gråd. Det forventedes, at de blev hærdede mænd uden angst, og ikke mindst en person man altid kunne stole på.
Efter mindst 10 år i denne skole, kan Thomas sagtens have haft en position, der giver ham mulighed for enten at have (eje) 4 heste, eller at tage vare på 4 heste. I en alder af 20 år er Thomas jo omkring halvvejs igennem sit liv.
Vi kender ikke Thomas’ opgave medens han opholder sig på Beritsholm, men det er netop i de år, hvor kong Hans har gevaldige problemer med Sten Sture, der sidder på Gotland. Men det er ren fantasi fra min side, at det skulle være årsagen.

Jeg har kigget på nettet vedr. Thomas’ borgeleje på Beritsholm, og det er irriterende, at jeg ikke kan finde bare een hjemmeside, der henviser til, hvor teksten stammer fra. Den kunne måske være en del af en større tekst der kunne være rar at kende.

Ruth
 
Forfatter RE: Thomas Kalf og Beritsholm.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/08/2011 21:30
Ruth Neumeister skrev:
Jeg har kigget på nettet vedr. Thomas’ borgeleje på Beritsholm, og det er irriterende, at jeg ikke kan finde bare een hjemmeside, der henviser til, hvor teksten stammer fra. Den kunne måske være en del af en større tekst der kunne være rar at kende.

Stort set alle forekomster er ordrette citater fra Abildtrup "Selvejerslægten Bjødstrup", der igen citerer fra Danmarks Adels Aarbog for 1899. Mon ikke der er oplyst en kilde dér.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk