hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter vers og rim vedr.: slægt
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 30/07/2011 20:45
Vi skal til vores årlige fætter-og kusinefest i Skovhuset i Feldborg.
I den anledning havde vi tænkt os, at lave en slægtsbog over efterkommere af Christiern som blev født omkring 1425 i Fjends Herred.

Der findes så mange smukke vers vedr. slægt (det er meningen at de skal bruges som blikfang), nu står jeg her og har brug for dem, tiden er knap, og kan ingen finde, så hvis nogen ligger inde med noget, vil jeg være Jer meget taknemmelig.

På forhånd TAK.
Varme sommerhilsner
Inger
 
Forfatter RE: vers og rim vedr.: slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/07/2011 22:03
Den klassiske er vel Højskolesangbogens (17. udg.) nr 362 "Som dybest brønd", af Aakjær, vers 1 og 2.

Andre muligheder kunne vel være: "Jeg er født på Jyllands sletter", "Det lysner over agres felt", "Vort modersmål er dejligt", "Jeg elsker den brogede verden".

Selvom det er en nyere ting, så har det jo dog noget med historien og med slægtshistorien at gøre: Højskolesangbogens nr. 377 "Skipper Klements Morgensang".

En anden sjov ting er "Mads Doss", hvor fjerde vers jo var censureret ud af sangbøgerne helt frem til midten af 1980'erne(!).

Men iøvrigt er både Mads Doss og Met' Kølvro historiske og kendte personer. Mads Doss har endda lidt tilknytning til Feldborg plantage, han har kørt transporter af planter dertil.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: vers og rim vedr.: slægt
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 31/07/2011 13:16
Fornemt - vi bukker og nejer og siger mange TAK for hjælpen.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk