hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Uldkræmmere i Ginding Herred.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 22/07/2011 18:19
Hej alle.

Jeg har for nylig talt med min mormors søster på 96 år. Hun er født i Over Feldborg, Haderup sogn, Ginding Herred. Hendes morfar, far, brødre og de fleste andre mænd i hendes familie gik som unge med "uldposen".

Hun fortalte at uldkræmmere fra Ginding Herred i gammel tid, havde lov til at rejse rundt og handle på lidt andre og måske bedre vilkår end andre. Hun kunne ikke helt gøre rede for hvori deres fordel bestod.

Jeg ved ikke, om de måske tidligere har været fritaget for rejsepas eller lign.(ophævet i 1862).

Er der nogle der ved mere om uldkræmmere fra Ginding Herred?

Med venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Uldkræmmere i Ginding Herred.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/07/2011 20:14
Jeg tror der er tale om lidt af en misforståelse.

Det var Hammerum herred, Lysgaard herred, Ulfborg herred og dele af Bølling herred der var omfattet af "HosekræmmerReskripet af 14 Feb 1741. Deraf iøvrigt udtrykket "Uldjyder".

Jeg har aldrig hørt at Ginding herred også skulle være omfattet, men man har måske ikke taget det så bogstaveligt.

Privilegiet gik i korthed ud på, at man havde lov til at gå rundt og faldbyde husflidsvarer fra de nævnte herreder såvel i købstæderne som udenfor. Det skete naturligvis først efter en lang kamp med de etablerede handelsfolk især i København. Herom kan læses i H. P. Hansens bog "Spind og Bind".

Efterhånden anlagde de omvandrende uldkræmmere en ret så fri fortolkning af begrebet husflidsvarer, hvilket gav anledning en del mere eller mindre muntre episoder med politiet. Også det kan der læses om i den nævnte bog.

De var iøvrigt ikke fritaget for pastvang. Men de havde altså lov at gå rundt og faldbyde deres varer, hvilket jo ellers var forbudt. Dengang skulle handlende jo løse borgerskab og have faste udsalgssteder i købstæderne.

Se iøvrigt også Understrup "Af Bindestuens saga" og Sejer Kühle "Jyske Hosekræmmere i København".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Uldkræmmere i Ginding Herred.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 23/07/2011 11:01
Mange tak Arne for det hurtige og fyldestgørende svar!

Så blev jeg meget klogere på det. Det var rart, at få præciseret hvori fordelen lå. Jeg vil prøve at få fat i Hansens og Understups bøger - altid interessandt læsning.

Mvh. Esben.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk