hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 05/05/2011 17:42
"tillæg" til oversigten

Ang, Jens Andersen gift med Sidsel Thomasdatter † 12-10-1801

Mener jeg han blev gift 2.g. ( lidt forbi 1799)
med Kiersten Marie Pedersdatter ligeledes i Rind kirke den 8-10-1802.

Kiersten var lillesøster til Marianne Pedersdatter gift med Mads Troulsen søn af Jens Andersens bror Trolus Andersen.

Jens og Kiersten fik mindst 2 børn

Zidsel født den 14-05-1804 i Velhusted og døbt den 17-05-1804 i Assing kirke

og

Appelone Catrine født den 16-12-1805 og døbt den 27-12-1805 i Assing kirke.


Mads Troulsen og Mariane mener jeg fik yderligere mindst et par børn

fouden Trouls ( lidt forbi 1799)

Mette Cathrine døbt den 6 maj 1804

og

Appelone døbt den 2 maj 1806 begge i Velhusted.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
JVO
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 05/05/2011 18:20
Hej ard.

Tak for supplementet.

Jeg stopper dog foreløbig min registrering med folketællingen 1801, og overlader til andre interesserede at følge op på den videre efterslægt.

Jeg ved, at der er flere, der allerede har samlet en hel del.

Hvis én af jer vil lave en fælles oversigt, er det bare helt fint.

Med venlig hilsen


Jens V. Olsen
4000 Roskilde

Redigeret af JVO d. 05/05/2011 18:21
jvo.dk  
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
JVO
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 06/05/2011 09:23
Hej igen ard

De fire børn og den nye kone skal selvfølgelig med i min oversigt.

Jeg har fundet lidt andre data.

Mads Trouelsen og Mariane Pedersdatter:
Mette Cathrine *5/5-1803 uden sted, hjemmedøbt 6/5, fremst 1.p.trin = 12/6
Appelone *7/4-1806 i Velhusted, hjdbt 7/4, fremst. 2. pinsedag = 15/5

Jens Andersen og Kjersten Marie Pedersdatter:
Zidsel *17/5 i Velhusted, hjdbt 20/5, fremst 3 p. trin = 17/6
Appelone Cathrine *16/12 i Olling, hjdbt 16/12 i Skarrild Præstegaard, fremst. 2. juledag = 26/12

Pigerne forældre er Peder Bertelsen og Apelone Thomasdatter, jordløs husmand i Fjelstervang, Rind sogn.

Morsomt nok, så er faderen P.B. fadder for Mads' to piger.

Med venlig hilsen


Jens V. Olsen
4000 Roskilde
jvo.dk  
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 06/05/2011 21:27
Hej Jvo.
Peder Bertelsen også kaldet Feyerskov er morfar til de nævnte piger.

Mette Catrine blev gift med Jens Jacobsen Holt far til de 2 forst arbejdere Jacob Jensen Holt Ølgod plantage og Mads Jensen Holt som der er en artikel om her på siden. - sig bare til hvis du har brug for yderlige olysninger. - de er nogle af mine Aner.

Appelone 07-05-1806 opkaldt tænkeligt efter sin mormor blev gift med Jens Jensen Brogaard fra Lind by.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 17/05/2011 19:15
Er der nogen der ved hvor dette ægtepar kommer fra, hvor de er gift, tidligere ægteskaber, eller om der er flere børn?

Jens Andersen, død 3 dec 1763 i Velhusted (født ca. 1715), gift med Anne Cathrine Jensdatter, død 22. nov. 1794, (født ca. 1702)

Børn:
Troels (ca. 1735-1807) gift 1777 i Vorgod med Mette Madsdatter fra Skovbjerg i Sønder Felding
Karen (ca. 1746 – 1784 ugift i Velhusted)
Jens (ca. 1747 – eft. 1815) gift 1777 i Rind med Sidsel Thomasdatter fra Lind, Rind sogn.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 18/05/2011 18:07
Hej Ruth.
Jeg tror du gik byttet rundt på Anne Catrine Jensdatters mand som hed Anders Jensen.

Jeg har ikke kendskab til at de skulle få flere børn.

Ifølge Assing bogen af bl.a. Sulkær (tror jeg nok) skulle stå skrevet :


Vilhusted.

"Vestre halve Velhusted" beboedes 1672 af Mads Andersen, senere bl.a. Niels Jensen; Anders Jensen nævnes 1744, var gift med Catrine Kirstine Bodsdatter og senere med Ane Katr. Jensdatter, der var Enke 1766, den ene Søn, Troels, fik Nr. 39, medens Jens fik 40, som han afstod 1807 til Pastor Engelken. (sagtens for Gæld, han blev Selvejer 1797).

Her boede i 1688 Michel Jakobsen, i 1710 hans Søn, Jakob Michelsen, og derefter atter dennes Søn, Michel Jakobsen, som døde 1762 som Aftægtsmand efter i 1756 at have afstaaet Gaarden til sin Svigersøn Bod Prindalsen fra Kibæk og Datteren Else, hvis Broder, Peder Mikkelsen, kom til at bo i Albæk i Snejbjerg.

Senere: Niels Madsen, død 1770; næste Fæster, Troels Andersen (fra Nabogaarden), blev Selvejer, idet han købte Gaarden af Skarrild Møller 23/9 1797. Han døde 1807, og Sønnen, Mads Troelsen, maatte atter afstaa Gaarden til Mølleren.

Hvor oplysningerne stammer fra i bogen ved jeg ikke. Desværre ej heller om der skulle være nogle børn af dette tidligere ægteskab.


MVH Dahl.

Redigeret af ard d. 18/05/2011 18:15
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/05/2011 08:33
Selvfølgelig skulle det have været Anders Jensen, det var en skrivefejl.

3. dec.1763 dør Anders Jensen i Velhusted, 48 år, altså født ca. 1715
Han skulle have været gift 1. gang med Cathrine Kirstine Boedsdatter
(hvem har oplysninger om dette ægteskab?) og
2. gang med Anne Cathrine Jensdatter.

Anders Jensen må have været meget ung, da han indgår i 1. ægteskab med Cathrine Kirstine Boedsdatter, Anders kun ca. 20 år ved første barns fødsel.

Hans 2. hustru Anne Cathrine Jensdatter er ca. 33 år ved 1. barns fødsel og 45 år ved sidste barns fødsel, hun kunne godt have været gift før.

Jeg spørger ind til dette, da jeg undrer mig over, at der fødes en Troels før en Jens. Der er hele 12 år imellem disse to drenge.

Så fandt jeg denne indførsel i altergangsgæsterne, men er ikke helt sikker på tydningen:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=47&dir=520-14&size=75&ark=17

10. oktober 1761 <opslag 47>
12) Anders Jensen i Velhusted
13) Hustru Cathrine (Troelsdatter?)

I årene forinden er Anders’ hustru altergæst og kaldes:

17. august 1755: Hustru Catharina
April 1756: Hustru Cathrine Jensdatter
1. november 1760: Hustru Cathrine i Velhusted

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/05/2011 08:41
Jeg har det altid med at glemme halvdelen:

Sønnen Troels Andersen optræder for første gang som altergæst d. 22. februar 1761 sammen med søsteren Karen.
Karen er sikkert lige blevet konfirmeret, da hun er 15-16 år, men Troels er 26 år på dette tidspunkt, og han kommer i årene derefter jævnligt til alters.
Gad vide, hvor Troels har opholdt sig fra 1755 hvor Assingpræsten begyndte sine indskrivninger af altergæster?

Er der nogen af jer, der har en "ukendt" Troels Andersen som fadder i et andet sogn 1755-1761?

Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 21/05/2011 12:17
Hej Ruth.

Anne Catrine og børn ses ofte i starten af altergæst listerne hvilket jeg tidligere i en anden tråd har forsøgt at sørge ind til.

Trouls er tænkeligt ham der bliver konfirmeret i 1756.

Da kirkebogen er meget mangelfuld kan vi jo ikke vide hvor mange børn de egentlig fik.

Det er bl.a. det samme med Trouls kone Mette Madsdatter ( Skovbjerg) . hvor Mads Lauridsen og Mette Nilsdatter "allerede" i 1732 for døbt et barn Mette.
og hvor "min" Mette må være født i ca 1744 (Se fkt. 1787 ) og Lundenæs og Bøvling amter. Skifteprotokol. Hammerum og Ginding herreder. 1794-1805 B 8 - 1097 .

Jeg vil da ikke afvise at Anne Catrine kunne hedde Troulsdatter da der ingen vigelse forligger i kirkebogen - men- på den anden side er det er første gang der er skrevet forkert ind i en kirkebog.

( Hun må havde været en stærk kvinde at kunne deltage i altergange oppe i en så høj alder og der var da et stykke vej til kirken.)

Jeg har noteret at tilsynelandende bliver mange i Assing og Arnborg gift i en noget sen alder.

Hvor Trouls og for den sags skyld mange andre (Veilgården) har opholdt sig i perioder er ikke godt at vide ( eller jo det ville være dejligt).

Da kirkebogen i den (de perioder) er meget mangelfuld har det være en fordel med mht til altergange - Men igen - vi kan jo kun se hvad der er skrevet ind og ikke hvad der er foregået og hvormange børn der egentlig blev født.

Der er ved Trouls og Jens børns dåber Kibæk Møller folk med som også hedder Andersen. Om der er nogen nær forbindelse mellem dem har jeg ikke fundet så det kunne jo "bare være arbejdsrelateret).

Men en "mærkelig og mystisk famillie) se også Trolus og Mette´s barn 25. juni -1836

Tingvidne 12-6-1834 ang. hvem der er arvinger efter afdøde Mads Troelsen i Velhusted i Aasing sogn.
To vidner forklarede samstemmende, at Mads Troelsen og efterlevende hustru, Marianne Pedersdatter havde tre små børn, en søn og to døtre.
At sønnen Troels var ugift og ingen barn havde. ?*
At den ene dattere Abelone, var gift med Jens Brogaard Svenlund,
At den anden Mette Cathrine, var gift med Jens Holte, Rind sogn

Da de to vidner var husmand, Jens Andersen Petersborg, og gaardmand, Christen Pedersen Harredskou.

?* Truls blev gift den 30-6-1822 i Skarrild kirke med Ane Johanne Jensdatter så ugift var han ikke.

Nå det var lidt væk fra overskriften.

Hvad er din interrese heri.

Et lille øv at ved Trouls, Karen og Jens dåber ikke er indført i Kirkebogen.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/05/2011 19:51
Det var jo nogle seje jyder dengang, og ville man til alters, så kom man til alters. Også på gå-ben og vejen var lang, selvom det i dag lyder ufatteligt.

Mht. Anders Jensens hustru Anne Cathrine Jensdatter, der i altergangslisten en enkelt gang kaldes Troelsdatter, kom jeg til at tænke på, om hun evt. kunne havde været gift med en Troels, og præsten var på vej til at skrive Troelskvinde og deraf deres første barns navn, men det er rent gætterier fra min side.

Troels Andersens alder ved konfirmation skulle være ca. 21 år. Det er en sen alder at blive konfirmeret i, men ikke utænkeligt. Der kan have været flere årsager, som vi ikke kender.

Min interesse for Velhusted:
Mine 3 x tip Peder Mikkelsen og Margrethe Christensdatter får børn 1789-1797 i Bukkær og Kibæk.
I min søgen efter Margrethe Christensdatters ophav og Peder Mikkelsens mor har jeg forsøgt at finde ud af, om fadderne var familie. Deraf min interesse.

Ved de første to børn i 1789 og 1791 er der mærkeligt nok ingen faddere fra Velhusted eller møllen, men det er der til gengæld ved de to sidste. Det kan selvfølgelig være gode naboer, men Peder Mikkelsen er fra Assing, så det hele virker noget ”uldent” for mig.

1794
Kibæk møllerkone Cathrine Nielsdatter er bæremoder
Mads Troelsen
og

1797
Jens Andersen Velhusted
Mads Troelsen
Poul Andersen i Moesgaard og
Anne Andersdatter i Harreskov

Ved Jens Andersen og Sidsel Thomasdatters datter Karens dåb i 1784 er min ane Peder Mikkelsens farbror fadder, og Niels Møllers hustru Karen Christensdatter optræder også som fadder.

Jeg synes også, at de her familieforhold virker nogetmystiske, og spekulerer over, (og nu stikker jeg nok hænderne i en hvepserede) om vi måske har med ukendte ”natmandsfolk” el. l. at gøre.
Efterkommeren Mads Troelsen f. 1825 blev gift med Kjelle Caspers søster Grethe Marie Christensen, og min ane Peder Mikkelsens (nævnt ovenfor) datter Anne blev gift med en Orloff .

UPSEDASSE:
Du nævner de to vidner ved tingsvidnet 1834:
Jens Andersen i Pedersborg (Mikkelborg) er min 2 x tip, han er fra Hvollig i Borris og hans hustru fra Ronnum i Skarrild. Det er mægtig interessant.

Hvad mener du med:
Men en "mærkelig og mystisk famillie) se også Trolus og Mette´s barn 25. juni -1836

Derudover:
Troels Madsens (f. 1799) hustru Anne Johanne Jensdatter har åbenbart et barn Jens Christian født ca. 1820 udenfor ægteskab. Ved du hvor Jens Christian er født, og hvem der er faderen?

Ruth

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/05/2011 01:20
Mht. Cathrine Kirstine Boedsdatter:

Det er vist ikke klart, hvor Sulkjær har den oplysning fra. Og heller ikke hvem hun er.

Navnet leder jo tanken hen på Bod-familien i Hedegaard. Hvis hun er en datter af Boed Hede (den ældre), så skal hun være født i slutningen af 1600tallet, og det kan jo godt passe.

Men jeg synes ikke det lyder helt sandsynligt at hun skulle komme derfra. Boed Hedes 4 kendte børn er velbeskrevne i flere forskelige sammenhænge, og jeg synes det ville være mærkeligt, om hun så ikke også havde været nævnt sammen med dem.

Men der er jo flere forekomster af Boe / Bod i området på den tid. Hvis vi går ud fra, at Boed (Jacobsen) Hede og Anders Jacobsen i Olling er brødre, så kan deres mor evt. have været en Bodsdatter.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 22/05/2011 08:43
Da jeg ikke kunne finde det mindste i kirkebogen mht. Cathrine Kirstine Boedsdatter, spekulerede jeg lidt på, om Sulkjær evt. kunne have tydet altergangslisten 10. oktober 1761 forkert, eller måske have husket forkert, da han skrev det ned.
Navnene minder jo om hinanden. Men der er mange gætterier.

Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/05/2011 11:29
Sulkjær kan sagtens have taget fejl, det er der adskillige andre eksempler på (ligesom der er et større eller mindre antal fejl i alle andre af den type bøger).

Hvis folketællingen skal tages for pålydende, så må Anne Cathrine Jensdatter være mor til alle tre kendte børn og gift med Anders allerede omkring 1735.

Noget andet er så, at Troels' alder måske er lidt overdrevet og at Anne Cathrine jo også meget vel kan være hans stedmoder.

Fkt-1787; Assing - Velhustedgaard ; 1;
242; Jens Andersen; m; 40 aar; gift,1; mand / bonde og gårdbeboer
243; Sidsel Thomasdatter; k; 41 aar; gift,1; kone
244; Maren Jensdatter; k; 6 aar; ugift; datter
245; Karen Jensdatter; k; 3 aar; ugift; datter

Fkt-1787; Assing - Velhustedgaard ; 2;
246; Trouels Andersen; m; 50 aar; gift,1; mand / bonde og gårdbeboer
247; Mette Madsdatter; k; 42 aar; gift,1; kone
248; Mads Trouelsen; m; 9 aar; ugift; søn
249; Anne Cathrine Jensdatter; k; 85 aar; ugift; Trouels Andersen`s mor / får aftægt

Fkt-1801; Assing - Wilhusted ; 1;
229; Jens Andersen; ; 54 år; gift,1; husbond / gårdbeboer
230; Zidsel Thomasdatter; ; 54 år; gift,1; kone
231; Maren Jensdatter; ; 20 år; ugift; datter
232; Karen Jensdatter; ; 17 år; ugift; datter

Fkt-1801; Assing - Wilhusted ; 2;
233; Truels Andersen; ; 64 år; enke,1; husbond / gårdbeboer
234; Mads Truelsen; ; 23 år; gift,1; søn
235; Mariane Pedersdatter; ; 30 år; gift,1; kone
236; Truels Madsen; ; 2 år; ugift; søn
237; Magrethe Pedersdatter; ; 23 år; ugift; Mariane Pedersdatter`s søster


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 22/05/2011 16:11

Ruth skrev Hvad mener du med:
Men en "mærkelig og mystisk famillie) se også Trolus og Mette´s barn 25. juni -1836

Det var en klippe klistre fejl.

Ang. Natmands folket og en hvipse rede. Ved jeg ikke lige hvem du mener der skulle komme derfra ?.

Tja Familien mærkeligt og mystik er måske ikke lige det rette ord. men de volder mig en del kvaler. da som tidligere skrevet ikke er nogen dåber for Troels, Karen og Jens.

Jens Anderesen er ej heller fundet begravet og jeg har noteret følgende :
Kirkebogen i Skarrild er mangelfuld slet ingen eller ret få døde.

I 1827-1828 er Kiersten Marie Pedersdatter* til barnedåb og i 1830 og er Enke af Vorgod.

*Kiersten Marie Pedersdatter er Jens Andersens anden kone og hende har jeg endnu ikke fundet hendes begravelse efter 1850.

Kierstens søster Mariane som var gift med Mads Truelsen ses i fkt. 1834 I Assing og hun er heller ikke fundet begravet endnu efter 1835.

Pigerne stammer fra Fejeskov Skrædder famillien.

Der kan jo gættes og spekulere meget men Ang som du skriver Da jeg ikke kunne finde det mindste i kirkebogen mht. Cathrine Kirstine Boedsdatter - er det vel fordi det er før kirkebogen blev taget i brug.

Ang. Jens Christian Pedersen (Glistrup" skulle han ifølge Rakker.dk være født 7/4 1818, Skarrild. Det rigtige er dog den 7-4-1820

Se skarrild 1814-1846 opslag 9 No 1.

Da jeg ikke på anden måde har kendskab til Cathrine Kirstine Boedsdatter end hvad Assing bogen har noteret - har jeg hende kun som bemærkning til Anders Jensen mulige 1. kone.


HM. Du nævner en Peder Mikkelsen, Da er der vist flere af men hvis du kan bruge denne her oplysning fra Brande kirke.

D 23 September 1798 blev troelovet Jacob Pouelsen af Harreschou, Assing Sogn og Pigen Mette Jensdatter af Sønder AsKier.
Hvorfor undertegnede 2de Mænd vare forlovere Peder Michelsen af Haareschou Huus og Christen Pedersen S: AsKier.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 23/05/2011 20:12
Hvis vi lige starter fra bunden af dit seneste svar, så tror jeg, at den Peder Mikkelsen i Harreskov, der er forlover i Brande er ”min” Peder Mikkelsen, da han vist er den eneste med det navn i Assing i årene omkring vielsen, men sagen er lidt uvis endnu. Hans 2 første hustruer er ligeså svære at efterforske som Velhusted-folkene, men du skal have mange tak for dit indput. Det ser meget, meget spændende ud.
Måske skal hans hustruer søges i Brande, men derom vil jeg starte en ny tråd, når tiden er til det.

Tilbage til Velhusted.folkene, så er vi nu i denne tråd, kommet frem til den 3. blikkensla’r, rakker, natmand, skøjer, eller hvad vi nu skal kalde dem:

1: Troels Madsens hustru i Velhusted Ane Johanne Jensdatter får et uægte barn Jens Christian Pedersen (Glistrup) f. 1820, som kaldes ”æ hviid Dræng”
2: Sønnen Mads Troelsen f. 1825 bliver gift med Kjelle Caspers søster Grethe Marie Christensen
3: Min ane Peder Mikkelsens datter Anne Pedersdatter bliver gift med en Orloff og bosætter sig i Sædding.

Det kan da ikke skyldes tilfældigheder? Eller hvad?

Mads Troelsens hustru Marianne Pedersdatter død efter 1834 i Velhusted og Jens Andersens kone, enke i Vorgod har jeg desværre heller ikke fundet begravelsesdatoerne på, men jeg har heller ikke søgt børnenes vielser endnu. Måske er de døde hos børn eller svigerbørn.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 24/05/2011 17:53

Jeg skal da ik afvise om det har noget på sig at Welhusted folkene har noget med Natmand ect. at gøre.

Men æh vi må vel også tænke på at det går ned ad bakke meget strejlt for familien.

Og bl.a.
Mads Truelssen måtte afstå gaarden til Mølleren og Sønen Truels begår selvmord Johanne dør i fattighuset.

Måske ikke af den store betydning men Truels og Ane Johanne blev gift den 30-06-1822 og for deres første barn Maren den 19-2-1823.

Det er vel i og for sig meget naturlig at efterfølgerne er i "slænget" at de også bliver gift med "samme"

Bemærk tidligere i tråden at Truels er benævnt ugift den 25-06-1836 selvom han er gift. ( mon det er det sorte får i familien)

Bl.a. her
Panteobligation af 13. maj 1838 fra Troels Madsen boende på Nederkirkegaard mark i Assing sogn, til examinatus Juris Bertelsen Herning.
Hans Chr. Bank 1 Rind for laan de har ydet ham ialt 23 rbd 2 mk 11 sk på sit hus og ejendele.

Så det har været MEGET småt med penge.




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/05/2011 21:42
At vidnerne i tingsvidnet af 12. juni 1834 ikke ved, at Troels og Anne Johanne er gift lyder underligt, da min ane Jens Andersen selv får børn i Assing i samme periode. At Troels skulle have været et sort får i familien ville vel næppe have været grund til at sværge falsk. Jeg tror, at skriveren har hørt eller noteret forkert.

Nu er det jo ikke ligefrem børn i hobevis Anders Jensen og Anne Cathrine Jensdatter i velhusted får, det samme gæder deres efterkommere.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvor de forskellige bosætter sig, men det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad der blev af Jens Andersen og Sidsel Thomasdatters døtre Maren f. 1781 og Karen f. 1784. Ved I andre det?

Jeg har kigget lidt på denne dåb, da der optræder nye faddere:
1806
Lauritz Christian Gregersens Steddatter Kjersten (Sørensdatter) bar Hende
Maren Jensdatter af Velhusted (Fars kusine)
Laurits Christian Gregersen
Peder Berthelsen af Rind Sogn (Morfar)
Jørgen Sørensen Wiinbek af Fjelstervang

4. fadder Jørgen Sørensen Vinbæk er født 1773, far Søren Bertelsen i Vinbæk i Sdr. Borris. Jørgen blev gift 9. okt. 1800 i Vorgod. Forlovere var Niels Husted og Bertel Lassen af Fjelstervang.
Men er Jørgens far Søren Bertelsen det drengebarn, uden navns nævnelse, som Bertel Fejerskov får døbt 1740? Alderen kunne passe med FT1787.
Hvis ja, så er Jørgen og barntes mor (Marianne Pedersdatter) fætter og kusine.

Bæremoder Kirsten Sørensdatter og hendes stedfader Laurids Christian Gregersen er omkring 1800 flyttet fra Vorgod til Velhusted. De bor der stadig i årene 1808-1809, hvor de går til alters i Assing kirke.

Laurids Christian Gregersen er født 1763 i Oddum, far Gregers Kocklund (Hvor ligger det?), men hans søster Marianne og evt. søster Anna er ikke født i samme sogn. Laurids Christian bliver gift 13. oktober 1795 i Vorgod med enken Mette Larsdatter, hvis 1. mand Søren Pedersen af Kjelstrup hængte sig 25. jan. 1795.

Laurids Christian bor allerede i Vorgod i 1787 hos søster og svoger Jens Lassen. Måske med en søster mere.
DDD:
ringkoebing, Bølling, Vorgod, Wordegood [Vorgod], , 2, FT-1787, C1114

Jens Lassen 48 Gift Mand Gaardbeboer og sognefoged
Mariana Gregersdatter 39 Gift Hans kone
Laurids Christian Gregersen 24 Ugift Hendes broder
Maren Michelsdatter 24 Ugift Tienistefolk [tienestefolk]
Anna Gregersdatter 13 Ugift Tienistefolk [tienestefolk]

Han nævnes her med hustru:
Erik Brejl: Lundenæs og Bøvling amter

1418 Peder Lassen i Gåsdal i Borris sogn. 23.6.1796, fol.380B, protokol 1790-1798, VII, fol.34.
A:
1) søskendebarn Laurids Nielsen i Nordenå i Hemmet sogn
2) søskendebarn Jacob Nielsen i Neder Kirkegård i Assing sogn
3) søskendebarn Jens Nielsen Egvig ved Borris Kirke
4) søskendebarn Peder Nielsen, død. 4B:
a Niels Pedersen i Egvig i Borris sogn
b Mette Marie Pedersdatter g.m. Jens Jensen i Nordenå
c Anne Kirstine Pedersdatter g.m. Mikkel Nielsen i Nordenå
d Maren Pedersdatter
5) søskendebarn Ib Pedersen ved Assing Kirke
6) søskendebarn Karen Jacobsdatter g.m. Poul Andersen Hareskov
7) søskendebarn Laurids Christensen i Debelmose, død. 3B:
a Abelone Lauridsdatter g.m. Aksel Nielsen i Årup i Hanning sogn
b Mette Lauridsdatter g.m. Laurids Christian (Gregersen) i Kjelstrup
c Gravers Lauridsen i Grindsted sogn. (Ribe amt. Født ca. 1733)

Desuden står Laurids og steddatter også faddere her:

1807
Boelsmand Peder Jensen og Maren Madsdatter i Pårup: Niels
B: Kirsten Sørensdatter af Velhusted
Inger Marie Andersdatter Birk
Laurids Christian Gregersen
Niels Larsen Olling
Jens Henningsen Pårup

Kan vi bruge disse informationer til at komme videre i søgningen efter Velhusted-folkene??

Ruth












 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/05/2011 21:49
Jeg glemte at indføre alle informationer vedrørende dåben:

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=18&dir=520-16&size=75&ark=17
Assing sogns Kirkebog 1796 - 1809 C 520-16 opslag 18 af 80
1806
2den Pintzedag (26. maj) blev Mads Truelsen og Hustrue Mariane Pedersdatter i Velhusted deres Datters Daab Confirmeret i Kirken. Hun var født d 7 April og same Dag fik hun ved Daaben af Hr. Pastor Hegelahr i Scharrild navnet Appelone
Fadderne vare:
Lauritz Christian Gregersens Steddatter Kjersten (Sørensdatter) bar Hende
Maren Jensdatter af Velhusted (Fars kusine)
Laurits Christian Gregersen
Peder Berthelsen af Rind Sogn (Morfar)
Jørgen Sørensen Wiinbek af Fjelstervang

Ruth
 
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/05/2011 00:09
Ruth Neumeister skrev:
Erik Brejl: Lundenæs og Bøvling amter
1418 Peder Lassen i Gåsdal i Borris sogn. 23.6.1796, fol.380B, protokol 1790-1798, VII, fol.34.

Bla. fordi der er tråde til andre kendte sager (feks. det både berømte og berygtede udarvsskifte 1742 efter Christen Jensen i Overkirkegaard), er det er jo også et kendt skifte du her har fat i.

Det er indgående behandlet i tråden:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,322815,page=1

tråden strækker sig over ganske mange indlæg, dog uden nogen klar konklussion.
Lidt mere om de nævnte personer kan dog findes her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,322815,323236#msg-323236
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,322815,324299#msg-324299
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,322815,324808#msg-324808

Hvor meget af det der så kan bruges i den her sammenhæng er jo så en anden sag.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Familier i Vilhusted i Assing Sogn i 1700-tallet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 05/07/2011 19:23
Hej Arne.
Tak for henvisningerne, som jeg et par gange har forsøgt at udrede. Jeg har prøvet igen, men opgaven er kolomægtig. Hurtigt scannet synes jeg umiddelbart ikke, at det hjælper med at finde ud af Velhustedfolkene, men hvem ved, om der dukker noget op engang.

Jeg begyndte at blive noget irriteret over, at jeg ikke kunne finde 4 af Troels Madsens børn, så der gik noget sport i at udrede, hvad der blev af dem. Jeg mangler stadig de to drenge, men Maren og Inger Marie kommer vidt omkring. Efter at have udredt deres rejser, opstår der så et nyt spørgsmål: Hvad i alverden får dem til at rejse så langt hjemmefra og tage lillebror med?

Her er hvad jeg fandt, og der er sikkert meget mere:

Maren Troelsdatter f. 19 feb. 1823 i Velhusted , død 28. november 1890, Harte sogn, Brusk herred, Vejle amt. Gift 14. december 1849 i Egtved kirke med Mads Jensen f. ca. 1816 i Egtved (Iflg. FT)
Børn:
a): Troels Madsen f. 22 sep. 1850 i Bramdrup sogn, Vejle amt
(Moster Inger er bæremoder)
: Else Marie Madsen f. 21. feb. 1853 i Bramdrup, Vejle amt
c): Lene Marie Johanne Jensen, født 1. oktober 1855 i Ødis, Vejle amt
(Anm. ved dåb: forældre var først ankommen fra Harte og Bramdrup menigheder)

Konfirmeret 2. april 1837 i Sønder Felding kirke
Tilgangsliste Nørre Vium sogn 1837: Maren Krog Troelsen tjener i Skærbæk (godt skudsmål)
Afgangsliste Nørre Vium sogn 1839: Maren Troelsdatter tjente Christen Laustsen i Skjærbæk
Tilgangsliste Assing sogn 1839: Maren Krog Thruelsen, tjener Hans Kragmose

DDD:
ringkoebing, Hammerum, Assing, Huedde, , 8, FT-1840, A0975
Hans Kragmose 33 gift Gaardmand
Ane Marie Andersen 28 gift Hans kone
Jens Madsen Hansen 3 ugift Deres søn
Anders Mølle Hansen 1 ugift Deres søn
Maren Thruelsen 17 ugift Tjenestepige
Jacob Lauritzen 36 gift Snedker og indsidder
Mette Kjerstine Jensen 22 gift Hans kone

Afgangsliste Assing sogn 1840: Maren Troelsdatter til Nr. Vium
Tilgangsliste Nørre Vium sogn 1840: Maren Krog Trouelsen, tjener hos Chr. Mortensen i Egeris

DDD:
ringkoebing, Bølling, Vorgod, Fjelstervang, En gaard, 3, FT-1845, c0479
Niels Knudsen 43 Gift Gaardmand Herning Sogn, Ringkøbing Amt
Mette Nielsdatter 45 Gift Hans kone Her i sognet [Vorgod]
Else Marie Nielsdatter 16 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod]
Maren Nielsdatter 12 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod]
Inger Nielsdatter 10 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod]
Nicoline Nielsdatter 7 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod]
Knud Peder Nielsen 4 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod]
Niels Andersen 66 Enkemand Aftægtsmand Do Her i sognet [Vorgod]
Christen Pedersen 19 Ugift Tjenestefolk Do Her i sognet [Vorgod]
Maren Throuelsdatter 23 Ugift Tjenestefolk Assing Sogn, Ringkøbing Amt
Peder Christian Carstensen 35 Gift Gaardmand Gjellerup Sogn, Ringkøbing Amt
Kirsten Rasmusdatter 35 Gift Hans kone Assing Sogn, Ringkøbing Amt
Christence Boesdatter 16 - Deres børn Her i sognet [Vorgod]
Brod Pedersdatter 3 - Deres børn Do Her i sognet [Vorgod Sogn, Ringkøbing Amt]


Afgangsliste Vorgod sogn1848: Maren Krog Troelsen, tjente Jens Mortensen i Barde, bortrejst til Egtved.

Vejle amt:
Tilgangsliste Egtved sogn 1848: Maren Krog Truelsen, fra Vorgod
Afgangsliste 1849 Egtved sogn: Mads Jensen og hustru Maren Krog Troelsen, indsiddere, anm.: godt, afrejst til Alminde.
Er ikke indført i Tilgangslister for Almind
Tilgangsliste Bramdrup sogn 1850: Mads Jensen og hustru Maren Krog Truelsen, hos Niels Grene


DDD:
vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Skov, 32, et Huus, Fuglsang, 32-F2, FT-1850, C9406
Mads Jensen 34 Gift Indsidder, Dagleier, Huusf. Egtved Sogn, Veile Amt
Maren Truelsen 28 Gift Hans Kone Egtved Sogn, Veile Amt (Nej. Assing sogn)


1855 er Maren nævnt som huskone i Bramdrup, da hun dette år står fadder ved søster Ingers barns dåb.
Afgangsliste 1855 Bramdrup sogn: Mads Jensen, daglejer og hustru Maren Krog Truelsen, bortrejst til Ødis.
Ingen tilgangslister for Ødis sogn.
Herfra har det ikke været muligt at finde ud af, hvor parret bliver af. Maren er ikke i FT 1855 for Ødis sogn.
I FT 1860 opholder hun sig ikke i Harte sogn, men det gør hun i 1870


FT 1870, Stubdrup, Harte sogn, Brusk herred, Vejle amt, nr. 14
Fattighuus
Maren Thruelsdatter 48 Gift Assing Sogn, Ringkjøbing amt, Huusmoder, Huusfader tjener i Leierskov Sogn (Anst, Ribe amt)
Lene Maria Johanne Jenssen 14 Ugift, Ødis Sogn, Weile amt, Barn
Inge Marie Jenssen 5 ugift, ugift, Harthe Sogn, Weile Amt, dito


FT 1880, Harte sogn, Brusk herred, Vejle amt, nr. 5
Et Huus
Maren Krog Truelsdatter 60 Enke, Assing Sogn, Ringkøbing Amt
Lene Marie Johanne Jenssen 15 ugift, her i Sognet, hendes Datter

DDD:
vejle, Brusk, Harte, Harte by, et hus, 20, FT-1890, C5821
Troels Madsen 39 Gift husfader Indsidder, Landarbejder Bramdrup sogn, Vejle amt
Ane Kjerstine Rasmussen 38 Gift husmoder Sidstes hustru Hjarup sogn, Ribe amt
Maren Krog Rasmussen 10 Ugift Barn Datter Skanderup sogn, Ribe amt
Else Marie Madsen 7 Ugift Barn Datter Harte sogn, Vejle amt
Mathilde Sofie Madsen 5 Ugift Barn Datter Harte sogn, Vejle amt
Rasmine Sofie Madsen 2 Ugift Barn Datter Harte sogn, Vejle amt
Jens Hansen Madsen 1 Ugift Barn Søn Harte sogn, Vejle amt
Maren Krog Truelsdatter 66 Enke husfaders moder Medhjælperske Ringkjøbing amt

Kirkebog for Harte sogn, Brusk herred, Vejle amt 1879-1891
AO, opslag 21
Døde kvindekøn 1890, Nr. 11
Død dato: 28 November
Begravet dato: 3 December
Navn: Maren Krog Truelsdatter, Enke efter Arbejdsmand Mads Jensen, opholdt sig og døde paa Harte Mark
Alder: 66
___________________________

Inger Marie Troelsdatter født 26. feb 1827 i Velhusted i Assing, død 5 feb. 1855 i Ballesgård, Egtved sogn, Jerlev herred, Vejle amt. Gift 25. september 1851 i Egtved kirke med Hans Hansen af Tudved, husmand i Ballesgård i Egtved.
Børn:
a): Hans Hansen f. 6. maj 1853, Ballesgård, Egtved sogn
: Inger Marie Hansen f. 30. januar 1855 i Ballesgård, Egtvde sogn


Konfirmeret 18. april 1841 i Assing
Afgangsliste Assing 1843: Inger Marie Truelsdatter, Til Grene sogn
Tilgangsliste Grene 1843: Tjenestetøs på Gråhede, fra Sdr. Felding


DDD:
ribe, Slavs, Grene, Grene Bye, , 1, en Gaard, FT-1845, B3059

Peder Eriksen 40 Gift Gaardmand Vorbasse sogn, Ribe Amt
Anna Iversdatter 35 Gift hans Kone her i Sognet
Iver Pedersen 12 Ugift deres Søn her i Sognet
Anna Marie Øhlenchlæger 10 Ugift deres Datter her i Sognet
Mette Marie Øhlenchlæger 7 Ugift deres Datter her i Sognet
Erik Øhlenchlæger 3 Ugift deres Søn her i Sognet
Jacob Øhlenchlæger 3 Ugift deres Søn her i Sognet
Inger Marie Chridtensdatter 18 Ugift Tjenestepige Assing Sogn, Ringkjøbing Amt (Troelsdatter)

Afgangsliste Grene sogn 1845: Inger Marie Truelsdatter, til Egtved sogn
Tilgangsliste Egtved sogn 1845: Inger Marie Truelsd:, fra Grindsted 26/10 45
Afgangsliste Egtved sogn 1847: Inger Marie Truelsd:, bortrejst til Starup
Tilgangsliste Øster Starup sogn 1847: Inger Marie Truelsdatter, tjener hos Anders Nielsen Boerlev, ankommet fra Egtved.
Afgangsliste Øster Staruo sogn 1849: Inger Marie Thruelsdatter, tjente Anders Nielsen, bortrejst til Bølling.
Tilgangsliste Ødsted sogn 1849: Inger Marie Truelsd: ankommet fra Starup
22. sep. 1850: Benævnes som tjenestepige i Bølling, Egtved sogn, da hun står fadder ved søster Marens søns dåb.

FT 1850: Ikke på nettet. Har ikke søgt på AO.

Afgangsliste Egtved sogn 1851: Inger Marie Trouelsd: givt 27. sep, afrejst til Nørup
Tilgangsliste Nørup sogn 1851: Hans Hansen og Inger Marie Trouelsdatter, ankommet fra Ødsted
Afgangsliste Ødsted sogn 1853: Hans Hansen og Inger Marie Truelsdatter, til Egtved sogn
Tilgangsliste Egtved sogn 1853: Hans Hansen og Inger Marie Truelsdatter, husfolk i Ballesgaard


Kirkebog for Egtved sogn, erlev herred, Vejle amt 1838-1871
AO, opslag 88

Døde kvindekøn 1855, nr. 337
Død dato: 5 Febr:
Begravet dato: 12 Febr:
Navn: Inger Marie Trouelsen, Hmd Hans Hansens Hstr paa Ballesgaard (hus?) født i Assing af Gmd Trouels Madsen (noget ulæseligt) Assing Sogn, Ringkjøbing Amt
Alder: 27 1/2
Alm. Jevnf.: 62
Anm.: (Intet noteret)
________________________________

Troels Troelsen født 17. august 1830 i Velhusted
Afgangsliste Assing sogn 1848: Troels Troelsen, tjenestekarl på Karstoft, bortrejst til Assing
(ikke indskrevet i tilgangslister for Assing. Kan ikke finde ham i FT.
________________________________

Anders Peder Troelsen født 1. november 1835 i Velhusted
Faderen dør 2. februar 1850, så Anders har nok boet hos storebror Mads inden han flytter til Egvad, hvor søster Inger Marie bor.

Tilgangsliste Egtved sogn 1850: Anders Peder Truelsen, ankommet fra Rind
(Jeg har ikke søgt efter ham)

Hilsen
Ruth



 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk