hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter EDB - slægt
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 01/05/2011 11:54
Jeg har efterhånden forsket slægt i nogle år og har et meget omfattende materiale i min computer og på papir.
Nu skal jeg snart have "det hele"overført til et EDB data-program.

Hvilket program er det bedste!!!!!??
 
Forfatter RE: EDB - slægt
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 02/05/2011 18:30
Hej Hanne Louise

For ca en måned siden sad jeg i samme situation, og vidste overhovedet ikke hvilket program jeg skulle vælge, men jeg var nød til at vælge et eller andet program for at få "overblikket" jeg valgte så FTB, (det var gratis og på Dansk) og det kunne konveteres til gedcom. så jeg tænkte jeg prøver, for at få startet.
Jeg syntes det er et godt program, og jo mere jeg arbejder med det - des bedre bliver det, der er felter til - fødsel - dåb - konfirmation - folketælling o.s.v. og nemt at finde rundt i og har mange funktioner, og så kan man hele tiden lave en "rapport" så man bevarer overblikket og tjekke samtidig med at man selvfølgelig kan lave et "stamtræ".
Alt det kan andre programmer garanteret også - så jeg tror det er et temperament spørgsmål.
FTB er som sagt på Dansk og bliver løbende opdateret samtidig med at der en en hjemmeside hvor man kan søge hjælp hvis man får brug for det.

Det var bare et input god fornøjelse med hvad du vælger, men jeg kunne da godt tænke mig at hører andre forslag, da det er et kæmpe arbejde at ligge alle dataerne
ind.

mvh
Grete
 
Forfatter RE: EDB - slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/05/2011 01:38
Der kan naturligvis ikke gives noget endegyldigt svar på spørgsmålet. Men de pt. mest brugte og mest brugelige programmer er vel Legacy, FTM og FTB.

Selv har jeg i nogle år brugt Legacy, og er særdeles godt tilfreds med det. FTM og FTB er også udmærkede programmer.

FTM lever efter min mening ikke helt op til samme høje standard som Legacy.

FTB kender jeg ikke så godt, men det er så vidt jeg ved et ganske udmærket program, hvis man kan nøjes med selve programmet installeret på egen computer. Tilknytningen til My Heritage, og det såkaldt sociale netværk som udfolder sig dér, bryder jeg mig ikke om. Men igen - smag og behag...

Der findes mange andre programmer som hver især har deres kvaliteter og ulemper, men de tre nævnte er nok dem der umiddelbart bedst opfylder de krav der idag må stilles til et moderne program.

Det eneste program jeg direkte vil advare imod er Winfamily. Det var, efter datidens standard, et eventyrligt godt program for 15 år siden, og vi er mange der har trådt vores barnesko med det program, så at sige. Men selvom programmet nu efter ti års stilstand er kommet i nye versioner er det efter min mening stadigvæk helt ude af trit med nutiden.

Se også:
http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 03/05/2011 01:39
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: EDB - slægt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 03/05/2011 08:38
Hvilket program er bedst. ?

Det kommer jo an på hvilke krav du har - det bør være det første du sætter op. Og når man nu har brugt 1000 vis af timer kan jeg ikke rigtig forstå demsom er forhippet på at det skal være gratis.

Dog er er php gedview som en undtaglese det er et godt program hvis man er flere til at udforme slægtsdata.

det vigtigste er at man i starten eventuel udeholder billeder da de bliver lagt ind i programmerene forkelligt og kan ikke automatisk føres over i et andet program lige som data (gedcom fil).

Så hvad er dine krav.

prøv også at skrive slægtsprogrammer i google så kan du læse meg mere om hvilke stærke og svage sider et program har til udskrivning. web visning, rapporter, flere indtastere, integreret med eks family serch. mærke poster. med meget meget mere.

Nb. jeg har selv 3 købe versioner - winfamily (bruger jeg ikke mere) Brothers Keeper til at tjekke poster med mere. og Legazy (delux) til indskrivning med billeder og udskrivning samt internet med mærkede poster. ( alle købt) og endelig Phpgedwiev til internet (uden billeder).

Ingen af programmerne er gode til alt (endnu).




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: EDB - slægt
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 03/05/2011 10:00
Hej
Jeg tror heller ikke at man er forhippet på, at et program absolut skal være gratis, for som du selv skriver har man brugt mange timer forud - (men er der nogle beviser for at betalte programmer er bedre end gratis programmer ? )
Men i mit tilfælde var jeg ikke klar over hvordan et slægtsforsknings program fungerede, og for at prøve at "snuse" lidt til det, syntes jeg det er udmærket at download et af de gratis programmer (med gedcom.fil), så kan man jo altid konverterer til et af de betalte programmer hvis de er bedre.

Og der var faktisk bare et forslag, men som Feldborg skriver drejer det sig nok om- smag og behag.

mvh
Grete
 
Forfatter RE: EDB - slægt
mipe
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 16.08.07
Lagt på d. 03/05/2011 15:28
Her er også lidt at kigge på: www.gotfred.com/sprogrammer.html


Mvh. Michael
www.gotfred.com/slaegt.html

Redigeret af mipe d. 03/05/2011 15:29
www.gotfred.com  
Forfatter RE: EDB - slægt
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 05/05/2011 20:47
Mange tak for alle svarene på mit spørgsmål - om jeg nu bare forstod alle de fine ord
Indtil videre har jeg jo alle dataerne på min Mini-Mac i word dokumenter med anenumre osv.. og det bliver et MEGA arbejde, hvis man skal skrive det hele om/ind igen.
Jeg vil nu læse grundigt på jeres svar, men kan allerede nu forstå, at gedcom.fil er et betydningsfuldt ord, for det skal åbenbart til, hvis man fortryder og hellere vil have et andet program senere. Brothers Keepers skriver, at de ikke kan tage æ - ø og å, så de har jo ligesom fyret sig selv, for dem er der jo mange af...
Og nej - gratis behøver det ikke være, det skal være det bedste, så jeg ikke sidder bagefter og ærgrer mig ...
Kh Hanne Louise
 
Forfatter RE: EDB - slægt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 06/05/2011 21:45
Hej Grete.

beklager det var ikke ment som sådan at gratis programer ikke er gode -

mere at ofte når man har købt et ligger der gode hjælpe forumer og de fleste kan konventere gedkom hvad enten det er tegnsæt i ansi eller eks. utf-8.


man bør have fokus på : hvad er dine krav. herfra er det måske lidt lettere at udvælge sit program.

ane træer og efterslægt er stor set det samme i alle programmer. men ikke mulighed for rappoter (udskrift) i forskellige afskygninger

Brothers Keepers - Hm jeg har ikke haft problemmer med øæå.
men når de skriver det må det vel være det.


Man kan ikke sammenligne med at skrive i Word eller andet tekstbehandlingsprogram -

Sidst men ikke mindst er der jo selve layoutet (præsentation på ens egen skærm).

gå evt. efter udskrifter (deres layout og selektiv udvælglerse af personer / grupper hvis det er til familien der hjemme på papir.

Det store arbejde ligger hovedsalig i billede behandling hvis man skifter program - og jo det kan også gå galt med dataer - men det kan man jo så eventuelt spørge www om muligheder inden.



MVH Dahl.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk