hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Familysearch
Vibeke69
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.08
Lagt på d. 25/04/2011 12:57
Jeg har et par spørgsmål angående Familysearch. På deres hjemmeside har jeg fundet nogle aner og i den forbindelse er jeg faldet over nogle ting. Hvad betyder det nummer som står i () efter navnet f.eks. (AFN:3STS-7T)
Jeg har også set nogle batchnumre, hvad gemmer sig bag dem, da jeg ikke har kunnet åbne dem.
til sidst kunne man nogle gange downloade GEDCOM filer. Da jeg åbnede en af dem kom jeg ind på Family Tree Builder. Er det det eneste denne fil kan bruges til, altså at importere til progammet family tree builder?
Håber der er nogle derude, som er lidt ældre i gårde, når det gælder slægtsforskning og som kan give mig nogle svar.
På forhånd tak
Vibeke
 
Forfatter RE: Familysearch
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/04/2011 00:05
Jeg vil prøve om jeg kan svare på noget af det.

Familysearch er et vidundeligt hjælpemiddel, og skal betragtes som et hjælpemiddel. Det er ikke kildemateriale og må aldrig opfattes som sådan. Fundne oplysninger skal altid efterkontroleres (men det gælder jo iøvrigt også alle andre sekundære kilder).

Kvaliteten på FS er meget svingende. Der ligger meget der er godt og seriøst håndværk, og de ligger også noget der er i bedste fald rent gætværk. Og så ligger der noget af alle de mellemlignede muligheder.

Batchnumre er en slags "produktionsnumer" og kan igen opdeles i flere forskellige typer. De mest pålidelige og efter min menig også de mest brugbare er dem der er systematiske afskrifter af kirkebøger. Dvs. de Batchnumre der begynder med C, M, J eller K. Det er dem du også kan søge i her fra siden.

Det meste af det der ellers ligger på FS er simpelthen større eller mindre stamtavler indsendt af mormonkirkens medlemmer. Og de er som sagt af en noget svingende kvalitet.

Mht. gedcom filer du har hentet hjem, så åbner de som udgangspunkt i det program dit system er indstillet til at åbne dem i. Men de kan iøvrigt åbnes i ethvert slægtsprogram eller gedcom-viser, eller for den sags skyld i Notepad.

Men de gedcomfiler man kan hente hjem er som regel så små, at det slet ikke er ulejligheden værd. Det er nemmere at klippe-klistre oplysningerne direkte fra browseren og over i slægtsprogrammet, eller hvor man nu vil bruge dem.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk