hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Tydning?
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 17/04/2011 22:23
Jeg har 2 opsl.i Vinding KB under fødte,som jeg ikke helt kan tyde selv :

1) AO opsl. 68 -Vinding 1646-1761 : 1680 nr.4 Peder(Nielsen) - ? 3. Trinit døbte jeg Niels Pedersens søn i Veivad, ? dagen derefter bar til kirke, og blev baaren af min hustru,faddere var Niels ? ,Christen Lauridsen i Tyregaard, Niels Pedersen Veivad,Mette Wiftisdatter(?) og karen Hvirgel,Michel ?

2) AO opsl.78 i samme KB : 1689 nr.1 Karen(Madsdatter) - Domenica 2 post ? døbte jeg ? Vinding kirke Mads Hvirgels datter,som min hustru bar,faddere var Jørgen Mosegaard,Søfren Svendstrup,Kirsten Tyregaard, Johanne ?Thusholdt?, Anne Jacobsdatter ?Thushldt?

Håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmålstegn.
V.h.Jette Thorninger
 
Forfatter RE: Tydning?
agerlund
Medlemmer

Antal indlæg: 193
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 18/04/2011 10:02
Hej Jette.
Jeg får det til
faddere var Michel ? ,Christen Lauridsen i Tyregaard, Michel Pedersen Veivad,Mette Wiftisdatter og karen Hvirgel,

Johanne Thusholdt, Anne Jacobsdatter Thusholdt

mvh. Grete Skatke

Redigeret af agerlund d. 18/04/2011 10:03
 
Forfatter RE: Tydning?
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/04/2011 23:20
Hej Jette.

1) AO opsl. 68 -Vinding 1646-1761 : 1680 nr.4 Peder(Nielsen) - Dnca.(Domenica) 23. Trinit døbte jeg Niels Pedersens søn i Veivad, som ottende dagen derefter var til Kirke, og blev baaren af min hustru, faddere var Mickel Ansberg , Christen Lauridsen i Tyrgaard, Mickel Pedersen Veivad, Mette Wisthisdatter og Karen Hvirgel.

2) AO opsl.78 i samme KB : 1689 nr.1 Karen(Madsdatter) - Domenica 2. post Epiph.(ania) døbte jeg udi Vinding kirke Mads Hvirgels datter, som min hustru bar, faddere var Jørgen Mosegaard, Søfren Svendstrup, Kirsten Tyrgaard, Johanne Thusholdt, Anne Jacobsd.(atter) i Thusholdt.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Tydning?
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 29/04/2011 11:55
Hej Niels. Også tak for disse tydninger.
Hvad betyder det i svar nr.2 m.h.t.datoen :søndag 2.efter Epiph(ania)? Er der et sted,hvor man kan finde/oversætte dise datoer til nutidig tidsregning?
V.h.Jette Thorninger
 
Forfatter RE: Tydning?
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 29/04/2011 12:03
Hej Niels. Jeg prøvede privat at sige tak for den sidste tydning,men tror at den bare blev gemt,så nu sender jeg denne.
M.h.t. datoen i svar nr.2 : hvor kan man finde/oversætte disse gamle datobetegnelser til nutidig tidsregning?
V.h.Jette Thorninger
 
Forfatter RE: Tydning?
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 29/04/2011 23:20
Hej Jette
Jeg havde samme problem, og fik god hjælp her på siden. Jeg startede en tråd d. 19/2 2011. med overskriften evighedskalendere m.m.. Du finder den ved at vælge Debatforum under medlemmer i det blå felt til venstre. Der vælger du så Webstedet Hammerum Herred, og kigger overskrifter til tidligere tråde igennem. Jeg har fået programmet installeret på min pc. Der var lidt bøvl, men de gode råd i tråden hjalp.
Med venlig hilsen Erik Vium


vium

Redigeret af Erik Vium d. 29/04/2011 23:25
 
Forfatter RE: Tydning?
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 30/04/2011 20:18
Hej Erik. Tak for din oplysning,som jeg vil prøve at finde.V.h.Jette Thorninger
 
Forfatter RE: Tydning?
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 01/05/2011 21:08
Der er noget som hedder "Bauers Calender". Den kan lånes på biblioteket. Har dit bibliorek den ikke selv kan de skaffe den!
Nej, jeg hat ikke set tilbage i den tråd der nævnes her, men indgår "Baurs" der må I undskylde .
Egon
 
Forfatter RE: Tydning?
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 01/05/2011 22:43
Til Egon
Hovedbudskabet i tråden er at Bauers calender stort set er grundlaget, for de programmer der kan downloades. Også for programmet "dage". Så man har det på sin pc. til daglig brug. Ellers går det på løsninger på de snørklerier der kan være med nye versioner af Windows.
M.v.h Erik Vium


vium
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk