hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anna Jensdatter Hauge.
Mary Foldager
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 05.05.06
Lagt på d. 06/04/2011 14:58
Der er nogenlunde styr på en del af min slægt fra Sunds område, nemlig:
Mormor, Marianne Christensdatter, født 03-03-1860 i Sunds.
Morfar, Johannes P. Johannesen, født 14-06-1858 i Ikast.

Oldemor, Bodil Jespersdatter, født 08-12-1828 i Sunds.
Oldefar, Chresten Iversen, født 21-06-1828, Kærgården, Sunds.

Tip-oldemor, Kirsten Poulsdatter, døbt 22-01-1809 i Sunds.
Tip-oldefar, Iver Christensen, døbt 20-08-1797 i Sunds.

Tip-tip-oldemor, Anna Marie Jensdatter, døbt 15-08-1762 Hollingholt Sunds
Tip-tip-oldefar, Chresten Nielsen Vestergaard, døbt 15-06-1760 i Sunds. ?

Tip-tip-tip-oldemor, Anne Jensdatter Hauge, døbt Allehelgensdag 1716 i Gellerup,
Viet 16-11-1745 i Gellerup til-
Tip tip-tip-oldefar, Jens Iversen, født ca. 1715 hvor, død 1782 i Sunds.

Men, hvad er det nu for noget med denne Anna Jensdatter Hauges vielse? For ifølge Gellerup kirkebog, vies hun også 23.søndag efter Trinitatis i 1736 til Yfver Jachopsøn. Han kan selvfølgelig være død før hendes anden vielse 1745, men, jeg kan ikke finde en Yfver Jachopsøn, eller Iver Jacobsens død.

Og, er der forbindelse mellem Iver Jacobsen og Jens Iversen, hvad navnene vel godt kan tyde på

Er der andre, der arbejder med samme problem?

Mvh.
Knud Foldager.


Mary Foldager
Ulricksvej 13, 9530 Støvring  
Forfatter RE: Anna Jensdatter Hauge.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/04/2011 16:04
Der er noget mystisk ved det.

Iver Jacobsen er af Hollingholt ved vielsen (er vel søn af Jacob Michelsen og bror til Michel Jacobsen dér).

Og der er vel næppe nogen tvivl om, at Jens Iversen i Hollingholt er søn af den her nævnte Iver Jacobsen. Så vidt så godt.

Karen Goll skriver i et notat: "
Det ser unægtelig mærkeligt ud, at Jens Iversen bliver gift med sin stedmor, men i fkt 1787 er hun opført som mor til Niels og Jacob jensen (Jens Iversens børn).

Bedre bliver det jo ikke af, at Iver Jacobsen ses som formynder for Michel Jacobsens børn i 1763, og at Iver i Hollingholt først dør i 1764, 67 år gammel. Altså 20 år efter at hans enke er blevet gift anden gang!!

Jeg tror, at Iver Jacobsen og Jens Iversen er far og søn og begge bor i Hollingholt. Men at det er to forskellige Anne Jensdtøtre fra Hauge der er tale om.

Bemærk at der i begge tilfælde står "Anne Jensdatter i Hauge" og i 1745 der står ikke noget om at hun er enke. Hvis det havde været Iver Jacobsens enke, så ville de vel iøvrigt også være blevet gift i Sunds.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/04/2011 16:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anna Jensdatter Hauge.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 06/04/2011 22:17
En Jens Christensen Langelund får anpart af Uhre i Ikast sogn, bliver gift med Ingeborg Christensdatter 10.-6. 1714 fra Bøgild i Ikast sogn, parret får et barn kaldet Zidsel i Ikast sogn, flytter snart efter til Hauge, hvorefter Jens Christensen selvfølgelig bliver kaldt Jens Hauge. Ingeborg dør 1735 i Hauge.
Jens Christensen er måske søn af Christen Langelund forvalter på Holm, bror til Ander Pedersen Langelund.

mvh
Jørn
 
Forfatter RE: Anna Jensdatter Hauge.
Mary Foldager
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 05.05.06
Lagt på d. 08/04/2011 11:14
Tak til Arne Feldborg og Jørn Jensen for deres svar.
Som regel er du jo velorienteret, Arne Feldborg, men jeg synes nu stadig, der er noget som halter med Iver Jacobsen og Jens Iversen. For taget efter angiven alder ved deres død, er der jo kun ca.18 år mellem dem (ca.1715 og 1697) Selvfølgelig, kan Iver godt have fået en søn, Jens, som 18 åring. Men, mon ikke, der er en anden forbindelse mellem dem. Så, jeg synes stadig, det er lidt indviklet med deres familieskab.
Angående Anna Jensdatter Hauge, er jeg ved mere at hælde til tanken, at der er tale om 2 forskellige Anna Jensdatter Hauge.
Jørn Jensens indlæg er da absolut værd, at se nøjere på, for der var åbenbart flere end 1 Jens i Hauge omkring 1716, hvor (min) Anna Jensdatter Hauge blev født.

Med venlig hilsen
Knud Foldager.



Mary Foldager
Ulricksvej 13, 9530 Støvring  
Forfatter RE: Anna Jensdatter Hauge.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/04/2011 12:33
Jeg er overbevist om, at der er tale om to forskellige forekomster af Anna Jensdatter fra Hauge. Hvis det havde været enken efter Iver Jacobsen i Holingholt, hvorfor i alverden skulle hun så blive gift i Gjellerup som "Anna Jensdatter i Hauge".

Og som nævnt dør han først 20 år senere.

Der er adskillige foerekomster af Jens i Hauge på den tid. Jens Christensen i Hauge (formentlig ham Jørn nævner) får datteren Anne døbt i 1716. Hun kan være hvem som helst af de to. Så mangler vi bare den anden.

Mht. Iver Jacobsen og Jens Iversens slægtskab og deres formodede alder, så skal aldersangivelser i Sunds på den tid tages ikke bare med et gran salt - men med en hel skovlfuld.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk