hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Stednavn Herning- PORSHEDEN
Ingrid
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 05.04.07
Lagt på d. 05/04/2011 21:45
I FT for 1850 bor AMN i Herning-Porsheden. Underbetegnelse Fattighuus m 4 fam.
I FT 1855 bor AMN også på Porsheden, men nu kun i et hus.
I FT 1860 bor AMN i Sønderager, i et hus.

Sønderager er tæt på hvor nu Sønderagerskolen i den nordlig-vestlige del af Herning befinder sig. Ligger syd for Herningsholm å, formenlig derfor betegnelsen "sønder-ager".

Men er det det samme lokalitet som Porsheden?

Jeg har kun kunnet finde eet sted i Danmark med samme betegnelse, et sted i Nordjylland. Er der nogen, der ved, hvor Porsheden nær Herning var beliggende? Var Porsheden et sted med megen porse? (den dejlige krydderurt) - eller er det en betegnelse for noget negativt, - noget der ikke var hede, men porshede---???
er pors muligvis det samme ord som pour= ringe på engelsk.


Ingrid Rørbæk
 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/04/2011 23:54
Sønderager er jo nem nok at placere. Gården Sønderager er afmærket på alle ældre kort, beliggende ca. midt imellem Herning gamle Kirke og Holing.

Porsheden var et stykke fællesjord, en slags byjord, tilhørende Holinggårdene. Jeg har ikke kunnet finde det på nogen kort jeg lige har ved hånden, men ifølge beskrivelsen skulle det ligge noget syd for Holing, ned mod den gamle kirke. Så det kan jo godt være ca. det sted vi idag kalder for Porshøj.

Og det er jo ihvertfald om ikke samme sted, så ihvertfald indenfor ca. samme område som Sønderager. Og det er jo også langt hen ad vejen de samme naboer hun har i 1850, 55 og 60.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 06/04/2011 20:18
Hej

Jeg ved ikke om nedenstående hjælper , det fortæller jo ikke hvorfor det hedde
Porsheden.

"Straks efter "Fredens Kirkes" indvielse synes det på grund af Herning bys fortsatte vækst naturligt, at fortsætte kirkebyggeriet med en kirke i byens nordvestlige kvarter, hvor et stort parcelhuskvarter og udlejningsejendommene Porshøj, Brændgårdspaken og Sønderager, blev placeret på tidligere landbrugsarealer.

Med en tilvækst på omkring 6000 nye indbyggere blev sognet adskilt fra Skt. Johannes sogn og fra de første skitser indsendtes til ministeriet i 1968 skulle der gå frem til 1973 inden byggetilladelsen forelå.

Hedeager Kirke

Kirkens navn fremkom efter en konkurrence blandt byens skolebørn og vinderforslaget begrundedes med kirkens beliggenhed på en del af den gamle "Porshede".

vmh
Grete

 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
susiel
Medlemmer

Antal indlæg: 90
Bopæl:
Tilmeldt: 21.12.07
Lagt på d. 08/04/2011 22:03
Hvem er AMN du søger i ft 1850
susiel
 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
Ingrid
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 05.04.07
Lagt på d. 12/04/2011 13:37

Tak for oplysningerne. Som det fremgår af begrundelsen for navnevalg til Hedeagerskolen har navnet været kendt til nutiden, - jeg har heller ikke kunnet finde stedbetegnelsen på noget kort. Området synes nu lokaliseret ret nøje omkring Porsekvarteret- Sønderager ("komponistkvarteret"- Hedeagerkirken, - og ved sammenligning med de gamle kort kan jeg se, at der har ligget et hedeområde hvor Sønderagerstien løber i et grønt område, nu med udsigt til Fuglsang sø, - så det er måske det, der engang var Porsheden.

Hvem AMN var: Ane Maria Nielsdatter var een af mine 8 tipoldemødre.
Folketællingen 1850: Porsheden, 92, Fattighuus m- 4 fam.
446 Ane Maria Nielsdatter, k, 54, enke. Porsheden, fattighuus m 4 fam.
Hun boede sammen med sine børn, Jens Knudsen på 14 år og Sophie Magrete Knudsen, 12 år. Jens Knudsen var min farfars far.


Ingrid Rørbæk
 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
susiel
Medlemmer

Antal indlæg: 90
Bopæl:
Tilmeldt: 21.12.07
Lagt på d. 12/04/2011 20:13

hej

porshede er også Herning Mølle

Jens Chr.Laustsen Støvl solgte
I 1857 fra omhandlende ejendom i herning den såkaldte porshede lod
til Jacob Laursen Sivebæk.
På denne Porshede byggede køberen samme år Herning Mølle
efter Hammerum Herred skøde- og pante protokol.

158-159-3 1977. afskrift af Chr. Isen

hilsen SUSIL
 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
Ingrid
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 05.04.07
Lagt på d. 17/04/2011 23:15
Kære SUSIL.
Det er utroligt spændende at du nu verificerer stednavnet Porshede omtalt i forbindelse med salg af en lod, hvorpå Herning Mølle blev opført,
--men....
Hvor lå "Herning Mølle"? (Kortvarigt har jeg en fornemmelse af hvor denne mølle lå, lidt nord for den senere "markedsplads", - nu er der parkering til sygehuset.....mv......og at møllen kun virkede ganske kort tid, og jeg husker ikke hvorfra jeg har denne viden)
Jeg formoder at Herning Mølle var en vindmølle????

Den "Porshede" jeg tænker på er et lavtliggende område nær Herningsholm å. Men derfra er der ikke langt til det højere-liggende område Fruehøj og sidenhen Skt Johannes kirkes vandtårn, - (der stadig kan ses langt væk fra, når man nærmer sig Herning, det måske højeste punkt.)

Den første bebyggelse i Herning lå vest for det, som vi nu opfatter som "Herning", - dvs lidt nord og en smule øst for Vestre kirkegård, - og en lille km. syd for den gamle kirke, nu Hedeager-kirken. Det kan være lidt svært med geografien for undertegnede, boende på Sjælland. Og kan være svært selv med Kort og Matrikel styrelsens flotte analogi-kort. Så jeg skriver lidt fra min erindring om geografien.

Når jeg måske til sommer måske har cyklet lidt rundt i området, - og du har fortalt mig hvor Herning Mølle har ligget, - kan jeg måske komme med lidt flere oplysninger.

hilsen Ingrid





Ingrid Rørbæk
 
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2011 23:37
Den mølle Jakob Sivebæk byggede er den der blev kaldt "Den gamle Mølle", den lå længere mod nord, oppe ved Gammel Landevej, omtrent der hvor fjernvamecentralen nu er. Og altså et godt stykke syd-øst for den gamle kirke.

Møllen nede ved markedspladsen var "Herning ny Mølle". Selve vindmøllen er dog forlængst nedlagt, men selve firmaet er først for et par år siden er flyttet fra stedet og ud på Damgårdsvej, men bygningerne eksisterer endnu.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Stednavn Herning- PORSHEDEN
Ingrid
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 05.04.07
Lagt på d. 21/04/2011 21:54
Jeg slutter korrespondancen om PORSHEDEN med at det er et stednavn i Herning, som er omtalt i FT 1850 og 1855 vedr nogle fattige beboere, - samt i 1857 i forbindelse med salg af en jordlod til "Herning Mølle" (Sivebæk"- møllen eller Herning gl. mølle)
Endvidere at navnet Porshede har været "input" ved navngivning af "Hedeager-skolen".
Tak for alle givne oplysninger om "Porsheden". Geografisk er det et område nordvest for nuværende Herning, - (og syd for Herningsholm å), - og nærmere geografisk kommer jeg det ikke - tak til alle der har svaret på min efterlysning.


Ingrid Rørbæk
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk