hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter efterkommer søges til "modstandsfolk" fra Herning
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 08/03/2011 21:52
Hej

Jeg søger oplysninger på unge "modstansfolk"
i Herning område

Axel Bentzen, Knud og Arne
og Oris Thisted fra Herning by/område

Måske er der slægtninge der"ude" som har div oplysninger
min far Poul Verner Sofus Pedersen var venner med dem
og med i "gruppen"

Hilsen Niels Munksgaard

Redigeret af Niels Munksgaard d. 05/06/2013 18:20
 
Forfatter RE: efterkommer søges til "modstandsfolk" fra Herning
Karna Handrup
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 20.03.06
Lagt på d. 14/03/2011 20:04
Min morbror Jens Christian Jensen var med i modstandsgruppen kaldet "Remissen" under en sabotage af jernbanen ved Kolund syd for Hammerum den 3. april 1945 kl. 05.10 gik det galt. Gruppen bestående af Falkreder Boysen, Adolf Jørgensen og Christian blev opdaget af en gruppe tyske soldater, det kom til livlig skudvæksling mellem dem og de ca. 10 soldater. Boysen var uskadt, Adolf Jørgensen blev ramt i den ene arm, begge sprang på deres cykler og spurtede væk. Christian blev ramt af skud i maven og hårdt såret blev han ført til missionshuset Silo i Hammerum hvor tyskerne havde indkvarteret sig. Her blev han blødende smidt på en feltseng i gangen, hvor en tysk soldat med maskinpistol holdt vagt ved ham. Da han blødte en del og de ville have ham i forhør blev han i en ambulanse med en tysk vagt sendt til Junkers institut i Silkeborg. Efter operationen blev han overført til Vestre Fængsel "dødsgangen" i Aarhus til videre forhør.

Hilsn Karna Handrup
( Det nedskrevne er fortalt og rettet af Jens Christian Jensen inden hans død den 28. maj 2004)
 
Forfatter RE: Frihedsmuseet i Kbh.
Smedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 17.10.09
Lagt på d. 17/03/2011 06:02
http://modstand.natmus.dk

jeg tænkte bare at et link til databasen måske var nyttigt på en eller anden måde. ellers måske for andre som læser tråden om modstandsfolk.

hilsen Bjarne
 
Forfatter RE: efterkommer søges til "modstandsfolk" fra Herning
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 16/12/2012 10:54
hej derude..


vil lige friske denne tråd op igen
Mens "tid er" og der evt. er nogen
Der ude som kan huske dem /noget


Hilsen Niels Munksgaard

Redigeret af Niels Munksgaard d. 27/01/2013 09:29
 
Forfatter RE: Dansker i allieret tjeneste
Pramskov
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.10
Lagt på d. 12/01/2013 19:25
Da jeg ikke ville starte en ny tråd og mit emne også er inden for emnet lokal modstand og verdenskrigshistorie, spørger jeg heri om der er nogen der har supplerende oplysninger om Oscar Holst Pedersen. Herningenser der i allieret tjeneste faldt under D-dagenene i normandiet i 44. Jeg kunne godt tænke mig at vide evt. mere om hans rolle og oplevelser i de forskellige slag han deltog i?

Nedenstående er fra bogen "Monumenter, mindesmærker og fredede grave i Herning kommune.”

Oscar Holst Pedersen, corporal i 82nd American Airborne Division, 320th GFAB Btry (Glider Field Artilley Batalion). Oscar var født den 4.april 1914 I Herning. Hans forældre Else Marie og Jens Holst, boede da I Ravnsborggade 19 I Herning. Som 24-årig i 1938 rejste Oscar til sin broder i Iowa i USA for at arbejde hos ham.
Ved Amerikas indtræden i 2. verdenskrig i 1941 meldte Oscar sig til den amerikanske hær og gennemgik en uddannelse som elitesoldat i faldskærmsstyrkernes 82. amerikanske luftbårne division.
Han var senere med i kampene i Afrika, i kampene på Sicilien og i Italien. Skønt flere gange i farlige situationer under faldskærmsudspring slap han uskadt indtil invasionen i Normandiet. Her blev han alvorligt såret den 15. juni 1944, og han døde tre dage senere på et feltlazaret.
Kort tid efter kapitulationen i 1945 fik Oscars forældre hjemme i Herning meddelelsen om sønnens død. Det blev oplyst, at han lå begravet på en af de store amerikanske soldaterkirkegårde i Nordfrankrig.
I juni 1949 kom der et telegram til moderen om, at sønnens kiste ville blive ført til Herning. En amerikansk rustvogn ville komme med kisten. Hen midt i juni ankom rustvognen med chauffør ledsaget af en kaptajn fra hæren. Kobberkisten dækket af det amerikanske flag blev modtaget ved hjemmet i Ravnsborggade, hvorfra kisten blev ført til kapellet i Vestergade.
Oscar Holst blev under stor deltagelse begravet på Herning kirkegård den 18. juni 1949. Mange viste deres deltagelse, og der var til båren sendt et større antal signerede kranse. Militærer afdelinger, Frihedsrådets Lokalkomite, og flere soldaterforeninger deltog med faner.
Fra kirkegårdskontoret er det oplyst, at graven er sløjfet, og at der vides ikke noget om gravstenen, der havde hans navn, data samt Dannebrog og Stars and Stripes.

Mvh Peter
 
Forfatter RE: efterkommer søges til "modstandsfolk" fra Herning
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 04/06/2013 12:43
Prøver lige igen
....da min far nu er død og
Mangler" lidt opfølgning på min
Fars historie under krigen

Hilsen Niels Munksgaard
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk