hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 28/02/2011 11:43
Jeg leder efter oplysninger om en Peder Pedersen der er født ca. 1802 i Lønborg sogn, Nørre Horne herred, Ringkøbing amt. Han var gift med Else Madsdatter født ca. 1795. Sammen havde de ihverfald 5 børn:
Ane Else Pedersdatter født ca. 1827, Ane Pedersdatter født ca. 1830, Mads Pedersen født 1831, Niels Pedersen født 1833, og Peder Pedersen født 1836.
Mads Pedersen blev gift med Abelone Pedersen og de fik datteren Else født i Lønborg 1864. Hun blev gift med Peder Thomsen der var født I Skarrild og de døde begge I Timring hvor de blev begravet. Så vidt jeg ved kan man stadig se deres sten på kirkegården. Men altså hvis nogen har oplysninger om Peder Pedersen og hans slægt, hører jeg gerne om det. Så vidt jeg kan se starter kirkebogen for Lønborg først I 1815.
På forhånd tak
Jacob Larsen
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 28/02/2011 12:01
Hej Jacob

Hvis du kigger under "gravsten" er der et billed af et gravsted på Timring kirkegaard af en Peder Thomsen født den 18-04-1865 i Skarrild og død den 17-04-1927 i Timring- jeg ved ikke om det er ham du søger

Hilsen
Grete
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/02/2011 12:53
jlarsen skrev:
Jeg leder efter oplysninger om en Peder Pedersen der er født ca. 1802 i Lønborg sogn, Nørre Horne herred, Ringkøbing amt. Han var gift med Else Madsdatter født ca. 1795.

Hvor / hvornår er de gift.?
Er der oplysning om vaccination?
Kan det være ham der er konfirmeret i Lønborg (1819?)

Skulle være 1817, opslag 29 nr. 10.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/02/2011 14:00
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 28/02/2011 13:22
Måske er det denne familie du søger.
I FT 1834 Lønborg
I FT 1840-1845-1850 Sunds
FT 1860 Else Madsen, Enke
Peder Pedersen (Adsberg) Død 18 Okt 1852, Sunds f. i Adsberg Sinding Sogn
Else Madsdatter Død 15. Jul 1867, Sunds. Hun skulle være født i Sunds
Der Står i Kirkebogen, at hun er Enke efter Husmand Jens Jensen Adsberg, - det passer jo så ikke rigtig, jeg ved ikke om præsten kan have fået en tår over tørsten og skrevet forkert. Håber Feldborg kikker med, og måske har et svar.
Måske er det er helt forkert spor, men nogen af børnene passer da.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 28/02/2011 13:31
Hej

Peder Pedersen og Else Madsdatter blev gift i Lønborg i 1825: AO Lønborg 1815-1829, opslag 47
En Peder Christensen Smed er forlover. Det er sikkert ham her

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, Laustrup Bye, , 30, FT-1801, b4669
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Christensen 25 Gift Huusbonde Smed og Boelsmand
Anne Else Pedersdatter 21 Gift hans Kone
Anne Cathrine 1 Ugift Deres Datter
Anne Cathrine Madsdatter 63 Enke Mandens Moder
Christen Hansen 27 Ugift hans Broder Landsoldat
Kirsten Jørgensdatter 36 Ugift Tienestepige

Ved vielsen står der, at Else Madsdatter er af Lyhne. Det er sikkert hende her

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Nørre Horne, Lyne, Lyhne bye, , 11, FT-1801, b4668
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Jensen 44 Gift Huusbonde Boelsmand
Abelone Nielsdatter 44 Gift hans Kone
Else Kirstine Madsdatter 15 Ugift Deres Barn
Maren Madsdatter 13 Ugift Deres Barn
Kiersten Madsdatter 10 Ugift Deres Barn
Else Madsdatter 5 Ugift Deres Barn
Niels Madsen 2 Ugift Deres Barn
Mette Ludvigsdatter 60 Ugift gl. Pige Nyde Almisse af Sognet

Prøv at undersøge, hvem der stor fadder til deres børn. Der er sikkert nogle af både hans og hendes søskende blandt fadderne

Venligst margit
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 28/02/2011 13:32
Hej Jacob!

Til din orientering så ser det ud til familien er i Lønborg helt frem til 1870:

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1834, 83, Møgelgaard, Et Hus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 32, Gift, Husmand og Dagleier, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , M, , , , , , ,
Else Madsdatter, 39, Gift, Hans Kone, nyder Almisse, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , K, , , , , , ,
Ane Else Pedersdatter, 7, Ugift, Deres Barn, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , K, , , , , , ,
Mads Pedersen, 6, Ugift, Deres Barn, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , M, , , , , , ,
Ane Petrine Pedersdatter, 4, Ugift, Deres Barn, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , K, , , , , , ,
Niels Christian Pedersen, 1, Ugift, Deres Barn, 83, Et Hus, , , , , , Møgelgaard, , , , , , , M, , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1840, 84, Vostrup Bye, 34, et Huus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 37, Gift, Huusmand, lever af sin Jordlod og Dagleie, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , M, , , , , , ,
Else Madsdatter, 44, Gift, hans Kone, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , K, , , , , , ,
Anne Else Pedersdatter, 13, Ugift, deres Børn, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , K, , , , , , ,
Mads Pedersen, 11, Ugift, deres Børn, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , M, , , , , , ,
Anne Petrea Pedersdatter, 9, Ugift, deres Børn, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , K, , , , , , ,
Niels Christian Pedersen, 7, Ugift, deres Børn, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , M, , , , , , ,
Peder Pedersen, 4, Ugift, deres Børn, 84, 34, et Huus, , , , , , Vostrup Bye, , , , 1, , , M, , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1845, 15, Vostrup, Et huus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 42, Gift, Huusmand, 15, Et huus, Lønborg Ringkøbing amt, , , , , Vostrup, , , , 1, , , M, , , , , , ,
Else Madsdatter, 50, Gift, Konen, 15, Et huus, Lyhne Ringkjøbing amt, , , , , Vostrup, , , , 1, , , K, , , , , , ,
Anne Pethrine Pedersen, 14, Ugift, Deres barn, 15, Et huus, Lønborg Ringkøbing amt, , , , , Vostrup, , , , 1, , , K, , , , , , ,
Niels Christian Pedersen, 12, Ugift, Deres barn, 15, Et huus, Lønborg Ringkøbing amt, , , , , Vostrup, , , , 1, , , M, , , , , , ,
Peder Pedersen, 9, Ugift, Deres barn, 15, Et huus, Lønborg Ringkøbing amt, , , , , Vostrup, , , , 1, , , M, , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1850, 132, Vostrup, et Huus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 47, Gift, Huusmand, 132, et Huus, Lønborg, Ringk[øbing] Amt, , , , , Vostrup, , , , , , , M, , , , , , ,
Else Madsdatter, 55, Gift, hans Kone, 132, et Huus, Lyhne, Ringk[øbing] Amt, , , , , Vostrup, , , , , , , K, , , , , , ,
Mads Pedersdatter, 21, Ugift, deres Børn, 132, et Huus, Lønborg, Ringk[øbing] Amt, , , , , Vostrup, , , , , , , K, , , , , , ,
Peder Pedersen, 14, Ugift, deres Børn, 132, et Huus, Lønborg, Ringk[øbing] Amt, , , , , Vostrup, , , , , , , M, , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1855, 6, Vostrup, Et huus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 50, Gift, , 6, Et huus, Her i Sognet, , , , , Vostrup, , , Huusfader, lever af sin jordlod, , Lutheran, , , , , , , , ,
Else Madsdatter, 50, Gift, , 6, Et huus, Lyhne Sogn, , , , , Vostrup, , , Hans kone, , Lutheran, , , , , , , , ,
Mads Pedersen, 26, Ugift, , 6, Et huus, Her i Sognet, , , , , Vostrup, , , Deres børn, , Lutheran, , , , , , , , ,
Ane Else Pedersen, 28, Ugift, , 6, Et huus, Her i Sognet, , , , , Vostrup, , , Deres børn, , Lutheran, , , , , , , , ,
Peder Pedersen, 17, Ugift, , 6, Et huus, Her i Sognet, , , , , Vostrup, , , Deres børn, , Lutheran, , , , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1860, 13, Vostrup by,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Peder Pedersen, 60, Gift, , 13, , Her i Sognet, , , , , Vostrup by, , , Huusmand, huusfader, , Lutheran, , , , , , , , ,
Else Madsen, 64, Gift, , 13, , Lyhne Sogn, Her i Amtet, , , , , Vostrup by, , , Hans kone, , Lutheran, , , , , , , , ,
Mads Pedersen, 31, Ugift, , 13, , Her i Sognet, , , , , Vostrup by, , , Deres søn, fisker, , Lutheran, , , , , , , , ,
Niels Pedersen, 28, Ugift, , 13, , Her i Sognet, , , , , Vostrup by, , , Deres søn, smed, , Lutheran, , , , , , , , ,
Mads Christian Pedersen, 4, Ugift, , 13, , Her i Sognet, , , , , Vostrup by, , , Pleiesøn, , Lutheran, , , , , , , , ,

Husstand: Ringkøbing, Nørre Horne, Lønborg, 1870, 50, Vostrup, Hus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår, Flyttet til kommunen, Hvornår gift, Antal døde børn, Antal levende børn, Antal ægteskab
Christen Lauridsen, 35, Gift, Jordbruger, 50, Hus, Lønborg, Ringkjøbing, , , , , Vostrup, , , Husfader, , Lutheraner, , M, , , , , , ,
Mette Catrine Christensen, 35, Gift, , 50, Hus, Hemmet, Ringkjøbing, , , , , Vostrup, , , Husmoder, , Lutheraner, , K, , , , , , ,
Peder Pedersen, 65, Gift, Aftægtsmand, 50, Hus, Lønborg, Ringkjøbing, , , , , Vostrup, , , -, , Lutheraner, , M, , , , , , ,
Elise Madsdatter, 75, Gift, , 50, Hus, Lyhne, Ringkjøbing, , , , , Vostrup, , , -, , Lutheraner, , K, , , , , , ,
Mads Christian Pedersen, 14, Ugift, , 50, Hus, Lønborg, Ringkjøbing, , , , , Vostrup, , , Aftægtsfolkenes pleiesøn, , Lutheraner, , M, , , , , , ,

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 28/02/2011 13:34
Hej
Jeg kom til at tænke på at jeg skrev "ham du søgte" og det er det jo ikke, men Peder Pedersen. Men jeg har selv brugt meget at finde en konkret dato, og så gå ud derfra, enten "baglæns" eller "forlæns" :-) og fundet mange oplysninger den vej. Men nu betragter jeg mig også selv som "nybegynder" Det kan helt tage pusten fra mig , og føler mig som en rigtig nybegynder, når der er nogle af de "gamle" medlemmer der kommer med indlæg, hvordan finder de det så hurtig, jeg leder og leder - men øvelse gør mester, men sjovt er det og jeg er meget glad for denne hjemmeside- nå, dette her er jo ikke helt relateret til dit oplæg, men jeg havde lige brug for at skrive dette

Hilsen
Grete
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 28/02/2011 13:45
Hold da op man skal være hurtig, mens jeg har skrevet ovenstående indlæg er der ikke kommet mere end 3 indlæg med alt "serveret" jeg øver mig lige lidt, inden jeg kommer med flere indlæg

Hilsen
Grete
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/02/2011 14:04
feldborg skrev:
Kan det være ham der er konfirmeret i Lønborg (1819?)

Skulle være 1817, opslag 29 nr. 10.

Hvis forloveren (sandsynligvis gommens far) var smed, så passer det med den Peder bliver konfirmeret som nævnt ovenfor.

I så fald er han døbt 12 jul 1802.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/02/2011 14:19
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 28/02/2011 16:07
Her er lidt mere om familien, bemærk at ikke alle børn er med i oversigten.
Flere oplysninger kan findes i bogen "Gårde og steder i Lønborg sogn" af Knud Nielsen, Skjern 1985. Side 6 og 17

1. Christen Jørgensen. Laustrup i Lønborg (matr. 1b.). Han blev gift med Anne Cathrine Madsdatter, født ca. 1735.
Børn:
2. i Peder Christensen Guldager født 1775.

Anden Generation

2. Peder Christensen Guldager, født 1775 i Laustrup i Lønborg sogn, død 30.11.1857 i Lønborg i Lønborg sogn, begravet 06.12.1857 i Lønborg. Smed i Lønborg (matr. 1b.) 1803-19. Gmd. i Lønborg (matr. 8) 1819-1831.
Gift1 med en fra Hjerting (2 sønner, 1 dt.), gift2 med en fra Lunde, skilt, gift3 med Anne Hansdatter (3 sønner) (oplyst ved dødsfald). (1) Han blev gift med Anne Else Pedersdatter, født ca. 1780, død 1804 i Lønborg sogn. Anne: Skifte Lønborggaard fol. 394 Anne Else Pedersdatter i Lavstrup 29.12.1804
E: Peder Christensen B: Peder 2, Kristen ½, Anne Katrine 4 FM: Anders Mikkelsem af Lavstrup og (Mathias Christensen). (2) Han blev gift med Anne Hansdatter, født 1785 i Tarm i Egvad sogn, (datter af Hans Lauridsen og Maren Christiansdatter) død 14.03.1868 i Lønborg i Lønborg sogn, begravet 21.03.1868 i Lønborg.
Barn af Anne Else Pedersdatter:
3. i Peder Pedersen født 12.07.1802.
Barn af Anne Hansdatter:
ii Hans Peder Pedersen, født 17.06.1815 i Lønborg i Lønborg sogn, konfirmeret 1829 i Lønborg. 1860 i Varde?? (børns efternavn Laustrup)??
iii Christen Frandsen Pedersen, født 11.05.1821 i Lønborg i Lønborg sogn, døbt 12.05.1821 i Lønborg, død eft. 1834, (se note 1).

Tredje Generation

3. Peder Pedersen, født/døbt 12.07.1802 i Lønborg i Lønborg sogn, konfirmeret 1817 i Lønborg, (se note 2). Gift 21.05.1825 i Lønborg kirke, Else Madsdatter, født ca. 1795 i Lyne.
Børn:
4. i Mads Pedersen født 12.01.1829.

Fjerde Generation

4. Mads Pedersen, født 12.01.1829 i Lønborg i Lønborg sogn, døbt 18.01.1829 i Lønborg kirke, død 16.04.1875 i Vostrup i Lønborg sogn, begravet 22.04.1875 i Lønborg. Husmand i Vostrup. Gift 12.10.1862 i Aadum kirke, Abelone Cathrine Pedersen, født 01.09.1839 i Vittarp i Aadum sogn, (datter af Peder Nielsen og Kirsten Christensdatter) døbt 05.09.1839 i Aadum, død eft. 1870.
Børn:
i Else Kirstine Pedersen, født 27.02.1864 i Vostrup i Lønborg sogn, døbt 28.03.1864 i Lønborg kirke, død 15.01.1917 i Timring, begravet i Timring. Hun blev gift med Peder Thomsen, født 18.04.1865 i Skarrild, død 17.04.1927 i Timring.

Note 1 ikke fundet død i Lønborg 1834-91
Note 2 AO opslag 29 nr. 10

mvh
Svend Aage Nielsen

Redigeret af Svend Aage Nielsen d. 28/02/2011 16:10
 
Forfatter RE: Peder Pedersen født i Lønborg ca. 1802?
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 01/03/2011 00:01
Tak for de mange fine svar. Nu er der lidt at arbejde videre med!
mvh Jacob Larsen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk