hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 20/02/2011 14:48
Jeg søger oplysninger om Cecilie Dinesen, jeg har fundet hendes gravsten her.

http://sepper.dk/troldhede/troldhede_visbilled.php?img=/troldhede/pics/PICT4132.jpg

Hendes fødenavn er Madsea Cecilie Poulsen er hun er født i Ydby 18.08.1873 og død ifølge gravstenen 26.12.1954. Desværre har jeg ikke kunnet finde en kirkebog der indeholder hendes død. Forhåbentlig ville der kunne stå hvor hun kom fra til Troldhede. Jeg har hørt lidt om at hun kom fra Hedensted, men der har jeg ikke kunnet finde hende i folketællingerne indtil 1930. Jeg tror at hun først er kommet til Troldhede efter 1930 for der har jeg heller ikke kunnet finde hende i folketællingen fra 1930

Det ser ud som om hun er begravet sammen med en søn ved navn Anders Dinesen som er født 17.08.1917, men desværre står der ikke hvor han er født, det ville sandsynligt have kunnet hjælpe mig videre og han er død 14.08.1955 igen kan jeg ikke se det i en kirkebog.

Jeg søger alle de oplysninger jeg kan få om hende på både min og min fars vegne, det er min fars faster og han bliver snart 90.

Jeg takker på forhånd hvis nogen kan huske dem, fortælle om det, hvordan jeg har muligheder for at se kirkebøger om døde fra 1954 og 1955 etc.

Med venlige søndagshilsner, Inge
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 20/02/2011 17:51
Hej
I Herning kirkebøger C518-15f opsl. 58 er der en Anders Nicolai Dinesen der er død den
14.08.1955 søn af Cecilie Dinesen, begravet Sdr. Felding kirkegård, mon det er ham du søger
M.v.h.
Grete
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 20/02/2011 19:02
Tak for det, det vil jeg undersøge, navnet lyder godt, da Cecilies fars navn var Anders Nicolaj, hvis bare der står hvor han er født, igen tusind tak, det er en begyndelse

De allerbedste søndagsaftenhilsner, Inge
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/02/2011 19:12
Opslaget finder du her.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=58&dir=518-15f&size=67

Anders Nicolai Dinesen er ikke noteret i Sdr. Felding kirkebog, så det er nok en fejl når der i Herning kirkebog står at han er begravet dér. Det er jo nok Troldhede.

Den relevante kirkebog for Troldhede går fra 1947 til 1959, jeg har desværre ikke en kopi af den.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Søren Haahr
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 19.10.05
Lagt på d. 20/02/2011 19:37
Ødis, Vejle amt 1917 opslag 66:
Født: 17 august 1917 Anders Nikolai Dinesen
Forældre; Husmand Matthias Thomsen Dineen og hustru Celcilie Poulsen 43 år.


Folketælling 1916, Ødis opslag 127;
Mathias Dinesen født 8/1 1858
Cecilie Dinesen født 18/8 1873
+ flere børn med forskellige efternavne?

vh
Søren



Søren Haahr
www.hoegsgaard.dk  
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Søren Haahr
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 19.10.05
Lagt på d. 20/02/2011 19:48
Så nu flyder det:

Ødis 1915 opslag 254 viede den 11/6 1915:

Enkemand Matthias Thomsen Dinesen fra Fovslet.... 1. gang gift med afdøde Kirstine Dinesen, død 4/12 1911.

Enken Cecilie Laudrup fra Fovslet født i Ydby 18/8 1873, datter af husmand Anders Poulsen i Ydby og hustru Kirsten Madsdatter. 1. gang gift med afdøde husmand Jes Christian Laudrup, Fovslet, død 2/10 1914


Mon ikke det er sådan det hænger sammen?
vh
Søren


Søren Haahr
www.hoegsgaard.dk  
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 21/02/2011 07:30
Ih altså jeg bukker mig helt ned i støvet og takker, på få timer har jeg fået så mange oplysninger, som jeg har brugt uger på at lede efter.
Et fantastisk forum I har her.
Jeg havde fået at vide at hendes første mand eventuelt hed Rask, men nu kan jeg se at det er Laudrup, og hr. Dinesen som vi har et fotografi af ved jeg nu hedder Matthias.

Rigtige mange mandagsmorgenhilsner, Inge
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 21/02/2011 09:04
jeg fik lige kigget på folketællingen og den er god nok med at der også har været en hr. Rask inde i billedet, desværre er det en af de folketællinger hvor der ikke står fødested, men jeg vil prøve at se de næste måske der er mere held der, men jeg er kommet langt videre, igen tak

Mandags formiddagshilsner, Inge
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Søren Haahr
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 19.10.05
Lagt på d. 21/02/2011 17:26
En Hr. Rask er udlagt barnefader i Sønder Bjert, Vejle amt 12/8 1908 til et par tvillinger Niels og Ellen, moderen er Madsia.
Se opslag 7 og 159

vh
Søren


Søren Haahr
www.hoegsgaard.dk  
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Søren Haahr
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 19.10.05
Lagt på d. 21/02/2011 22:07
Her er Madsia's CV, som jeg har kunne finde ud af indtil nu:

Madsie Cecilie Poulsen, * 18 aug 1873 i Tvolm, Ydby, † 26 dec 1954, begravet i Troldhede.

Partner med Laurs Peder Andersen Rask, fra Almtoft.

Hun blev gift med (2) Jes Kristian Lautrup, 3 okt 1913 i Ødis, * 9 mar 1840 i Grønnebæk, Jels (søn af Christian Lautrup og Sidsel Marie Sapndet), † 2 okt 1914 i Fovslet mark, Ødis, begravet 8 okt 1914 i Ødis.

Hun blev gift med (3) Mathias Thomsen Dinesen, 11 jun 1915 i Ødis, * 8 jan 1858 i Nustrup (søn af Thomas Mathiesen Dinesen og Kristine Møller).

Børn:
I. Niels Christian Søndergaard Rask, (søn af Laurs Peder Andersen Rask og Madsie Cecilie Poulsen) * 12 aug 1908 i Bjert By, Sønder Bjert.

II. Ellen Marie Søndergaard Rask, (datter af Laurs Peder Andersen Rask og Madsie Cecilie Poulsen) * 12 aug 1908 i Bjert By, Sønder Bjert.

III. Marie Cecilie Lautrup, (datter af Jes Kristian Lautrup og Madsie Cecilie Poulsen) * 23 aug 1913 i Fovslet mark, Ødis.

IV. Kirstine Dinesen, (datter af Mathias Thomsen Dinesen og Madsie Cecilie Poulsen) * 29 aug 1915 i Fovslet, Ødis.

V. Anders Nikolai Dinesen, (søn af Mathias Thomsen Dinesen og Madsie Cecilie Poulsen) * 17 aug 1917 i Fovslet, Ødis, † 14 aug 1955 i Herning, begravet i Troldhede.

PS.: I ovenstående indlæg skal opslagene være 71 og 159.

vh
Søren




Søren Haahr
www.hoegsgaard.dk  
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 22/02/2011 08:17
Jeg takker igen. Jeg er virkelig overrasket glad over den behjælpelighed som du Søren har udvist. Tak, jeg ved at det ville have taget mig et stykke tid at komme til Sdr. Bjert for at finde hendes børn med hr. Rask født der. Nu har jeg også navn på ham og den fulde navn på børnene.
Jeg kan tilføje til hendes CV at hun er selv er født som tvilling, hendes bror hed Poul Andreas og som vi ved er født den 18. august 1873. Allerede den 5. september 1873 i Tvolm, Ydby dør deres mor Kirsten Madsdatter. Faderen Anders Nicolaj, står nu alene med de 2 børn. Hans søster Else Marie bor i Grønnegård, Boddum sammen med hendes mand Kristen Nielsen Søndergård og de har ingen børn selv. Tvillingerne kommer i pleje hos dem og bliver der også efter at deres far gifter sig igen.
Senere overtager hendes bror Poul Andreas Grønnegård, mens Madsea Cecilie kommer ud at tjene hun kommer til Felding ved Holstebro, som en præst skriver 15. september 1901, da hun er fadder til broderens datter der bliver døbt Ellen Marie Poulsen Søndergård.
Den 17. december 1902 får hun en datter og hendes partner er da Carl Marius Hjorth i Århus Domsogn opslag 277 som får navnet Ellen Marie Søndergård Poulsen, af anmærkning ude til højre kan vi se at det bliver bortadopteret.
Hun har været glad for navnet Ellen Marie for det døber hun også tvillingpigen med Rask.
Jeg fandt i folketællingen fra Sdr. Bjert 1911 opslag 33, at hun da er i hus hos Jes Lautrup, som hun senere bliver gift med i 1913 i Ødis.
I folketællingen fra Ødis fra 1921 kunne jeg ikke umiddelbart finde familien Dinesen, men jeg vil gå den igennem igen, muligheden for om de allerede da er flyttet væk er der. Jeg tror først at hun er kommet til Troldhede efter 1930 for da er hun ikke i folketællingen fra Troldhede, da er Dinesen nok død. Jeg tror at hun er flyttet til Troldhede sammen med sønnen Anders Nicolaj, der er invalid på en eller anden måde ifølge hvad der står da han er død, for at bo sammen med eller i nærheden af en datter, som vist boede barnløst og skulle være død inden 1972 (en arvesag dengang) jeg tror at denne datter kan være Marie Cecilie Lautrup som var født den 23. august 1913, datoen og navnet passer men det er lidt gætværk fra min side
http://sepper.dk/troldhede/troldhede_visbilled.php?img=/troldhede/pics/PICT4025.jpg
Hvor Madsea da rejste hen 1903 stod uvis indtil i går, som sagt var der løse historier om 2 børn med en Rask og et foto af Dinesen.
Jeg er utrolig taknemmelig og jeg glæder mig til at fortælle det til min far når jeg rejser op til ham for at fejre hans 90 års fødselsdag om 3 uger. Internettet er fantastisk, hvor ville jeg gerne give en kop kaffe Søren.

Mange tirsdagsmorgenhilsner, Inge
 
Forfatter RE: Cecilie Dinesen
Inge
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 04/03/2011 07:56
En lille update:

Marie Cecilie Lautrup bliver gift i Troldhede kirke 26. apr 1942 med Vagner Frølund.

Madsea Cecilie Dinesen født Poulsen står da som bosiddende i Gilleleje, der boede hendes datter Elllen Marie Søndergaard Rask gift med en hr. Kristoffersen.

Ved Madses Cecilies død står der at hun var enke efter Mathias Thomsen Dinesen og deres sidste fælles bopæl var Ejstrup ved Kolding. Og at hr. Dinesen var forsikringsrepræsentant.

Jeg har ikke kunne finde dem i en folketælling i Harte sogn, så de må have boet der efter 1930 men inden 1942 og i det tidsrum er hr. Dinesen nok afgået ved døden, der er heller ikke så nye kirkebøger på nettet.

Hvor de har boet mellem 1917 da er deres søn Anders født i Ødis og via blandt andet Ejstrup ved Kolding og til 1942 hvor Madsea er at finde i Gilleleje har jeg ikke kunnet finde ud af.

Men jeg er kommet langt videre. Igen tak.

Mange fredagsmorgenhilsner, Inge
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk