hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
HanneKirstine
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.11
Lagt på d. 07/02/2011 20:35
Mit spørgsmål har ikke tilknytning til Hammerum Herred, men da jeg har set Damgaard og Lystlund i Ulfborg nævnt, vil jeg prøve at "søge lykken" her på siden.

Jeg har en ane, Iver Gade i Kytterup, som får en datter, Ane, den 13-12-1744.

Hun bliver gift den 21-10-1774, med Jens Jensen fra Damgaard i Ulfborg.

Jeg har ledt efter søskende og moderens navn, men desværre uden held.

Ifølge Alfred Kaa er Gade en nu nedlagt mindre ejendom i Kytterup, Ulfborg Sogn.

MVH
Hanne
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 07/02/2011 21:54
Hej Hanne.
Som een af dem som har bragt Damgaard i Uldborg i spil, vil jeg foreslå dig at søge efter Anes søskende i den renskrevne kirkebog, den der på AO kun hedder Ulfborg 1708 -1813, så er det hurtigt og sikkert at få alle Iver Gades børn med, hvis de altså er døbt i Ulfborg!, Sa kan du bagefter finde oplysninger om faddere m.m. i den originale, men noget medtagne kirkebog, der hedder Ulfbotg- Raasted.
Desværre bliver det med moderens navn vanskeligere.Kirkebogen var samtidig præstens regnskabsbog. Det var faderen og fadderne som skulle "ofre" til præsten ved dåben, moderen var end ikke med i kirken,hun var "Uren" tilk hun blev "introduceret" 40 dage efter fødslen.
Mvh Egon Hansen


 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
HanneKirstine
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.11
Lagt på d. 08/02/2011 12:11
Hej Egon.
Tak for dit svar.
Jeg har allerede gennemset både kopibogen og originalen for Ulfborg Sogn.
Ved du om "mindre ejendomme" var fæstede.
Jeg tror vi har truffet hinanden tidligere, et andet sted på nettet.
MVH Hanne
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 08/02/2011 20:42
Hej Hanne.
Mht Gades status bliver jeg dig svar skyldig.min slægtsforbindelse er den "anden "del af Damgaard,men den gled altså ud af slægten daq Christen Jensen i 1768 måtte afstå fæstet til Christen Sørensen fra Brøde, som på dette tidspunkt blev gift med Elsa Marie, som var søster til din Jens Jensen.
Min Christen Jensen var ikke i familie med Jens Jensen eller hans forslægt, men søn af Jens Christensen som kom til gården, efter at Erik Christensen som iflg Kaae blev sat fra gården i 1708.
Jeg har en teori om at Erik og Christen måske var brødre.Christens mor døde på Damgaard i 1720, og ud fra hendes aldewr kunbne hun godt være begges mor og altså enke efter den Christen Sørensen som var på denne del af gården i 1688.
Damgaard (hele gården!) var fæste under Sdr Vosborg, men deres fæsteprotokol er ikke bevaret. Havde det bare været Nørre Vosborg havde jeg været heldigere stillet.
Jeg har engang i Viborg landstings skøde & panteprotokoller set alt Sønder Vosborgs fæstegods indført, men jeg tør ikke sige om bebyggelsen "Gade" var nævnt, men hvis du kan finde Iver Gades død kan du måske finde ham i skifteprotokollen, hvis han var fæster under eet af de to godser da han døde.
Held og lykke med jagten, det er den slags som gør slægteforskning spændende.
Mvh Egon.
Nb Jeg "kører" atter Damgaard i Slægt og data.
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/02/2011 21:24
Oldefars mand skrev:
Damgaard (hele gården!) var fæste under Sdr Vosborg, men deres fæsteprotokol er ikke bevaret. Havde det bare været Nørre Vosborg havde jeg været heldigere stillet.

For så vidt skifteprotokollerne angår, så er der faktisk mere bevaret fra Sdr. end fra Nr. Vosborg (de Linderne var vist iøvrigt generelt ret sløsede med godsarkiverne i første halvdel af 1700 tallet).
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=71&dir=godser
http://hammerum-herred.dk/mkort/skifter/vis_data.php?dir=439-02

Noget andet er så, at Gadehuset i Kytterup meget vel kan have hørt under Pallisbjerg, eller kan måske have været ejet af en lokal mand.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
HanneKirstine
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.11
Lagt på d. 09/02/2011 17:03
Til Egon & Feldborg.
Tak for jeres svar.
Han er en hård nød at knække, om han nogensinde bliver det.
Jeg har undersøgt skifter for Sdr. Wosborg uden held.
Han er ikke fundet død i tidsrummet 1744 (hvor hans datter fødes)-1800.
Mit håb er at finde en person "et eller andet sted" som kender Iver Gade i Kytterup.

MVH
Hanne
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 09/02/2011 22:05
Hej.
Ja når Iver ikke er fundet død, er det måske gået ham som det nok er gået for min ældste ane på Damgård, Jens Christensen.Ham kan jeg heller ikke finde mere om i Kirkebogen, efter at han får sit yngste barn døbt, Anders i 1722.
Har du prøvet at søge ham i folketællingen 1787? prøv at søge på "Iver" i hele herredet.
Jeg regner med at Anders er den Anders Jensen som havde Lystlund, det er der også et par andre slægtsbøger der gør! Og "min" Christen Jensen som har en part af Damgaard til 1768, skulle også være en sikker efterkommer.
Men hvorfor p..... gifter han sig med en 20 år ældre enke efter Jens Andersen, 0g som har en halvvoksen søn, Erik, hvis fædrende arv ved hendes død indestår i Damgård, hvis han kan overtage sin fødegård direkte efter faderen?
Jo, jeg har undersøgt det! I modsætning til "alle" de andre fædre i kirkebogen, nævnes Jens Andersen ikke med noget stednavn, hverken ved Eriks fødsel i 1731, eller ved sin død i 1738, men i skiftet i 1755 henvises der til skiftet efter ham i 1738, med hensyn til fædrendearvens størrelse og anbringelse.
Så jeg leder altså også stadig e3fter en forsvunden ane
Og også efter hvor Christen Jensens enke og tre sønner opholdt sig fra Christens død i 1772 til folketællingen 1787, hvor jeg har dem igen
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
HanneKirstine
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.11
Lagt på d. 10/02/2011 13:17
Hej Egon.
Ja DDD for hele Ringkøbing amt, er også undersøgt.

Så jeg må nok slå mig til tåls med det jeg har, men dukker der en ny søge-mulighed op, skal den prøves.

MVH
Hanne
 
Forfatter RE: Iver Gade i Kytterup, Ulfborg Sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 22/02/2011 20:07
Lige et enkelt pip mere. I viborg landstings skøde og panteptotokol er der i forbindelse med een af handlerne med Sønder Vosborg i 1718 en oversigt over nabnene på fæstere, og deres hartkorn nævnt en Peter Gade med 5 skp hartkorn. Det kunne være din Ivers far! men jeg tør selvfølgelig ikke garantere noget.
Mvh Egon
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk