hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Jensen Salholts rejse mod øst
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 07/02/2011 10:01
Niels Jensen blev døbt 2. dec 1810 i Ikast sogn (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 226). Han var søn af Jens Nielsen (Salholt) og Karen Pedersdatter (Hagelskjær). Familien flyttede en del mellem Ikast, Sunds, Gjellerup og Bording. Undervejs i de mange flytninger har jeg mistet deres søn, ovennævnte Niels Jensen. Jeg kan ikke engang finde hans konfirmation.

Men han rejste på et tidspunkt mod øst, for 12. feb. 1836 blev han gift i Trige sogn ved Århus (Kb Trige sogn 1829-1851 opslag 162). Ved vielsen bemærkes, at han er vaccineret 29. juni 1817 af Kriger i Frederiksdal (tror jeg, at der står). Ved hans begravelse i Spørring sogn (også ved Århus) 5. dec 1863 bemærkes, at hans far var Jens Nielsen af Salholt, så identifikationen er sikker. (Kb Spørring sogn 1845-1887 opslag 224).

Jeg synes, at det kunne være interessant at følge hans rejse mod øst. Det burde være muligt, selv om navnet er ualmindelig almindeligt. Men jeg er stødt på grund, før jeg rigtig er begyndt: jeg har svært ved at læse en indføring i kirkebogen for Sunds sogn. Selv om alderen ikke passer, så må det være den rigtige Niels Jensen. Men hvor rejser han hen?

Kb Sunds sogn 1824-1846 AO opslag 158, nr. 15, eller tydeligere på http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=158&dir=515c-10&size=100&ark=17
(Efteråret 1831) ”Niels Salholt Jensen, 24, (tjeneste)karl, til ? ”

Jeg har så forsøgt at gå den anden vej – at søge ham fra Trige til Sunds. Men der er faktisk en del med navnet Niels Jensen, og når vaccinationsdatoen ikke nævnes i til- og afgangslisterne, så bliver det ret uoverskueligt. Der er nok bedst at starte i hans udgangspunkt.

Måske nogen kan læse, hvorhen han rejser?

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen
 
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 07/02/2011 10:21
Hej Jørgen,
Jeg mener der står Sevel.
Hans søster Dorthe Marie Jensdatter f. 1807 er min mands ane. Jeg kan heller ikke finde hendes konfirmation. Hun er vac. 30. sept. 1819 af Krieger (Sunds kb: afskrift 1810-1815 s. 46. )
Derimod kan jeg finde søsteren Else Johannes konfirmation - 1824 i Sunds og hendes vaccination: Vac. 7.7.1817 af Krieger i Sunds (Sunds kb: afskrift 1810-1815)
Jeg kan iøvrigt heller ikke finde moderen Karen Pedersdatters død i perioden 1850-52. Jeg har søgt i Bording og Ikast - uden resultat.

De eneste oplysninger jeg har på Niels Jensen Salholt er hans fødsel og vaccination: Vac. 21.7.1817 i Sunds (Sunds KB: afskrift 1810-1815 s. 44) http://92.246.28.120/pdf/su_kb_1810-1815.pdf

Kender du denne side: http://www.gavik.net/allepersoner/aqwg373.htm#14811
Venlig hilsen
Doris

Redigeret af Doris Thing Pedersen d. 08/02/2011 09:40
http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 08/02/2011 16:43
Mange tak for hjælp og interesse.
Nej, jeg kendte ikke den nævnte side, og et øjeblik troede jeg, at hele mit fine korthus faldt sammen. Ifølge den pågældende side, så er Niels Salholt Jensen, født 2/12 1810 i Ikast, søn af Jens Nielsen Salholt og Karen Pedersdatter.
Denne Niels Salholt Jensen blev så gift 1839 i Tamdrup sogn med Ane Catrine Jensdatter. Han døde i samme sogn 13. aug 1887, 77 år gammel. Det ville vælte hele min fine teori om Niels Jensens vandring mod øst.

Men der blev faktisk født to personer med navnet Niels Salholt i Ikast sogn med et års mellemrum, i 1809 og 1810. Udover den allerede nævnte, så fik Jens Jacobsen i Lyngholm og hustru Mette Nielsdatter døbt en søn Niels Salholt den 26 dec 1809 (se Kb Ikast sogn 1709-1816 opslagene 223 og 226).

Dvs. at der er en Niels Salholt med forældrene Jens Nielsen og Karen Pedersdatter, og en Niels Salholt med forældrene Jens Jacobsen og Mette Nielsdatter. Og de to navnebrødre er jævnaldrende.

I begravelsesindførslen for Niels Jensen, død i Spørring den 28. nov. 1863 noterer præsten imidlertid, at afdødes far var ”gårdmand Jens Nielsen af Salholt” (Kb Spørring sogn 1845-1887 opslag 244). Jeg er derfor sikker på, at ”min” Niels Jensen er født/døbt 2 dec 1810 af Jens Nielsen og Karen Pedersdatter i Salholt, og at hjemmesidens Niels Salholt Jensen er født/døbt 26 dec 1809 af Jens Jacobsen og Mette Nielsdatter.

Det ser ud til, at præsten bruger to forskellige S’er, for det S’et i Salholt er jo forskelligt fra S’et i Sevel, hvis der står Sevel. Jeg kan nu godt nok ikke finde Niels Jensen ankomme til eller afrejse fra Sevel i perioden 1831-1833.

Jeg tror heller ikke, at ”min” Niels Jensen er rejst til Sevel. Det er sandsynligvis den anden Niels Jensen, dvs Niels Salholt Jensen, søn af Jens Jacobsen og Mette Nielsdatter. Det ville også passe med, at han bliver gift med en pige fra Sevel.

Og i 1831 befandt min Niels Jensen sig i Linå sogn, Skanderborg amt.
Det er en længere historie med mange flytninger, men han er - måske - rejst fra Sunds til Kragelund sogn, Viborg amt, med sine forældre i 1825 (Kb Kragelund sogn 1814-1827 opslag 81). Dette år bosatte Niels [sic] Salholt og Karen Pedersdatter sig som gårdfolk i Schygge (i jævnførelsesregistret, sst opslag 145, er det rette navn Jens Salholt anvendt).
Jeg kan stadig ikke finde hans konfirmation, som vel burde finde sted omkring 1824-1825, heller ikke i Kragelund sogn, derfor forbeholdet.

Han rejser i hvert fald fra Kragelund til Linå sogn, Skanderborg amt, i 1828, og i 1831 rejser han fra Linå til Hjortshøj sogn (ved Århus, men Randers amt). I 1832 rejser han derfra til Egå sogn (ved Århus, men Randers amt), og året efter retur til Hjortshøj. I 1834 rejser han tilbage til Linå, for så at returnere til Hjortshøj i 1835. I 1836 bliver han så viet i Trige, Århus amt. Her boede han med familien til 1853, hvor de flyttede til Spørring, Århus amt.

Han skifter mellem at være Niels Jensen, Niels Salholt Jensen (Linå 1828), Niels Jensen Faurholt (Linå 1831, Hjortshøj 1833, Spørring 1853), men det er samme person. Hans søn, Jens Nielsen, brugte i øvrigt også tilnavnet Faurholt. Identifikationen er sikker.

PS. Da han forlader Kragelund i 1828 har han med sig et ?bevis (Kb Kragelund sogn 1828-1848 opslag 219). Forældrene fremlægger i øvrigt samme type bevis, da de flytter til Kragelund. Er der nogen, der ved, hvad det er?

Men venlig hilsen
Jørgen Pedersen

 
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 08/02/2011 19:08
ggpe skrev:
Dvs. at der er en Niels Salholt med forældrene Jens Nielsen og Karen Pedersdatter, og en Niels Salholt med forældrene Jens Jacobsen og Mette Nielsdatter. Og de to navnebrødre er jævnaldrende.



De er faktisk også fætre idet Jens Nielsen og Mette Nielsdatter er søskende, og de blev viet samme dag i Ikast. AO opsl. 123

Jeg blev lidt bekymret, da jeg så at Niels Sahlholt Jensen på den omtalte side havde fundet sin hustru i Sevel - derfor ville jeg lige gøre dig opmærksom på den. Heldigvis for dig, var det dig, der havde fat i den rette.

Jens Nielsen Sahlholt og Karen Pedersdatter har også voldt mig store problemer, fordi de flytter rundt hele tiden. Det du nævner omkring Kragelund og Skygge er nyt for mig, så det vil jeg lige kikke lidt nærmere på.

Venlig hilsen
Doris
http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 09/02/2011 19:35
Hej Doris

Det var rigtig pænt af dig at være bekymret, men heldigvis havde jeg oplysningen om Niels Jensens far fra Spørring-kirkebogen. Jeg kan godt huske, at jeg var meget glad for den oplysning; ellers ville jeg have haft problemer med at skelne mellem de to fætre – og jeg vidste i øvrigt ikke, at de var fætre.

Nej, jeg kan heller ikke finde Karen Pedersdatter død. Efter 1850 og før 1852, men det er også alt, jeg ved.

Niels Jensen må have været inspireret af sine forældre mht. rejselyst. De flyttede meget, og han fulgte i den grad trop. I en alder af 43 var han flyttet mindst 21 gange. Havde han levet en generation senere, ville han såmænd nok være rejst til USA.

Det er lidt generende med den manglende konfirmation. Det er jo ikke afgørende vigtigt, men alligevel. Du har fundet Else Johannes konfirmation i Sunds i 1824. Niels Jensen er kun et år yngre, og i 1825 flyttede forældrene til Kragelund, men hvor er han? Jeg leder videre, og hvis jeg finder noget af interesse, specielt nok om Karen Pedersdatter, så sender jeg til denne tråd.

Mange hilsener
Jørgen
 
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 09/02/2011 23:36
Hej Jørgen,
Jeg kan se i registret over skifter i Hammerum Herred, at der findes et skifte efter Jens Nielsen Sahlholt. Måske kan man her finde svar på hvor, og hvornår Karen Pedersdatter døde m.m. Jeg vil tage på arkivet i Herning i morgen for at finde skiftet, så hører du fra mig, hvis jeg finder noget interessant.
Har du oplysninger om Niels Jensens søskende - eller har du koncentreret dig om Niels?

Venlig hilsen
Doris
http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 10/02/2011 16:07

Hej Doris
Det lyder spændende med skiftet, og forhåbentligt får du udbytte af din tur til arkivet. Jeg vil glæde mig til eventuelt at høre nyt. Og mht. hans søskende, så har jeg fokuseret så meget på Niels Jensen, at hans søskende helt er gledet i baggrunden. Det kommer måske…

med venlig hilsen
Jørgen
 
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 10/02/2011 18:45
Her kommer udbyttet af min tur til arkivet:

Hammerum Herreds skifteprotokol 1852 fol. 366
Aar 1852 den 11 october anmeldte Jens Iversen i Vaadde at hans svigerfader Almisselem Jens Nielsen Sahlholt natten mellem onsdag og torsdag er afgaaet ved døden.

Ja, det var det hele. Det bliver vi jo ikke meget klogere af

Jeg tænkte at Karen Pedersdatter måske også er død hos et af børnene - men hvor?
Jeg søger videre.
Venlig hilsen
Doris
http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Niels Jensen Salholts rejse mod øst
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 11/02/2011 16:10
Ja, det var jo ikke meget oplysende, desværre. Men så er det forsøgt, og det var pænt af dig at se efter.
Det er sært med Karen Pedersdatter; har Jens Nielsen og Karen Pedersdatter haft en "mellemstation" mellem Bording (1850) og hans død i Ikast (1852)? De ses ikke afrejst fra Bording, og Jens Nielsen ej heller ankommet til Ikast.

Det vil i så fald ganske rigtigt være nærliggende, at de boede hos et af børnene. Men hvor?
Vi må arbejde videre med sagen.

med venlig hilsen
Jørgen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk