hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Rabbisgaard i Resen sogn.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 31/01/2011 23:38
Hej alle

Jeg har lige set i slægtsbogen "Slægten fra Vester Vistorp" at Thomas Møller, skulle have boet i Rabbisgaard, Resen sogn i tiden omkring 1688. Han flyttede så siden til Høgild Mølle, og døde der i 1727.

Jeg har nu set en anden kilde på nettet, der siger, at Thomas Møller var født i Rabbisgaard omkring 1653. Han var gift første gang med Maren Mogensdatter, død 1706. Hans 2. kone døde i 1732.

Er der nogle, der har oplysninger om beboerne i Rabbisgaard i 1650'erne og Thomas Møller og Maren Mogensdatter iøvrigt?

Med venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Rabbisgaard i Resen sogn.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 07/02/2011 23:23
Hej Esben
En J.P. Jepsen har skrevet "blade af Røssefolkets sagabog" af denne artikel fremgår at Niels Nielsen og Anders Nielsen var fæstere i Rabis i år 1651

mvh jørn
 
Forfatter RE: Rabbisgaard i Resen sogn.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 08/02/2011 21:37
Hej Jørn.

Mange tak for dit indlæg!
Min søgning efter beboere i Rabis i 1650'erne ramte du lige i øjet

De 2 nævnte kunne jo være brødre, eller far og søn, eller slet ikke i familie - det lader sig ikke let afgøre. "Min" Thomas Møller har formentlig også et alm. sen-efternavn, som ikke kendes. Så ad den vej kan jeg heller ikke lave nogen sikker sammenkædning.

Jeg har bestilt bogen "En slægt fra Rabis i Resen sogn" på biblioteket, så måske er der andre oplysninger der. Den titel du omtaler, vil jeg også prøve at finde.

Mvh. Esben
 
Forfatter RE: Rabbisgaard i Resen sogn.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 14/02/2011 17:57
Hej.

Nu har jeg fået bogen "Slægten fra Rabis i Resen sogn", så jeg vil lige følge op på tråden

Det oplyses at i Hald Hovedgaards Jordebog fra 1615, nævnes en Niels Michelsen som fæster. Hvad tid og navn angår, kunne han være far til Niels Nielsen og/eller Anders Nielsen, der er i Rabis i 1659. Men jeg kan ike sige noget med sikkerhed. Gården blev med tiden til 2 fæsteanparter.

Mvh. Esben.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk