hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Michel Ludstrup - er han forfader til Lind kristensenér
Pegborg
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.03.06
Lagt på d. 17/01/2011 20:05
Hej allesammen!
Jeg arbejder med Lind Kristensen slægten og er kommet tilbage til Hammerum Herred og omkringliggende sogne.

Kristen Jensen, født 29/9 1823 i Ring sogn - død 16/1 1898 Brande sogn.
gift 27/3 1857 i Ejstrup med
Ane Cathrine Gravesdatter, født 11/2 1834 i Ejstrup sogn - død 9/3 1893 i Brande sogn.

Forældrene til Kristen Jensen:
Jens Kristensen, født 10/8 1794 i Rind sogn - død 1/1 1842 Vrads sogn og
Else Marie Andersdatter, født 19/7 1801 Sdr. Omme sogn

Er Jens Kristensen´s far Christen Mikelsen?
Jeg ved ikke om det er den rigtige tråd jeg er inde på ---

Christen Mikelsen, født 28/9 1760 Rind sogn - død 2/7 1823 Rind sogn
gift 10/6 1791 i Rind sogn med Maren Jensdatter (har ingen oplysninger på hende)

Christen Mikelsen skulle så være søn af Michel Ludstrup - død 14/3 1797 i Lind, Rind sogn og Mette Westergaard, født 23/7 1724 Rind sogn - død 3/5 1789 Rind sogn.

Hvor kom Michel Ludstrup fra?
Hed Mette Westergaard´s far Peder Ellemholt?

Kan nogen af jer se, om tråden fra Michel Ludstrup og frem til Jens Kristensen er den rette.
På forhånd tak - håber nogen af jer har noget på den slægt.

Venlig hilsen
Ruth Christensen
 
Forfatter RE: Michel Ludstrup - er han forfader til Lind kristensenér
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2011 13:45
Pegborg skrev:
Hvor kom Michel Ludstrup fra?

Umiddelbart vil jeg formode, at han kommer fra (eller ihvertfald har navnet fra) Lustrup i Skarrild sogn.


Hed Mette Westergaard´s far Peder Ellemholt?

Hvis det er hende der er født 23/7 i 1724 Rind så må svaret være et ja. Han er benævnt som Peder Ellemholt i Vestergaardhus (ifølge Erik Overgaard er stedet muligvis et afbyggersted fra Vestergaard i Fjederholt). Der er bare lige det problem, at denne Peder Elemholt får to børn døbt og to børn begravet.!

Så om det er den rette Mette Vestergaard kræver nok ydeligere bevisførelse. Men at der findes en Mette Vestergaard i Fjederholt, og at hun bliver gift med Mikkel Lustrup ligger helt fast. Det ser også ud som de to efterfølgende bor nogle år i Fjederholt og senere i Lind. Altsammen forudsat at Mikkel Ludstrup, Lustrup / Ustrup og Mikkel Christensen i Lind er een og samme person.?

Er du opmærksom på det her:

79 Anders Knudsen i Lind i Rind sogn. 25.5.1763, fol.198.
B: Knud, deserteret til Holsten, Christen, Niels, Maren g.m. Oluf Bringelsen i Fjederholt, Mette g.m. Mikkel Christensen Lustrup i Lind. FM: Morten Jacobsen Skorup i Vester Høgild.

Konfirmeret 1749, Mette, Anders Knudsøns dtr. i Fjederholt.

Fkt-1787; Rind - Lind Bye ; 11;
51; Mickel Christensen; m; 66; enke(mand),2; mand / ligesaa
52; Ane Mickelsdatter; k; 21; ugift; hans børn af 1.ægteskab
53; Maren Mickelsdatter; k; 20; ugift; hans børn af 1.ægteskab
54; Peder Nielsen; m; 19; ugift; hans børn af 1.ægteskab
55; Anders Mickelsen; m; 14; ugift; hans børn af 1.ægteskab
56; Las Mortensen; m; 11; ugift; stedsøn

Michel Ustrups kone dør 16 feb 1778, 45 år gammel, så den nævnte Mette må være mor til hans børn af første ægteskab. Han bliver gift anden gang i Rind 03 jul 1778, med Apelone Larsdatter der er enke efter Morten Pedersen i Herning

Jeg tror så heller ikke, at det er Mikkel Lustrups kone der der dør i Holing i Herning sogn i 1789. Jeg tror det er Christen Larsens mor i Holing.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Michel Ludstrup - er han forfader til Lind kristensenér
Pegborg
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.03.06
Lagt på d. 18/01/2011 17:24
Tak for svaret.
Så passer det sikkert -
på AO ind sogn 1723-1814 opslag 111 - her døbes i 1760 Michel Ludstrup´s søn Christen. En af fadderne er Anders Vestergaard

I samme bog på AO opslag 202 da bliver den 10. juni 1791 gift Christen Michelsen og Maren Jensdatter af Collund.
Jeg har fundet 3 børn, men det er især sønnen Jens jeg følger. Han er døbt i Rind sogn (opslag 212)

hertil kan jeg godt følge dem, men så er det om det nu er samme person jeg finder bliver gift i Sdr. Omme sogn.
AO Sdr. Omme 1814-1826 opslag 43 nr. 26
Jens Christensen bliver gift med Else Marie Andersdatter. Hendes far er Anders Mikelsen i Lundager, Sdr. Omme sogn. - Else Marie Andersdatter er født den 19. juli 1801 i Lundager, Sdr. Omme sogn - datter af Anders Mikelsen og Karen Andersdatter.
I denne vielse ser det ud til, at Jens Christensen skal overtage faderens gård (eller har jeg læst helt forkert)
I Lind, Rind sogn får Jens Kristensen og Else Marie Andersdatter 6 børn og derefter i 1836 rejser de fra sognet til Vrads sogn, hvor han bliver gårdmand i fauerholt.

Håber nogen kan fortælle om Jens Christensen der bliver gift i Sdr. Omme i 1822 er samme person, som er født i Rind sogn i 1794.

mvh Ruth Christensen
 
Forfatter RE: Michel Ludstrup - er han forfader til Lind kristensenér
Pegborg
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.03.06
Lagt på d. 18/01/2011 17:26
Tak for svaret.
Så passer det sikkert -
på AO Rind sogn 1723-1814 opslag 111 - her døbes i 1760 Michel Ludstrup´s søn Christen. En af fadderne er Anders Vestergaard

I samme bog på AO opslag 202 da bliver den 10. juni 1791 gift Christen Michelsen og Maren Jensdatter af Collund.
Jeg har fundet 3 børn, men det er især sønnen Jens, jeg følger. Han er døbt i Rind sogn (opslag 212)

Hertil kan jeg godt følge dem, men så er det, om det nu er samme person jeg finder bliver gift i Sdr. Omme sogn.
AO Sdr. Omme 1814-1826 opslag 43 nr. 26
Jens Christensen bliver gift med Else Marie Andersdatter. Hendes far er Anders Mikelsen i Lundager, Sdr. Omme sogn. - Else Marie Andersdatter er født den 19. juli 1801 i Lundager, Sdr. Omme sogn - datter af Anders Mikelsen og Karen Andersdatter.
I denne vielse ser det ud til, at Jens Christensen skal overtage faderens gård (eller har jeg læst helt forkert)
I Lind, Rind sogn får Jens Kristensen og Else Marie Andersdatter 6 børn og derefter i 1836 rejser de fra sognet til Vrads sogn, hvor han bliver gårdmand i fauerholt.

Håber nogen kan fortælle om Jens Christensen der bliver gift i Sdr. Omme i 1822 er samme person, som er født i Rind sogn i 1794.

mvh Ruth Christensen
 
Forfatter RE: Michel Ludstrup - er han forfader til Lind kristensenér
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/01/2011 23:19
Pegborg skrev:
Håber nogen kan fortælle om Jens Christensen der bliver gift i Sdr. Omme i 1822 er samme person, som er født i Rind sogn i 1794.

Alting tyder på, at det forholder sig sådan og fadderne til børnene bestyrker det også. Men et egentligt bevis mangler. Et skifte efter faderen ville værre en god ting.

Koustrup og Fjederholt ligger dog et godt stykke fra hinanden. Så middelbart ser det ikke ud til, at det er faderens ejendom han har overtaget, men det kan jo godt have gjort i første omgang. Og der er jo ingen tvivl om, at han har familiemæssige bånd til Fjederholt.

Fkt-1801; Rind - Coustrup ; 2;
264; Christen Mikelsen; m; 42; gift,1; huusbonde / bonde og gaardbeboer
265; Maren Jensdatter; k; 41; gift,1; hans kone
266; Mette Christensdatter; k; 9; ugift; hans børn
267; Jens Christensen; m; 7; ugift; hans børn
268; Mikel Christensen; m; 5; ugift; hans børn
269; Anne Christensdatter; k; 26; ugift; tjenestepige

Fkt-1834; Rind - Fjedderholt [Fjederholt] ; 48; en Gaard
470; Jens Christensen; m; 40; gift; Gaardmand
471; Else Maria Andersdatter; k; 33; gift; hans Kone
472; Christen Jensen; m; 10; ugift; deres Børn
473; Karen Jensdatter; k; 8; ugift; deres Børn
474; Anders Jensen; m; 6; ugift; deres Børn
475; Peder Jensen; m; 4; ugift; deres Børn
476; Maren Jensen; k; 2; ugift; deres Børn
477; Peder Nielsen; m; 18; ugift; Tjenestekarl


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk