hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Urmager Mouritsen i Herning
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 10/01/2011 23:33
Min mormor Karen Kristensen Arevad fra Brande (1887-1918) fik en uægte søn, Tage, før ægteskabet med Johan Madsen (1880-1944) i Snejbjerg. Hun var allerede gravid, da hun skulle giftes med Johan, så man indgik den aftale, at Johan fik Karen (10.10.1910), mens sønnen gik til barnefaderen, urmager Mouritsen. Karen fik 7 børn med Johan, og døde som 30 årig af TB.
Tage blev selv urmager i Silkeborg, giftede sig med Edith ? og fik datteren Anita. Han blev desuden kendt som ivrig motorbådsentusiast på Silkeborgsøerne.
Tage må være født ca. 1910. Jeg har forgæves søgt efter Tages fødsel/ dåb i Snejbjerg, Herning, Silkeborg og Brande. Jeg mener faderen var fra Herning, men er ikke sikker. Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig på vej i hans slægt.
På forhånd tak.
Karen Klintebæk


Karen Arvad Ottosen
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/01/2011 01:21
Jeg ved godt det er et stort stykke arbejde, men har du prøvet om du kan finde urmageren i folketællinger 1911, 1916 eller 1921.?

Har du set efter Tages konfirmation.?

Ved du ingenting om, hvor han evt. er gift, eller hvor / hvornår han er død.

Prøv evt. lokalarkiverne i Herning og Silkeborg.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 11/01/2011 21:19
Hej Karen!

Så er Tages fødsel fundet.

Han er født 23 maj 1910 på den Kongelige Fødselsstiftelse i København.
Her står han som Tage Aksel Kristensen med senere navneændring til Tage Aksel Mouridsen, da han er blevet adopteret af Karens søster Ane Marie Kristensen Arevad og hendes mand Bertel Mouridsen.

Ved hans fødsel (opslag 133) i Den Kgl. Fødselsstiftelses kirkebog 1909-1910 står moderens navn ikke nævnt og heller ikke faderens. Kun adoptivforældrene er nævnt.

Karens ankomst til og afgang fra København kan findes inde på Politietsregisterblade.dk.
Her skal man bare søge på Arvad som efternavn, så kommer hun frem.

Tage kan også ses i FT1911 i Vildbjerg sammen med sine plejeforældre, senere adoptiovforældre (opslag 97)

Adoptivforældrene er begge begravet i Vildbjerg.
Ane Marie Mouridsen født Kristensen Arevad er død 26 feb 1936 på Amtssygehuset i Tarm og begravet 3 marts 1936 på Vildbjerg ny Kirkegård (opslag 201)
Bertel Mouridsen er død 21 jan 1946 på De Gamles Hjem, Alderslyst, Silkeborg og begravet 27 januar 1946 på Vildbjerg ny Kirkegård (opslag 30)

Karen og Ane Maries forældre bor på deres ældre dage i Snejbjerg.

Fortsat god jagt.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/01/2011 21:49
Nu kunne man vel så forestille sig, at det er der navnet Mouridsen kommer ind og at barnefaderen slet ikke hedder sådan.

Jeg kan så iøvrigt tilføje, at Johan Madsen og Karen boede i gården Kirkely som lå umiddelbart foran Snejbjerg kirke indtil for ca. 10 år siden.

Gården har længere tilbage (før ca. 1855) været krogaard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 12/01/2011 11:28
Hej igen og tusind tak for ideer og oplysninger. Jeg nåede lige at kæmpe mig igennem samtlige folketællinger i Silkeborg fra 1921, men uden at finde nogen Tage M., da dit (Erna) fantastiske indlæg kom. Rygtet har da også været, at Tage blev omtalt som en fætter og ikke som halvbror, hvilket jo sådan set også var rigtigt.
Men at jeg har haft opfattelsen af, at Tages fader også var urmager, ved jeg ikke, hvor kommer fra. Jeg kan se, at Bertel var landmand og senere handelsmand. Det er selvfølgelig heller ikke helt sikkert, at Bertel er faderen, men det tror jeg nu mest på.
Mht. Karens forældre, så døde hendes mor, Kirsten Jensen i Arvad, Brande d.27.2.1888. Faderen Kristen Pedersen blev derefter gift med Mette Jensen Risbjerg. Han døde i Snejbjerg d. 21.2.1936, men jeg kender ikke Mettes dødsdag. Måske kan du hjælpe mig der.
Kh. Karen


Karen Arvad Ottosen
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 12/01/2011 12:53
Hej Karen!

Har nu fundet Mette Jensen Risbjergs død og begravelse til dig.

Hun er død 31 jan 1942 på Amtssygehuset i Herning, og begravet 05 feb 1942 på Brande Kirkegård. (opslag 126 i Herning Kirkebog) (opslag 147 i Brande Kirkebog)


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 13/01/2011 00:03
I er jo geniale. Jeg burde selv have tænkt på Herning.
Men nu hvor hjælpen er til stede, så kan I måske også fortælle, hvor og hvornår Kristen Pedersens forældre er døde.
Faderen, Peder Christiansen, er født 28.2.1802 i Dalsgaard, Klovborg sogn. Moderen, Karen Christensdatter, er født 20.11.1810 i Hamborg, Grædstrup sogn.
Alle deres 4 børn er født i Vester sogn, Nørvang H, Vejle A, så jeg formoder de er døde i Vester sogn eller i alt fald i Vejle Amt. Men jeg har endnu ikke kunnet finde dem.


Karen Arvad Ottosen
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Karen Arvad Ottosen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 01.11.08
Lagt på d. 13/01/2011 15:44
Ifølge FT fra 1880:
Vejle, Nørvang, Thyregod, Thyregodlund By, Et hus, 176, FT-1880, D4991
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Christiansen 79 Gift Husfader Klovborg Sogn, Skanderborg Amt
Karen Christensdatter 63 Gift hans hustru Grædstrup Sogn, Skanderborg Amt
Hans Christian Pedersen 28 Ugift deres søn Vester Sogn, Vejle Amt
-------------------------------
Så de lever begge i 1880 i Thyregod, men heller ikke der kan jeg finde deres dødsdata.


Karen Arvad Ottosen
 
Forfatter RE: Urmager Mouritsen i Herning
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 13/01/2011 16:13
Hej Karen!

Vi fandt da lige lidt igen.

De flytter åbenbart noget rundt på deres gamle dage, for begge er døde i Give.

Peder Kristiansen er død 02 juli 1889 (opslag 102) på Give Mark, Give.
Karen Kristensdatter er død 10 feb 1890 (opslag 118) på Give mark, Give.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk