hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 10/01/2011 15:25
Henvisende til DIS-tråd om Lille Fjelstervang:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,58275,58392

vil jeg fortsætte denne her på sitet, selvom den har ligget stille hen i over fem år.

Grunden hertil er bl.a. , at jeg på en privat hjemmeside er stødt på samme problemstilling: at Gravers Jensen bliver knyttet til Bernt Jensen som værende hans søn, ganske som J. Abildtrup gør.

I den gamle tråd spørges der til, om Gravers Jensen kunne være fra Skarrild. Det mener jeg er meget sandsynligt. Derfor har jeg lavet en "lille" udredning, som kommer langt omkring - og har et par åbne spørgsmål, som jeg håber, I vil være med til at løse

---

GRAVERS JENSEN
, fæster i den anden gårdspart af Husted i Fjelstervang, matr. nr. 2a, jf. V. Nørlund Christensen "Vorgodbogen". Nørlund relaterer ikke Gravers Jensen til Jens Berntsen i Husted (matr. nr. 1a), som J. Abildtrup ellers antyder. Det er min vurdering, at J. Abildtrup er på afveje, idet jeg tror, at vi skal finde Gravers Jensen i Skarrild Sogn.

Jeg vil nedenfor forsøge at redegøre for dette, uden dog at kunne fremlægge endeligt og vandtæt bevis:

Nørlund antager, at Gravers Jensen lever fra 1728 til 1794, hvor han begraves i Vorgod den 14. juni 1794, 66½ år gl. Det er formentlig på baggrund af denne oplysning, at Nørlund mener, at han er født i 1728.

Gravers Jensen er født i 1730 i Skarrild sogn som søn af Jens Bechgaard.
"Dom: 17 p. Trinit. {1. oktober 1730} Jens Bechsgds. {Bechgaards} Barn nafnl. Gravers . Præstek {Præstekonen} bar B. Jens Ibsen og hustru, Zitzel Pindvig
og daatteren etc ." (AO-11)


Året forinden i 1729 får Jens Bechgaard et dødfød barn begravet.
"Sepult. {Begravet} Dom. 5 p. Trinit {10. juli 1729} Jens Bechgaards Barn dødfød." (AO-10)


Ca. 53 år senere i 1783 ser vi Gravers Jensens kone og datter i Skarrild Kirke, med navnene: "GRAVERS FJELSTERVANGS kone og Ingeborg Graversdatter."

"12 . december 1782 hjemmedøbt i Hesselvig fæstemøens Ingeborg Povelsdatters barn navnlig Povel." (AO-30) samt Afskrift af Skarrild kirkebog
"17. januar 1783 ovenmeldte Ingeborg Povelsdatters barn fremstillet Herren i Scharrild kirke. Faderen Laurids Christensen af Uhre. Mosteren Mette Povelsdatter bar det. Faddere: Jens Troelsen, Christen Josvasen, Gravers Fjelstervangs kone {Mette Nielsdatter} og Ingeborg Graversdatter." (AO-30) samt Afskrift af Skarrild kirkebog.


FT 1787, Vejle, Nørvang, Brande, Brandlund Bÿe,:
Laust Christensen 32 Gift Mand Bonde og Huusmand
Ingeborg Povelsdatter 30 Gift Hustru
Povel Laustsen 3 Ugift Søn
Mette Laustdatter 1 Ugift Datter


Ingeborg Poveldatter er formentlig datter af Povel Nielsen Hesselvig (f. ca. 1728, død 15.3.1780, 52 år gl.) og Mette Thomasdatter. Ingeborg er således født ca. 1758, hvilket kan stemme med hendes alder ved FT 1787. Mette Thomasdatter gifter sig anden gang den 5.6.1781 med Anders Christensen Elkjær.

Forbindelsen mellem Hesselvig og Ingeborg Povelsdatter til Gravers Jensens i Fjelstervang, har jeg ikke umiddelbart kunnet spore, men der må have været en forbindelse af en eller anden art. Det er påfaldende, at Gravers Jensens datter også hedder Ingeborg. Men det kan naturligvis være et tilfælde. Men forbindelsen mellem Skarrild og Fjelstervang er i hvert fald en kendsgerning, og kan med en vis sandsynlighed bekræfte, at Gravers Jensen kom fra Skarrild. Men det ”fældende” bevis mangler.

Povel Nielsen Hesselvig, der som nævnt dør 1780, har givetvis en søster, der hedder Mette Nielsdatter. Ved hans datter, Karens dåb 16. S. e. Trinitatis i 1773 bærer Mette Nielsdatter.

Povel Nielsen Hesselvig er formynder for en søn af Mette Nielsdatter i dette skifte fra Brejl:

504 Niels Christensen i Silstrup i Skarrild sogn. 13.7.1773, fol.73. {Han er f. ca. 1729}
E: Mette Nielsdatter. LV: Oluf Olufsen Minds i Skarrild. B: Niels 10. FM: Poul Nielsen Hesselvig i Skarrild sogn. Skifte efter enkens første mand 29.3.1762. B: Anne Nielsdatter 14. FM: Hans Eskildsen i Sønder Karstoft. Anne Nielsdatter har arv efter morbror {må være farbror} Jens Christensen, skytte på Tviskloster.


Hvis det er den samme Mette Nielsdatter, der er tale om, kan hun ikke være den, der bliver gift med Gravers Jensen, idet han får sit første barn allerede i 1762. Og jf. FT 1787 er de begge af første ægteskab, om end det ikke altid skal tages for pålydende.

Jeg tør således ikke, på det foreliggende grundlag, give et bud på hvor hun stammer fra og hvor de er viet. De kan være viet i Vorgod i perioden, hvor der er en lakune i kirkebogen fra 1750-1765. Men jeg har ikke fundet Mette Nielsdatter født i Vorgod Sogn.

Jeg tror, at det er hende vi finder død i Vorgod Kirkebog i 1812 (AO-271), selvom der i den grad er kludder i navnene:

”D. 5. Janu 1812 begraven Mette Jens Dr. Enke efter Niels Grauesen, 79 Aar gammel opholdende sig hos sin Svigersøn Søren Andersen i Lille Fjelstervang.”


Svigersønnen, Søren Andersen finder vi i:

Fkt-1801; Ringkøbing, Bølling, Vorgod, Lille Fielstervang, , 1, FT-1801, B8178
Søren Andersen 29 Gift Huusbonde Nationalsoldat og huusmand
Inger Lauritsdatter 38 Gift Hans kone {NB!!!!NB}
Mette Nielsdatter 69 Enke Inderste


”Inger Lauritz Dr.” er korrekt aflæst i FT. Men i kirkebogen (AO-222) fremgår det ligeså tydeligt, at det er ”Ingeborg Grauers Dr.” han bliver viet til, med Niels Husted af Lille Fjelstervang som forlover sammen med Jacob Eggeriis af Assing. Og der er ingen indførsler fra vielsesdatoen d. 5. oktober 1798 og frem til folketællingsdatoen d. 1.2.1801, der viser, at Ingeborg Grauersdatter er død. Tværtimod, for Søren Andersen og Ingeborg Grauers Dr. får en pige, Mette Kirstine Sørensen, døbt i Vorgod Kirke den 3. april 1806 (AO-245).

Derfor er der tale om en fejlindskrivning ved selve folketællingen

Gravers Jensens børn:

Fkt-1787; Vorgod - Fielstervang ; 15;
374; Grave Jensen; m; 56; gift,1; Mand / Gaardbeboer
375; Mette Nielsdatter; k; 54; gift,1; Hans kone
376; Ingeborg Gravesdatter; k; 25; ugift; Børn af 1ste egteskab {født i Fjelstevang i maj 1762 (rekonstruktion af KB pga. lakune 1750-1765). Hun bliver den 5.10.1798 gift med Søren Andersen Veilgaard fra Assing, f. 9.3.1771, søn af Anders Veilgaard}
377; Anna Gravesdatter; k; 21; ugift; Børn af 1ste egteskab {Hun er født 2. juli 1767 i Fjelstervang og døbt i Vorgod Kirke den 5. juli 1767. Hun bliver gift med Peder Andersen i Vorgod Kirke den 30.9.1790, der får gården, matr. nr 2 a.}
378; Ingeborg Christensdatter; k; 12; ugift; Tienistepige [tienestepige]


Herudover findes der en MAREN GRAVESDATTER, som i FT 1787 er tjenestepige i Skjærbæk, Nr. Vium Sogn. Iflg. denne FT er hun 22 år, dvs. født ca. 1765. Den 2. september 1792 står Maren Gravesdatter fadder i Vorgod Kirke ved dåben af Mette, datter af Peder Andersen og Anne Gravesdatter. I FT 1801 er hun 36 år (f. ca. 1765) og tjenestepige hos søsteren Anna Gravesdatter og hendes mand Peder Andersen i Fjelstervang. Hun bliver gift i Snejbjerg den 22. oktober 1801 med Peder Christensen (Hjuler) fra Tarp i Brande Sogn, Nørvang Herred. De slår sig ned i Selstrup i Skarrild Sogn. (Det var i øvrigt Peder Christensen, der var vidne til drukneulykken i 1804 i mellem Høgild og Toksvig. Hændelsen er bl.a. udførligt beskrevet af pastor Nicolai Hegelahr i kirkebogen i 1804.)

De får i 1804 en søn, som opkaldes efter Gravers og tillige er der repræsentation fra Fjelstervang ved dåben, idet begge Husted gårdmændene, Jørgen Sørensen og Peder Andersen er til stede som faddere. Sidstnævntes kone, Anne Graversdatter bar drengen.

Skarrild Sogn:
18 . Januar {1804} hjdbt Peder Christensens {Hjuler} og Maren Graversdtrs ægte søn i Selstrup navnl. Gravers Christian. Fremst. 2. s. i Faste. Anne Graversdtr bar det. Faddere: Peder Andersen {matr. 2a Husted}, Jørgen Sørensen {matr. Nr. 1a Husted} af Lille Fjelstervang, Peder Tyvkiær, lille Niels Ronnum, Karen Skræder, Kirsten Nielsdtr Ronnum.


I 1807 får de også i Selstrup, Skarrild Sogn en datter, Dorthe Kirstine Pedersdatter. Hun bliver døbt den 12. juli 1807 i præstegården. Hun dør imidlertid 1808 og begraves skærtorsdag.

Maren er således en tredje datter af Gravers Jensen og Mette Nielsdatter.


---

Jens Berntsen, matr. nr. 1a - Husted
Som det sidste vil jeg lige nævne, hvilke børn Jens Berntsen fik, så J. Abildtrups antagelse om at Gravers kunne være en søn af Jens Berntsen, bliver dementeret:

JENS BERNTSEN, der er fæster i den anden gårdspart af Husted i Fjelstervang, matr. nr. 1a, bliver gift den 24. juni 1733 med Sidsel Pedersdatter. De får tre børn (IGI-data):

1 Peder Jensen, født 1734 og døbt 28 Mar 1734 i Vorgod Sogn
2 Bernt Jensen, født 1736 og døbt 16 Sep 1736 i Vorgod Sogn
3 Kirsten Jensdatter, født 1739 og døbt 08 Nov 1739 i Vorgod Sogn

Gravers Jensen er født i 1730 før de bliver viet – uanset man følger Nørlund, der siger 1728, eller min udlægning. Og et uægte barn med Jens Berntsen som far er jeg ikke stødt på.

I Tjørring ses:
Bernt Jensen & 1) Anne Kirstine Pedersdatter & 2) Grethe Jensdatter
Bernt Jensen Biall. {Bjallerbæk}, viet i Tjørring den 12 oct 1791 med 3) Mette Laurdatter.

Er Bernt Jensen Bjallerbæk mon identisk med ”2 Bernt Jensen, 16 Sep 1736, Vorgod” ?

Hans børn skulle være:
1 Jens Berentsen, 03 Feb 1778, Tjørring (mor: Anne Kirstine Pedersdatter)
2 Joh Marie Berentsen, Jun 1782, Tjørring
3 Cicilia Marie Berentsen, 14 Aug 1785, Tjørring (mor: Anne Kirstine Pedersdr.)
4 Jens Berentsen, 26 Apr 1791, Tjørring, (mor: Grethe Jensdatter)

---


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk

Redigeret af Søndergaard d. 11/01/2011 19:56
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 10/01/2011 17:38
Hej John!

Med hensyn til at Maren Gravesdatter er søster til Ingeborg og Anne, ja så har du helt ret.

I 1782 (opslag 187) under konfirmerede, da står der allernederst Maren Gravesdatter og søster Anne Gravesdatter.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/01/2011 19:34
Lge en enkelt lille bemærkning:

Fkt-1787; Tjørring - Afbygger ; 3; Wester Biallerbek
147; Bernt Jensen; m; 52; gift,2; Mand / Afbygger
148; Grethe Jensdatter; k; 28; gift,1; Kone
149; Maren Graversdatter; k; 60; enke(mand),1; Mandens Moder
150; Zidsel Marie; k; 2; ugift; Hendes Datter efter 1.ægteskab

Hvis alderen er rigtig, så kan Maren umuligt være mor til Bernt.

Og een mere:
13 okt 1786, viet i Gjellerup enkemand Bernt Jensen fra Bjallerbæk og Magrette Jensdtr. - hun må være identisk med den nævnte Grete Jensdatter.

Og så lige en tilføjelse:
Der står godt nok "Mandens Moder" i tællingen, men hvis vi gør hende til Bernts Stedmoder så passer pengne:
Viet i Tjørring 29 sep 1765 Maren Graversdr og Jens Berentsen.

Og det bekræfter jo da i det mindste, at Bernts fader hed Jens Berntsen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 10/01/2011 22:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 10/01/2011 21:27
Det må være hende, Maren Graversdatter, der er døbt den 14. sep 1727 i Gjellerup som datter af Gravers Dynnisen. Blot så vi ikke forveksler hende med den ovenfor nævnte datter af Gravers Jensen.

Hun dør i øvrigt allerede 1789 i Tjørring som enke - og stadig "kun" 60 år gl. (AO-299). Jeg har ikke kunnet finde Jens Berntsen død i hverken Vorgod eller Tjørring Sogne i perioden fra vielsen 1765 og frem til hendes død i 1789. Ved vielse i 1765 står de begge som kommende fra Bjallerbæk, hvorfor han allerede på dette tidspunkt må antages at være i Bjallerbæk.

Jeg har ikke beviset for, at det er Jens Berntsen fra Fjelstervang, men noget kunne godt tyde på det. Hans svigersøn, Niels Jensen har Husted i Fjelstervang i lang årrække indtil han i 1791 skøder den til Niels Nielsen Terben.

Bernt Jensen og (Mar-)Grethe Jensdatter får en søn døbt den 26. apr. 1791 - og opkalder ham efter Bernts far, Jens.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk

Redigeret af Søndergaard d. 10/01/2011 21:28
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 10/01/2011 22:41
Hej John,

jeg kan ikke bidrage til dit centrale anligende,
men vil takke for forbindelserne til Brande sogn.

Ingeborg Poulsdatter dør i Lundfod 1804 og Lars
Christensen Bundgaard gifter sig året efter igen.
Ingeborg og Lars får tre børn døbt i Brandlund
Sidsel *1784 død 5 uger, Mette *1786, Sidsel *1789
død 1,5 år. Alle fadderne er fra Brande sogn og
hjælper ikke.

Peder Christensen Hjuler set FT 1801 i Tarp, Brande
har jeg ledt efter, så det er rart at se ham fundet.
Er der nogen der ved, hvor og hvornår han dør
evt. i Selstrup, Skarrild?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 11/01/2011 15:42
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 11/01/2011 19:44
Hej Villy,

Tænkte nok at du ville give lyd

Tak for oplysningerne om Ingeborg Poulsdatter.

Peder Christensen Hjuler og Maren Graversdatter får en datter i 1807, Dorthe Kirstine Pedersdatter. Hun døbes 12. juli 1807. Hun dør imidlertid 1808 og begraves skærtorsdag.

Til gengæld har jeg ikke hverken Peder eller Marens død. De er tilsyneladende ikke døde i Skarrild Sogn.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk

Redigeret af Søndergaard d. 11/01/2011 19:57
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Arne Bjørn Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 25.11.05
Lagt på d. 12/01/2011 14:38
Hej
Tråden er ganske interessant for mig, idet Gravers Jensen er min 4 x tipoldefar og Anne Graversdatter er min 3 x tipoldefar.

I første omgang havde jeg fulgt J. Abildstrups antagelse om, at Jens Berntsen kunne være Gravers Jensens far, men ud fra Johns undersøgelser, så vil jeg frafalde det. Specielt det, at Jens Berntsen først bliver gift i 1733, og at der ikke er nogle spor efter, at han inden skulle have fået et uægte barn gør udslaget

Med venlig hilsen
Arne Bjørn Jørgensen
 
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 13/01/2011 20:18
Som nævnt så efterlyste jeg "Graves" familien i 2005

i forbindelse med dette fik jeg hjælp fra Harry Øvig Madsen og Erna Bjerregaard
så her er lidt af mine oplysninger


1. Mette Pedersdatter, f. 1792 i Vorgod, døbt 02 sep 1792 i Vorgod.

Vorgod Kirkebog:
1792 - Fødte - den 2de September havde Peder Andersen og Anna Graves Datter et Pigebarn til Daaben kaldet Mette. Maren Graves Datter bar det.

Hun blev gift med Peder Larsen, gift 08 jun 1820 i Vorgod Kirke, f. 1784 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 22 dec 1784 i hjemmedøbt, fremst. 26 dec 1784 i Vildbjerg Kirke.

Vildbjerg kirkebog:
1784 - Fødte - den 26 December, som var dend anden Juuledag lode Lauritz (Aaegaard) og Hustrue Appelone Pedersdatter deres Søns Daab publicere i Kirken og kaldet Peder. Barnets Moster b. B. Fadderne vare Niels Helleskou og Hustru, Niels Kringelgaard - Nb. Hiemmedøbt den 22de December.

Husstand: Skanderborg, Vrads, Vrads, 1834, 2, Vrads Sogn, en Gaard kaldet Fauerholdt
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Larsen, 50, Gift, Gaardmand, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , M, ,
Mette Pedersdatter, 42, Gift, hans Kone, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , K, ,
Ane Pedersdatter, 11, Ugift, deres Børn, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , K, ,
Abelone Pedersdatter, 9, Ugift, deres Børn, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , K, ,
Johanne Marie Pedersdatter, 5, Ugift, deres Børn, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , K, ,
Peder Pedersen, 3, Ugift, deres Børn, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , M, ,
Lars Pedersen, 3, Ugift, deres Børn, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , M, ,
Knud Jensen, 70, Gift, Inderste og Aftægtsmand, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , M, ,
Johanne Jensdatter, 59, Gift, hans Kone, 2, en Gaard kaldet Fauerholdt, , , , , , , Vrads Sogn, , , , , , K, ,

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Sunds, 1840, 1, Hollingholt, En Gaard
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Larsen, 57, Gift, Gaardmand, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , M, ,
Mætte Pedersdatter, 48, Gift, hans Kone, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , K, ,
Apellone Pedersdatter, 15, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , K, ,
Johanne Marie Pedersdatter, 11, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , K, ,
Peder Pedersen, 9, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , M, ,
Lars Pedersen, 9, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , M, ,
Niels Peter Pedersen, 6, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , M, ,
Anne Marie Pedersen, 2, Ugift, deres Børn, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , K, ,
Niels Nielsen, 31, Gift, Indsidder, Strømpebinder, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , M, ,
Mætte Johanne Pedersdatter, 29, Gift, hans Kone, 1, En Gaard, , , , , , , Hollingholt, , , 2, , , K, ,

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Sunds, 1845, 85, Hollingholt, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict.
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Larsen, 61, Gift, Gaardmand, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Timring, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,
Mette Pedersdatter, 52, Gift, hans Kone, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vorgod, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , K, ,
Johanne Marie Pedersdatter, 16, Ugift, deres Børn, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vrads Sogn, Skanderborg Amt, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , K, ,
Peder Pedersen, 13, Ugift, deres Børn, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vrads Sogn, Skanderborg Amt, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,
Lars Pedersen, 13, Ugift, deres Børn, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vrads Sogn, Skanderborg Amt, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,
Niels Peder Pedersen, 10, Ugift, deres Børn, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vrads Sogn, Skanderborg Amt, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,
Anne Marie Pedersen, 6, Ugift, deres Børn, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., her i Sognet, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , K, ,
Graves Pedersen, 46, Ugift, Inderste, 85, en Gaard i Hollingholt, men henhørende under Tjørring Skoledistrict., Vorgod Sogn, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Sunds, 1850, 97, Hollingholt, Huus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Larsen, 65, Gift, Huusmand, Aftægtsmand, 97, Huus, Vilberg, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , M, ,
Mette Pedersdatter, 57, Gift, Hans Kone, 97, Huus, Vorgod, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , K, ,
Ane Marie Pedersen, 12, Ugift, deres Datter, 97, Huus, Her i Sognet, , , , , , Hollingholt, , , 1, , , K, .

Forældre

2. Peder Andersen, f. 1761 i Vejlgaard, Assing, døbt 11 okt 1761 i Assing Kirke, d. 08 sep 1827 i Lille Fjelstervang, begravet 14 sep 1827 på Vorgod Kirkegård.

Assing Kirkebog:
1761 - Fødte - d. 11 Oct: 1761 blev Anders Andersøns Drengebarn af Weilgaard døbt i Ass: Kh: med Nafn Peder. Hands Søster Karen ANdersdatter bar det. Fadderer vare: Jens Thomesen i Weilgaard, Peder Andersen ibidem:, Povel Andersen ibidem:, Anders Ibsen Aggersig, Anne Andersdatter Veilgaard.

Vorgod Kirkebog:
1790 - Cop: Peder Andersen og Anne Graves.

Husstand: Ringkøbing, Bølling, Vorgod, 1801, 130482, Lille Fielstervang,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Andersen, 39, Gift, Huusmand med jord, 130482, , , Huusmand, , , , , Lille Fielstervang, 1, , , , , M, ,
Ane Grauesdatter, 34, Gift, , 130482, , , Hans kone, , , , , Lille Fielstervang, 1, , , , , K, ,
Mette Pedersdatter, 8, Ugift, , 130482, , , Deres børn, , , , , Lille Fielstervang, , , , , , K, ,
Anders Pedersen, 3, Ugift, , 130482, , , Deres børn, , , , , Lille Fielstervang, , , , , , M, ,
Graue Pedersen, 1, Ugift, , 130482, , , Deres børn, , , , , Lille Fielstervang, , , , , , M, ,
Maren Grauesdatter, 36, Ugift, , 130482, , , Tienestepige, , , , , Lille Fielstervang, , , , , , K, ,

Vorgod kirkebog:
1827 - Døde - død 8 September - beg. 14 September - Gmd. Peder Andersen aftmd. i Lil. Fielstervang - efterlod sin Enke samme sted - 67 år gl.
P.S. Ud fra dette må han være blevet gift anden gang, da Ane Grauesdatter dør før ham.

Han blev gift med Ane Grauesdatter, gift 1790 i Vorgod.
Børn:
1. i Mette Pedersdatter f. 1792.
ii Anders Pedersen f. 29 jul 1797.
iii Graue Pedersen f. 1799.
iv Jens Pedersen f. 21 jun 1806.
v Peder Pedersen f. 23 apr 1808.
vi Mette Kirstine Pedersdatter f. 1811.

3. Ane Grauesdatter, f. 02 jul 1767 i Lille Fjelstervang, døbt 25 jul 1767 i Vorgod Kirke, konfirmeret 1782 i Vorgod Kirke, d. 14 maj 1815 i Lille Fjelstervang, begravet 21 maj 1815 på Vorgod Kirkegård.

Vorgod kirkebog:
1767 - Fødte - 25 Julii hafde Grave Jensen af Lille Fielst: en Datter Anne til Kirken, som var født d. 2 Julii.

Vorgod kirkebog:
1815 - Døde - død den 14 Maj - begr. 21 Maj - Anne Graves Datter - Gmd. Peder Andersens Kone i Fielstervang - 47 år.

Bedsteforældre

4. Anders Andersen. Kaldenavn: Anders Veilgaard, Stilling: Gmd. Veilgaard, Assing

Gjellerup Kirkebog:
1758 - Copulerede - Dend 22de Junij copulered Anders Andersen af Veilgaard Assing Sogn og Mette Pedersdatter af Lille Langlund.

Han blev gift med Mette Pedersdatter, gift 22 jun 1758 i Gjellerup Kirke.
Børn:
i Anders Andersen f. 1760.
2. ii Peder Andersen f. 1761, d. 08 sep 1827.
iii Jens Andersen f. 1763.
iv Søren Andersen f. 1766.
v Jens Christian Andersen f. 1767.
vi Kirsten Andersdatter f. 1769, d. 26 dec 1769.
vii Søren Andersen f. 1771, d. 11 apr 1855.
viii Johanne Andersdatter f. 1773.

5. Mette Pedersdatter, f. 1737 Lille Langelund, Gjellerup, døbt 09 okt 1737 i Gjellerup.

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Assing, 1787, , Vejlgård,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Lauridsen, 48, gift, bonde og gårdbeboer, , , , mand, , , , , Vejlgård, 1, , 0, , , , ,
Mette Pedersdatter, 49, gift, , , , , kone, , , , , Vejlgård, 2, , 0, , , , ,
Søren Andersen, 16, ugift, , , , , Mette Pedersdatter`s søn af 1. ægteskab, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Johanne Andersdatter, 14, ugift, , , , , Mette Pedersdatter`s datter af 1. ægteskab, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Mette Cathrine Pedersdatter, 8, ugift, , , , , datter, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Anne Hansdatter, 26, ugift, , , , , tjenestepige, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Jens Lauridsen, 43, gift, husmand, går i dagleje, , , , mand, , , , , Vejlgård, 1, , 0, , , , ,
Else Marie Christensdatter, 36, gift, binder strømper, , , , kone, , , , , Vejlgård, 1, , 0, , , , ,
Anne Cathrine Jensdatter, 4, ugift, , , , , datter, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Laurits Jensen, 1, ugift, , , , , søn, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,
Ole Mortensen, 70, gift, husmand og daglejer, , , , mand, , , , , Vejlgård, 2, , 0, , , , ,
Johanne Andersdatter, 67, gift, binder strømper, , , , kone, , , , , Vejlgård, 1, , 0, , , , ,
Maren Jensdatter, 46, ugift, binder strømper, , , , inderste, , , , , Vejlgård, 0, , 0, , , , ,

Hun blev gift med (1) Anders Andersen, gift 22 jun 1758 i Gjellerup Kirke.
Hun blev gift med (2) Peder Lauridsen, f. ca 1739.
Barn af Anders Andersen:
i Anders Andersen f. 1760.
2. ii Peder Andersen f. 1761, d. 08 sep 1827.
iii Jens Andersen f. 1763.
iv Søren Andersen f. 1766.
v Jens Christian Andersen f. 1767.
vi Kirsten Andersdatter f. 1769, d. 26 dec 1769.
vii Søren Andersen f. 1771, d. 11 apr 1855.
viii Johanne Andersdatter f. 1773.
Barn af Peder Lauridsen:
ix Mette Cathrine Pedersdatter f. ca 1779.

6. Graves Jensen, f. 1730 i Beksgård, Skarrild, døbt 01 okt 1730 i Skarrild, d. 14 jun 1794 i Lille Fjelstervang, begravet jun 1794 på Vorgod Kirkegård.

Skarrild Kirkebog:
1730 - Fødte - Dom: 17 p: Trinit: Jens Bechsgds: Barn nafnl: Gravers. Præstek: bar dd: Jens Ibsen og hustru, Zitzel Pindvig og daatter etc.

Husstand: Ringkøbing, Bølling, Vorgod, 1787, 15, Fielstervang,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Grave Jensen, 56, Gift, Gaardbeboer, 15, , , Mand, , , , , Fielstervang, 1, , , , , M, ,
Mette Nielsdatter, 54, Gift, , 15, , , Hans kone, , , , , Fielstervang, 1, , , , , K, ,
Ingeborg Gravesdatter, 25, Ugift, , 15, , , Børn af 1ste egteskab, , , , , Fielstervang, , , , , , K, ,
Anna Gravesdatter, 21, Ugift, , 15, , , Børn af 1ste egteskab, , , , , Fielstervang, , , , , , K, ,
Ingeborg Christensdatter, 12, Ugift, , 15, , , Tienistepige [tienestepige], , , , , Fielstervang, , , , , , K, ,

Vorgod Kirkebog:
1794 - Døde - d. 14 Junii døde Grave Jensen af Lille Fielstervang, 66½ Aar gammel.

Han blev gift med Mette Nielsdater.
Børn:
i Ingeborg Gravesdatter f. 1762, d. 16 jul 1827.
ii Maren Gravesdatter.
3. iii Ane Grauesdatter f. 02 jul 1767, d. 14 maj 1815.

7. Mette Nielsdater, f. ca 1733, d. dec 1811 i Lille Fjelstervang, begravet 05 jan 1812 på Vorgod Kirkegård.

Dette er formodentlig hende på trods af navnerod med både hendes og hendes afdøde mands navn:
Vorgod kirkebog:
1812 - Døde - d 5 Janu 1812 begravet Mette Jens Dr: Enke efter Niels Grauesen 79 Aar gamel opholdende sig hos sin Svigersøn Søren Andersen i Lille Fielstervang.

Oldeforældre

8. Anders Andersen, f. ca 1678 i Vejlgård, Assing, d. 09 feb 1761 i Vejlgård, Assing, begravet 15 feb 1761 på Assing Kirkegård.

Assing kirkebog:
1761 - Døde - Den 9de Febr: 1761 døde Anders Andersen af Weilgaard og blev begravet på Assing Kkgd: d: 15de Hujus. Gammel 83 Aar, 3de Maaneder og 14ten Dage.

Han blev gift med Bodil Larsdatter.
Børn:
4. i Anders Andersen.
ii Karen Andersdatter f. ca 1737, d. 16 aug 1785.

9. Bodil Larsdatter, f. ca 1702, d. 26 mar 1769 i Vejlgård, Assing, begravet 02 apr 1769 på Assing Kirkegård.

Assing Kirkebog:
1769 - Døde - Anno 1769 d. 26 Martii paa Paaskedag døde Bodil Laarsdatter Weilgaard og blev begraven i Assing Kkejord: d: 2 April 1769 i hendes alders 68de Aar.

10. Peder Olufsen, f. ca 1698, d. dec 1772 i Lille Langlund, Gjellerup, begravet 20 dec 1772 på Gjellerup Kirkegård.

Henter ved Erik Brejl (http://www.brejl.dk/hammerum.htm):
Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3
147 Peder Olufsen i Lille Langelund i Gjellerup sogn. 14.1.1773, fol.274B.
E: [Sidsel Poulsdatter]. B: Mette g.m. Anders Andersen i Vejlgård i Assing sogn, Anne g.m. Peder Christensen i Vium sogn og by, Sidsel 26, Oluf 24, Mikkel 19.

Han blev gift med Johanne Sørensdatter, gift 04 jul 1734 i Gjellerup.
Børn:
i Søren Pedersen f. 1735.
5. ii Mette Pedersdatter f. 1737.
iii Ole Pedersen f. 1740.
iv Anne Pedersdatter f. 1743.
v Sidsel Pedersdatter f. 1746.
vi Ole Pedersen f. 1749.
vii Mikkel Pedersen f. 1753.

11. Johanne Sørensdatter.

12. Jens Thomsen, reference Beksgaard, (Ronnum).

Hentet ved Feldborg:
Retssag ved Hammerum Herredsret
vedr. den ordinære halvårlige
"Consumptions- familie- og folckeskatt" for 4 terminer i 1743 - 44.
Mandtall For Janv. Termin Famillie og Folckskat 1743 udi Scharrild Sogn udi Hammerum Herred.
Sr. Paasche - Bechsgaard - Sl. Jens Thomsens Encke - 2de gl. Forældre, Ligger ved Sengen af Alderdom og Skrøbelighed.
- 1 Indsidder, Som faar af de fattiges Korn.

Egen afskrift:
Mandtal Skarrild - Arnborg, jan. 1744
Sr. Paasche - Bechsgaard - Peder Graversens Dtr: Sl. Jens Thomsens Encke - Hendes gl. Fader, som er gl: af fældig og indtet kand fortiene.
- 1 Huuskoene, Som faar af de fattiges Korn.

Mandtal Skarrild - Arnborg, juli 1744
Sr. Paasche - Bechsgaard - Sl. Jens Ronnums Encke - 1 gl. Mand til , fader, som indtet kand fortiene.
- Maren Windeløw i de fattiges Tall.

(Sr. Paasche er ejeren af Nørre Karstoft)
(Bechsgaard er navnet på gården, Skarrild Nørreland)

Jens Thomsens far formodes at være Thomas Jensen som i 1705 var den ene af fæsterne af Ronnumgård.

Han blev gift med ______ Pedersdatter.
Børn:
i Thomas Jensen f. 1727.
6. ii Graves Jensen f. 1730, d. 14 jun 1794.

13. ______ Pedersdatter.

1729 nedkommer hun med et dødfødt barn, hvis begravelse ses her:
Skarrild kirkebog:
1729 - Døde - Sepult: Dom: 5. p: Trinit: Jens Bechgaards Barn, død-fød.

Tipoldeforældre

26. Peder Gravesen, d. jun 1753 i Beksgård, Skarrild, begravet 21 jun 1753 på Skarrild Kirkegård.

Skarrild Kirkebog (Præstens):
1753 - Døde - Sepult: d: 21 Junius Gl. Peder (Gravesen)?? udi Bexgaard.
Skarrild Kirkebog (Degnens):
1753 - Døde - D: 21 Junius døde gl: Peder Gravessen udi Bexgaard.

Han blev gift med Sidsel Pinvig.
Børn:
13. i ______ Pedersdatter.

27. Sidsel Pinvig, d. aug 1743 i Skarrild, begravet 02 sep 1743 på Skarrild Kirkegård.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



P.S.: Peder Andersens broder Søren Andersen er gift med Ingeborg Gravesdatter, som er søster til Ane Gravesdatter. D.v.s. 2 brødre gift med 2 søstre.
Dette er under forudsætning af at vores teorier holder, for det er kun teorier ud fra bl. a. faddere ved barnedåber også i næste generation, f.eks. ses Søren og Ingeborgs datter Mette Kirstene (født 1 apr 1806) som bæremoder til en af sin fætter Anders Pedersens barn Peder Andersen født, 3 feb 1822.
Ud over dette bør Peder Andersens herkomst underkastes yderligere undersøgelser, hvis muligt, da det jo ikke er bevist, men kun formodet.


P.S. Vi har følgende noter til Søren Andersen:
Ved deres vielse benævnes han som værende af Veilgaard og den ene forlover er fra Assing.

Dette formodes at være parret, da det så er hendes moder, der bor hos dem, dog er hendes navn skrevet forkert (også i originalen):
Husstand: Ringkøbing, Bølling, Vorgod, 1801, 130480, Lille Fielstervang, Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Søren Andersen, 29, Gift, Nationalsoldat og huusmand, 130480, , , Huusbonde, , , , , Lille Fielstervang, 1, , , , , M,
Inger Lauritsdatter, 38, Gift, , 130480, , , Hans kone, , , , , Lille Fielstervang, 1, , , , , K, ,
Mette Nielsdatter, 69, Enke, , 130480, , , Inderste, , , , , Lille Fielstervang, 1, , , , , K, ,

Vorgod kirkebog:
1855 - Døde - Død 11 April - Begravet 22 April - Søren Andersen - Aftægtsmand i Fjelstervang, Søn af Anders Andersen i Veilgaard, hvor han var født - 84 Aar - Alderdom.


P.S. Vi har følgende noter til Ingeborg Gravesdatter:
Vorgod kirkebog:
1827 - Døde - død 16 Julii - begr. 22 Julii - Konen Ingerborg Gravesdatter - var gift med Søren Andersen Gmd. i Lil. Fielstervang hos hvem opholdt sig og døde - 64 år gl. - efter ... ... 28 år i ægteskab med benævnte efterlevende mand.


P.S. Desuden bør Graves Jensens herkomst underkastes yderligere undersøgelser, hvis muligt, da det jo ikke er bevist, men kun formodet at han kommer fra Skarrild.
 
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/01/2011 21:59
Tråden her rummer så mange interessante detaljer og personnavne, at jeg har lagt et link ud på siden (under Vorgod Sogn):
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=141

Vedr. Vejlgaard i Assing, som også nævnes et par gange se også:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=133


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Pegborg
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.03.06
Lagt på d. 17/01/2011 19:03
Hej Alle1
Jeg ved ikke om det er de rigtige personer jeg har, men jeg har også en Gravesdatter gift med en Kristen Jensen (Lind).
Jeg er tilbage til Peder Christensen født ca. 1771 Tarp, Brande sogn. Gift 22. oktober 1801 i Snejbjerg med Maren Gravesdatter.
De to personer har jeg døde i Ejstrup sogn. Peder Christensen død30. april 1841 i Smedebæk, Ejstrup sogn og Maren Gravesdatter død 10. maj 1833 i Smedebæk, Ejstrup sogn.
Jeg har til de har fået 3 børn: 1) Graves Christian, født18. januar 1804 Skarrild sogn.
2)Christian født 11. juni 1805 i Skarrild
3)Dorthe Kristine født 12. juli 1807 i Skarrild sogn.

Den gren jeg følger er Graves Christian Pedersen, som bosætter sig i Ejstrup sogn. Han bliver gift 3 gange.
Datteren Ane Cathrine Gravesdatter bliver gift med Kristen Jensen fra Lind, Rind sogn.
Senere får børnene tilføjet Lind navnet - og endnu idag er der i den gren nogen som har navnene Graves og Lind i deres navn.
Håber ikke jeg er helt fejl på den.
Venlig hilsen
Ruth Christensen
 
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 17/01/2011 22:52
Hej Ruth,

lige en detalje om Peder Christensens fødselsår og fødselssted. Ifølge lægsrullen for Brande i 1789 er han 12 år det år, altså født 1777c. Alderen i folketællingen 1801 i Tarp giver samme fødeår. Disse tidlige aldersangaver er mere troværdige end de senere folketællinger og dødsalderen. Lægsrullen antager at han er født i Borup, Brande, hvilket er muligt.

Faderen Christen Sørensen er ikke i Borup 1774, hvor en stor retssag for provsteretten i Nørvang Herred (Gejstlig Justitsprot.) finder sted med foruden mange andre alle personer i Borup, fordi den anklagede Niels Lassen er fra Økær i Borup i Brande. Der er flere retsmøder med godt 60 vidner, men Christen Sørensen Hjuler er ikke nævnt. Han er i Borup i juni 1777, hvor hans første kone dør uden navns nævnelse. Det er vel nogenlunde sandsynligt, at sønnen Peder Christensen er født i Borup, Brande men sikkert er det ikke. At han ikke er døbt i kirkebogen betyder ikke, at han ikke er født i Brande, der mangler en del andre og han kan også være glemt.

Christen Sørensen Hjuler ses i Tarp Brande 1801 og 1802, hvor sønnen Peder har skøde på en gård med hartkorn 1 7 0 1 fra juni 1802 til januar 1803, dette er efter han gifter sig og han må herfra være flyttet til Skarrild. Christen dør i Alkærlund Brande 1803.

Lige en henvisning: i Borup, Brande 1777 - 1790 er der to Christen Sørensener. Christen Sørensen Hjuler gift 1777 2. med Sidsel Nielsdatter, gift 1788 3. med Else Larsdatter. Han ses indtil 1788 i Borup. Den anden er Christen Sørensen i Økær gift med Mette Gydesdatter.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 08/03/2018 14:12
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 18/01/2011 21:12
Pegborg skrev:
Jeg ved ikke om det er de rigtige personer jeg har, men jeg har også en Gravesdatter gift med en Kristen Jensen (Lind).
Jeg er tilbage til Peder Christensen født ca. 1771 Tarp, Brande sogn. Gift 22. oktober 1801 i Snejbjerg med Maren Gravesdatter.
De to personer har jeg døde i Ejstrup sogn. Peder Christensen død30. april 1841 i Smedebæk, Ejstrup sogn og Maren Gravesdatter død 10. maj 1833 i Smedebæk, Ejstrup sogn.
Jeg har til de har fået 3 børn: 1) Graves Christian, født18. januar 1804 Skarrild sogn.
2)Christian født 11. juni 1805 i Skarrild
3)Dorthe Kristine født 12. juli 1807 i Skarrild sogn.


Du har helt sikkert fat i de rigtige. I 1840 ved FT finder vi Peder Christensen hos sønnen i Smedebækgård, Ejstrup Sogn:

Skanderborg, Vrads, Ejstrup, Smedebækgaard, en gaard, 62, FT-1840, B4782

Graves Christian Pedersen, 36, Gift, gaardmand
Christine Christensdatter, 34, Gift, hans kone
Mette Kirstine Graversdatter, 9, Ugift, deres børn
Peder Graversen, 7, Ugift, deres børn
Ane Cathrine Graversdatter, 6, Ugift, deres børn
Christen Graversen, 5, Ugift, deres børn
Karen Graversen, 4, Ugift, deres børn
Maren Graversen, 4, Ugift, deres børn
Peder Christensen, 68, Enkemand, aftægtsmand


Maren Graversdatter dør også i Smedebækgård, i 1833, 70 år gl. i flg. kirkebogen, men hun er formentlig født ca. 1765. Maren og Peder er således flyttet til Ejstrup fra Selstrup i Skarrild Sogn for at nyde aftægt hos sønnen.

Villy har nok ret i sine antagelser om dateringen af Peder Christensens fødselsår.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Lille Fjelstervang - Husted, Vorgod Sogn
Pegborg
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.03.06
Lagt på d. 18/01/2011 22:01
Mange tak for jeres svar.
Godt at vide man ikke er gået helt fejl. Det er ikke de mest kendte sogne jeg for tiden leder i.
mvh.
Ruth Christensen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk