hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Italienere og Laurids Thomsen, Bolkvig
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 03/01/2011 16:17
Min farmor har altid sagt, at der var italienere i hendes slægt - og dem har jeg ikke kunnet finde - havner i Borris og sdr. Felding - ØV
Min tipoldefar Laurids Thomsen er født i Årre d. 14. 08. 1830, og jeg ved sådan set en del om ham via kirkebøgerne, han burde være gift ind i den "italienske" blodlinie, som i så fald hedder Ane Jensdatter eller nogen gange Christensen. Hun er født Sdr. Omme 22. 10. 1837 - far Jens Peder Christensen f. i Sdr Felding d. 08. 12.. 1812 og hendes mor Mette Marie Dinesen f. ca 1805 i Foersom, Egvad. Gårdene Elkjær og Fruergård optræder flittigt i hans Sdr Felding slægt.
Laurids Thomsen og Ane Jensdatter bliver gift i Borris 11. 10. 1857, hvor han har købt noget jord. De bor så på Bolkvig sammen med hendes forældre, - jeg har alle folketællingerne, min oldemor Karen Marie Thomsen fødes 14. 11. 1859 - deres lille søn Thomas Peder Thomsen fødes 1768 og dør 1870 - også på Bolkvig. De rejser så til Ådum selv om han ejer Bolkvig, og han nedsætter sig som husmand i Odderup. !871 nov/dec, rejser de til Hoven, Barslund mark, og her dør Ane Jensdatter "italieneren". hendes forældre bor i 1880 stadig på Bolkvig, de er så et smut i Uldkær, Velling på aftægt hos sønnen Christian Peder Jensen, og tilbage til Bolkvig igen. Jens Peder Kristensen Elkjær dør i 27. 05. 1887, Sdr. Felding , Bjerge. Mette Marie Dynesdatter 27. 03.1886 i Vester Bjerge Sdr. Felding...
- det er svært at formulere mine spørgsmål, men er der nogen, der ved om der har været en en meget mørkhudet familie på disse kanter?????
- Og hvad blev der dog af min tipoldefar Laurids Thomsen, da hans kone Ane Jensdatter døde som 37 årig???? Hans søster Karen Thomsen, også fra Årre, gifter sig med Christen Philllipsen og de bor i Gaasdal i Borris, men der kan jeg heller ikke finde ham frem til 1880??? I Årre er han heller ikke vendt tilbage..
Måske lidt rodet skrevet, men det er første gang jeg prøver dette
Hanne Louise Knudsen
 
Forfatter RE: Italienere og Laurids Thomsen, Bolkvig
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 03/01/2011 18:16
Men hov!
- takket være jeres hjemmeside fandt jeg Lavst Bolkvig igen, han omtales i et skrift af Thomas K. Hansen: Krageris - om naboer og omgangskreds. Under tråden re Jørgen Knudsen, Tranberg...
Der står, at han købte Gejlkjær, på Barslund Mark, men en besværlig aftægtskone "sørgede" for hurtigt. skiftende ejere. Han købte af en Henrik, og da hans kone An Bolkvig døde af tæring, solgte han Gejlkjær (Barslundvej 13) til en ung mand fra Brejning, Jens Pedersen...
Er der nogen, der ved, hvor Lavst Thomsen Bolkvig han så blev af?????
 
Forfatter RE: Italienere og Laurids Thomsen, Bolkvig
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 24/07/2011 21:05
Idag fandt jeg sørme Laurids Thomsen i live: FT 1880 Hoven. Barslund 1. gård. Nu er han ugift kreaturhandler 49 år, og jeg tror han bor "til leje" hos gmd Thomas Christian Pedersen...
Har søgt hans videre færd hele dagen - uden held.
Der mangler desværre nogle årstal i afgangslisterne på Arkivalieronline, og han er ikke at finde FT Hoven 1890..
Nogen, der kan hjælpe???? Er han gift igen, hvor er han død???
 
Forfatter RE: Italienere og Laurids Thomsen, Bolkvig
Hanne Louise
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 29.12.10
Lagt på d. 02/02/2012 18:57
Hurra! Igår fandt jeg min tipoldefar Lavst Thomsen igen. Han er død i 1905, beg. Bejsnap Kirke, Ølgod sogn, ops 52. Og så gik jeg ellers igang med folketællingerne. FT 1890 ops. 88 er han logerende i Hedehuse, Ølgod s. og FT 1901 ops 439 også logerende i Hedehuse, men ved en anden gårdmand. Han var daglejer og bedrev handel. 74 år, og har ikke giftet sig igen, siden Ane døde i 1875..Jeg har brugt maaaange timer på at prøve at finde ham i adskillige sogne, så mine øjne kunne næsten ikke tro det, da jeg fandt hans navn i kirkebogen.. - Hele dagen på en lyserød sky - Meeeen nu spekulerer jeg på, hvorfor de ikke lige kunne bringe hans afsjælede legeme til Hoven Kirke, hvor hustru Ane er begravet - det er jo kun ca 10 km fra Bejsnap?
Slægtsforskning er en spændende og sindsoprivende hobby
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk