hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til fortolkning
Børge Ostersen
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.09
Lagt på d. 28/12/2010 20:12
Skal man altid tro på det som står i kirkebøgerne?
Jeg har fået oplysninger fra kirkebøger i Segeberg, af slægtsforsker Finn Grandt-Nielsen
Her er min tipoldefar Hans caspar grandt ofført som født 27-9-1819
D. 25-2- 1821 fødes hans bror, som også kaldes Hans caspar Grandt.
D 21-12-1845 bliver hans Caspar Grandt 25½ år, gift med Anna Catharina Minna Oldenburg.
Det fortolker jeg som : Hans Caspar grandt er født 25-2 1821 og gift som 23½ årig.
Hans Caspar Grandt dør 13-11-1892 = ca 71 år gammel.
I kirkebogen står at han er 88 år gammel. og var gift med Anna Oldenborg
Anna Cathrine Grandt f. Oldenburg dør 23-8-1897 74 år gammel, enke efter Hans Caspar grandt, så personerne skulle passe.
Hvad mener i at jeg skal /kan skrive ind i min slægtsbog
Venlig hilsen Børge Ostersen
 
Forfatter RE: Hjælp til fortolkning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/01/2011 00:47
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problemet ret.

Men normalvis er det sådan, at hvis der døbes 2 børn med det samme navn, så er den første af dem død og den næste bliver så kaldt op. Men - ingen regler uden undtagelse. Det forekommer trods alt jævnligt, at der er to børn i samme søskendeflok med det samme navn.

Mht. alder, så skal man altid være indstillet på at regne +/- et par år. Dels regnede man fødselsåret med, og dels var det ofte pr. hukommelse når alderen blev oplyst feks. til folketællinger (og ofte snakkede listeføreren kun med een person, som så gav oplysninger om hele husstanden).

Der finde også masser af eksempler på at folk ikke selv vidste hvor gamle de var. Og i tilfælde af dødsfald var det ofte rent gætværk, når de efterlevende skulle oplyse den afdødes alder.

I det konkrete tilfælde vil jeg mene, at du, via de efterfølgende folketællinger, er nødt til at finde ud af om de begge to lever og om det er den yngste eller den ældste der er gift med Anna Cathrine.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til fortolkning
Børge Ostersen
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.09
Lagt på d. 02/01/2011 21:48
Mit spørgsmål er, hvad skriver i andre erfarne slægtsforskere, når i støder på sådanne oplysninger?

Mine oplysninger stammer fra dåbsregistret i Segeberg i Holsten , (som jeg har fået af Finn Grandt-Nielsen, han har købt oplysninger i 1960) oplysninger stopper i 1856, og i 1859 dukker familien op i en dansk kirkebog. ´
Jeg har ved gennemsyn i et andet tysk dåbsregister set at døde spædbørn er markeret på samme linie som fødsel og dåb med et +, som man nemt kan overse.

Men det er nok rigtigt det du skriver at der var mange som ikke anede hvor gamle de var, idet personlige papirer nok ikke var det der var mest af dengang.

Jeg har fået et par private svar, hvor man anbefaler at jeg skriver det jeg synes er mest sansynligt og så skrive en bemærkning om hvorfor.

Venlig hilsen Børge ostersen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk