hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lars Jensen & Mare Jensdatter
Søren Knygberg
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 20.04.06
Lagt på d. 13/12/2010 17:37
Jeg søger for tiden Jens Christian Larsen`s aner? Han er født i Snejbjerg den 30. november 1800. FT. 1801 Snejbjerg fortæller at Jens Christian er 1 år gammel og broderen Jens er 2 år,faderen Lars Jensen er 35 år moderen Maren Jensdatter er 39 år, men hvor er de død og født. Jens Christian og broderen er konfirmeret i Herning 1816.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/12/2010 20:54
Fkt-1801; Snejbjerg - Ørskou bye ; 41;
225; Lars Jensen; ; 35; gift,1; Mand / Huusmand med jord, bonde og selveyer
226; Maren Jensdatter; ; 39; gift,1; Hans kone
227; Jens Larsen; ; 2; ugift; Deres søn
228; Jens Christian Larsen; ; 1; ugift; Deres søn

Jeg tror det første barn Jens' fødsel kan give et fingerpeg. Begge forældre hedder Jensen / Jensdatter og det første søn døbes naturligt nok Jens. Bæremoderen er Enevolds kone i Nederkjær i Herning. Hun hedder Mette Jensdatter. Og lur mig, om ikke hun er søster til een af forældrene.?

Men hun er i sig selv lidt af et problem. Flere kilder (vist oprindeligt "Krogstrup Slægten", men også tidligere Birgit Holst-Jensen) angiver at hun er født 15 maj 1764 (eller måske 1765) i Snejbjerg og viet i Herning 29 okt 1797. Det står der bare ikke noget om i de respektive kirkebøger.!

Iflg. alderen ved hendes død er hun nærmere født omkring 1768-1770 og stadigvæk i Snejbjerg, og jeg ser nu at Birgit Holst-Jensen nu skriver: "f. 15. maj 1769 i Snejbjerg", og tilføjer: "datter af Jens Jensen og Johanne Thuesdatter." Og så begynder det at ligne noget. Ganske vist kan vi ikke finde hende født i Snejbjerg kirkebog, men vi har hende både i 3 skifter og i en folketælling:

Skifte efter Mettes halvsøster:
8 Margrethe Jensdatter i Snejbjerg. 3.12.1777, fol.14B.
A: søskende Johanne Jensdatter 28, Johanne Jensdatter 24, Maren Jensdatter g.m. Christen Nielsen Vestergaard i Gjellerup. FM: Peder Jepsen i Kollund, halvsøskende Anne Jensdatter g.m. Johannes Frederik Strømfeldt, Maren Jensdatter 18, Thue Jensen 17, Jens Jensen 17, Mads Jensen 14, Laurids Jensen 10, Mette Jensdatter 8. FM: Jens Thuesen i Volsgård. Arv efter afdødes far Jens Jensen i Snejbjerg og mor Anne Jespersdatter hos afdødes stedfar Peder Pedersen sst.

Skifte efter Mettes mor:
20 Johanne Thuesdatter i Snejbjerg. 23.8.1780, fol.40.
E: Peder Pedersen. Første ægteskab med Jens Jensen. B: Anne g.m. Johan Frederik Strømfeldt, underofficer ved det Lollandske Regiment, Maren 23, Jens 20, Thue 20, Mads 15, Laurids 13, Mette 11. FM: morbror Jens Thuesen i Volsgård. Arv i boet efter Jens Jensens første hustru Anne Jespersdatter, skifte 28.11.1752 til 2 døtre, hvoraf den ene hedder Johanne.

Skifte efter Mettes stedfar:
52 Peder Pedersen i Snejbjerg. 30.3.1787, fol.104.
Enkemand efter [Johanne Thuesdatter, skifte 23.8.1780 lbnr.20]. A: søskende Mads Pedersen i Fastergård, Oluf Pedersen i Krog i Borris sogn, stedbørn [Johanne Thuesdatters børn med sin første mand Jens Jensen]: Anne 31 g.m. underofficer Strømfeldt ved det Riberske Infanteri-regiment, Maren 29, Jens Jensen 26, Thue Jensen 26, Mads 24, Laurids 21, Mette 18. FM: Christen Olufsen i Amtrup. (Sml. lbnr.8, 20).

Fkt-1787; Snejbjerg - Sneiberg bye ; 20;
375; Maren Jensdatter; k; 29; ugift; Peder Pedersens datter !! / nylig fæsteledig gaard, men drives af hende og sød
376; Jens Jensen; m; 27; ; hendes broder !! / tvillinger
377; Thue Jensen; m; 27; ; hendes broder !! / tvillinger
378; Mette Jensdatter; k; 19; ; hendes syster !!
379; Sophie Strømfeld; k; 10; ; plejebarn !!
380; Else Christensdatter; k; 33; ; - / huuspige

Hvis vi tror på, at det er den rette Mette, så kan både Maren og Lars / Laurids være den hun er søster til. Men da Maren er lovet væk til anden side, må det være sandsynligt, at Lars Jensen i Ørskov er den Lars der er døbt i Snejbjerg 01 Apr 1766 som søn af Jens Jensen i Nørgaard og hans anden kone Johanne Thuesdatter.

Det er ikke noget bevis, men den mest sandsynlige forklaring på, at Mette fra Herning er bæremoder for den Jens der bliver født i Ørskov og døbt i Snejbjerg 26 jan 1799.

Se også:
Snejbjerg Sogn bind II, side 60:6. Nørgaard. Her boede Jens Jensen 1773; hans Enke blev gift 2. Gang med Peder Hus, døde 1787. Datteren fik Gaarden i Fæste, købte den fra Møltrup, 1791, og blev omtrent samtidig gift med Jens Pedersen fra Midtgaard i Videbæk, med hvem hun havde en eneste Datter, der blev gift med Svend Nielsen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/12/2010 13:28
Fadderne til Jens Christens dåb 1. s. i Advent 1800 bekræfter ihvertfald tilknytningen til Nørgaard i Snejbjerg.

Jens Pedersens Kone i Snejbjerg Bye (=storesøsteren Maren)
Mads Jensen i Fonvad, det er sikkert broderen Mads der tjener i Fonvad.
Jens Jensen i Snejbjerg Bye, er også en bror (den ene af tvillingerne).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Jensen & Maren Jensdatter
Søren Knygberg
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 20.04.06
Lagt på d. 17/12/2010 21:47
Tak for din udredning. Du går grundig til værks, også i skifter. Det ser meget sandsynligt, ud må jeg sige. Jeg har kigget i skifter og kirkebøger efter Lars og Maren, men synes ikke jeg kan finde dem død. Kan det være Lars, der er død i Herning, uden præsten skriver hans alder - kun ”død d. 31. Januar 1819, Boelsmand i Herningbye, død af vattersoet”.
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/12/2010 22:45
Ja, det kan godt være ham. Men jeg har ikke fundet noget bevis, og jeg fandt heller ikke noget skifte efter ham. Jeg har heller ikke fundet konen hverken død i Herning eller flyttet til et andet sogn.

Jeg har lige checket skifteprotokollerne for Enevold Nielsen og hustru i Nederkjær, men det bragte ikke noget nyt. Men jeg er ret sikker på, at konen (Mette Jensdatter) kommer fra Nørgaard i Snejbjerg, og at hun er en søster til din Lars Jensen.

Lars Jensens kone Maren Jensdatter ved jeg desværre ikke noget om, og som nævnt ved jeg heller ikke hvor / hvornår hun dør.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Jensen & Maren Jensdatter
Søren Knygberg
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 20.04.06
Lagt på d. 20/12/2010 23:58
Jeg har svært ved at læse Snejbjerg kirkebog.
Først er der, Lars Jensen Født 1. april 1766, under B. Jens Alles Kone i Toustr. Er det rigtig.
Så er der hans søn, Jens født 26 Januar 1799. Der står, Faderen Lars Jensen ?????, og efter F. Envold Nielsen ???? . Kan nogen hjælpe med at læse det.
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/12/2010 01:28
Knygberg skrev:
Jeg har svært ved at læse Snejbjerg kirkebog.
Først er der, Lars Jensen Født 1. april 1766, under B. Jens Alles Kone i Toustr. Er det rigtig.

Ja, det er rigtig nok. Jens Ahle er den velhavende hosekræmmer der bor i Toustrup, senere i Assing, og som det iøvrigt resten af livet går støt og roligt ned ad bakke med.

Så er der hans søn, Jens født 26 Januar 1799. Der står, Faderen Lars Jensen ?????, og efter F. Envold Nielsen ???? . Kan nogen hjælpe med at læse det.

Den indførsel er faktisk ret interessant, tror jeg nok......

Fader: Lars Jensen Parcell.
Mod: Maren Jensdatter
B: Envolds Kone i N.Kier
F: Envold Nielsen ibid
Peder Mølle og Dines
Thue i B: J.Svennings. Kone


Hvis jeg har læst det ret, så er den næstsidste linie måske ret interessant.

Enevold Nielsens kone i Nederkjær i Herning er den Mette Jensdatter vi før har haft fat i, og som jeg mener er en søster til din Lars Jensen. Thue i Bassumgaard og Jens Svenningsen tror jeg mest er med for naboskabs skyld, men man kan jo aldrig vide.

Peder (Mølle) Jensen kommer fra Lundmølle, deraf navnet. Han bor først i Helstrup, senere i Herning hvor han omkring år 1800 bliver sognefoged. Dines tror jeg er Jens Mølles fætter fra Tjørring, Dynes Jensen (der selv boede i Hundkjær, senere i Amtrup).

Denne Peder Mølle har faktisk hele 2 søstre der hedder Maren Jensdatter. Den ældste, født 1752 bliver i Lundmølle og er rimeligt velbeskrevet. Den yngste, født 1760, ved man vist ikke meget om, men hun optræder dog i skiftet efter faderen.

137 Jens Nielsen i Lund Mølle. 12.11.1770, fol.258.
E: Kirsten Christensdatter. LV: Thue Lauridsen i Bassumgård. B: Niels, Laurids, Peder, Kirsten, Dorthe, Maren, Maren. FM: farbror Mads Christensen i Lillelund.

Den yngste kunne teoretisk set være din Maren Jensdatter. Men så burde de jo godt nok også være viet i Snejbjerg, og det ser ikke ud til at være tilfældet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Jensen & Maren Jensdatter
Søren Knygberg
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 20.04.06
Lagt på d. 21/12/2010 18:48
Feldborg, det ser meget spændende ud dine iagttagelse omkring fadderne til Jense`s dåb. Thue har altså ikke noget med Johanne Thuesdatter at gøre. Du mener ikke det er Maren Jensdatter og Lars Jensen der bliver viet i Snejbjerg den 29. Sep. 1797 det har jeg regnet ned. At hun kunne være fra Lundmølle det ser meget spændende og også muligt ud.
Mvh. S.V.K.
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/12/2010 20:59
Knygberg skrev:
Thue har altså ikke noget med Johanne Thuesdatter at gøre.

Hvis jeg har læst rigtigt med "Thue i B." må det være Thue i Bassumgaard. Enten den gamle Thue Larsen Tarp (1714 - 1799) eller hans sønnesøn Thue Larsen (1776 - 1846).

Men Lars har jo også selv en bror Thue, der bor i Snejbjerg by. Deres mor, Johanne Thuesdatter, kommer fra Voldsgaard. Hendes far er Thue Jensen.

Du mener ikke det er Maren Jensdatter og Lars Jensen der bliver viet i Snejbjerg den 29. Sep. 1797 det har jeg regnet ned.

Jo, det er mig der sover.

Det er sikkert dem. Jeg er lidt i Tvivl om stednavnet efter Marens navn. Med lidt god vilje kan der måske stå "Bassumgd". Men hun er ikke født dér. Hun er jo heller ikke helt ung, så måske har hun boet til leje der eller været tjenestepige.

At hun kunne være fra Lundmølle det ser meget spændende og også muligt ud.

Det er ihvertfald foreløbig mit bedste bud. Om ikke andet, så har vi en Maren i en passende alder der som vi indtil videre ikke har fået placeret andre steder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Lars Jensen & Maren Jensdatter
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 25/12/2010 20:22
Jeg har med interesse fulgt denne tråd, da det evt. omhandler min slægt i Lundmølle. Min ane Dorthe Jensdatter giftede sig i 1766 til Østergård i Gullestrup, men jeg har faktisk aldrig fået gennemgået hendes søskende rigtigt, så jeg ved/vidste ikke meget om hendes mindste søster Maren.
Jeg har nu fulgt hende igennem faddere til søskendebørn, og derudaf kan jeg se, at hun flere gange er skrevet som Maren Jensdatter i Lillelund eller Maren Mølle i Lillelund. I FKT 1787 havde hendes fætteren Peder Madsen el. morbroderen Mads Christensen i Lillelund ikke mindre end 2 tjenestepiger på 25 år med navn Maren Jensdatter. Maren blev født i 1762, og ikke 1760 som Feldborg har angivet, så det må være oplagt, at den yngste datter fra Lundmølle er en af dem. Hun nævnes sidste gang som fadder i 1792, og hun er ikke nævnt i Herning sogn i FKT 1801. Hun kan derfor meget godt have fået plads i Bassumgård inden hun evt. blev gift med Lars Jensen i 1797, de tjente måske sammen. Han tjente formentlig hos Christen Ollesen i Neder Amstrup ved FKT 1787. Når man ser på fadderne til Maren og Lars Jensens førstefødte, så har de i hvert fald kontakt til slægten i Lundmølle. Ved begge deres drenges konf. i 1816 boede familien i Herning by, så den boelsmand Lars Jensen der døde i 1819 kan sagtens være den rigtige, og 4 år senere døde Maren måske, selvom der heller ikke denne gang står den rigtige forbindelse. Jeg tænker på indførslen i Herning Kb. 1814-27, AO 51:
Død 17.jan. 1823, begr. 25.jan. 1823.
Maren Mølle, aftægtskone i Herning by, 58 år gl. (Hun skulle dog være 60 år).
Året efter den 9.jan. 1824 døde hendes evt. broder, også kun skrevet som:
Peder Mølle, aftægtsmand ved Herning kirke, 66 år gl.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Maren Jensdatter
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 28/12/2010 16:16
Tillæg til Maren Jensdatter født 1762 i Lundmølle, døbt. 7.marts 1762 i Snejbjerg.

Hun blev konfirmeret den 11.april 1779 iflg. Herning-Rind Kb. 1723-1814, AO 165,
hvor der står: Maren Jensdatter fra Lund Mølle.

Hun boede/tjente nok allerede dengang hos morbroderen Mads Christensen i Lillelund i Herning sogn.

Som fadder til hendes ældre søster Maren Jensdatters børn skrives hun:
1779 som Maren Mølle, 1782 Maren Jensdatter Mølle, 1784 Maren Jensdatter i Lillelund, 1787 Maren Jensdatter Lillelund, 1792 Maren Mølle i Lillelund.

M.v.h. Niels Okkels

Redigeret af Niels Okkels Folkjær d. 28/12/2010 16:58
 
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/12/2010 15:43
Niels Okkels Folkjær skrev:
Som fadder til hendes ældre søster Maren Jensdatters børn skrives hun:
1779 som Maren Mølle, 1782 Maren Jensdatter Mølle, 1784 Maren Jensdatter i Lillelund, 1787 Maren Jensdatter Lillelund, 1792 Maren Mølle i Lillelund.

Jeg tror nok en hel del på at det er hende der bliver gift med Lars Jensen fra Nørgaard.

Men jvnfr. det du skriver ovenfor vel alligevel lidt mærkeligt, at hun ved vielsen kaldes "af Basumgaard" (hvis jeg da ellers har læst rigtig). Og vel også lidt mærkeligt, at hendes familie ikke er stærkere repræsenterer ved hendes børns dåb. Hun har jo dog ofte stået fadder til deres børn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Jensen & Mare Jensdatter
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 29/12/2010 22:23
Til Feldborg.

Jo det er rigtigt nok, at der står: "af Bassumgd." ved vielsen, og jeg tror hun har tjent der.
Vedr. andre af hendes søskende som faddere til drengene, så er der nok kun Niels, der boede i Trællund, som kunne være der. Maren i Lundmølle var jo død i 1794, Dorthe var formentlig flyttet fra Gullestrup til Raunholt i Bording, og både Kirsten og Lars er måske døde, jeg har ikke fundet noget om dem siden 1770 og 1772.

M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk