hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) omkring købmanden i Varhede
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 24/11/2010 20:20
Det er simpelthen min kones farfar, jeg ikke kan finde oplysninger om. Hendes far
er født i Vinding kb.1910-1928 opslag 90
f. 26 januar 1928 Vagn Henriksen Moderen Pigen Karen Marie Henriksen af Sønderborg i Tvis f. 6 marts 1907 (det er en fejl hun er født i 1901)Barnefaderen Købmand Kristian Nørregård Aulum by og sogn.
Karen Marie fik året før en søn
Tvis kb 1926-1936 opslag 3
f. 24/4 1927 Gunner Kristian Henriksen udl. barnefader handelsmand Karl Jensen.
Denne Kristian Nørregård skulle efter sigende have været købmand i Varhede, og Karen M. Henriksen havde tjent ved ham nogle år før denne "hændelse". Hun ville ikke have ham, for han var en del år ældre end hende.
Jeg har ledt efter ham i kb for Aulum, under døde og i flk.t. Aulum 1925 og 1930 uden held. Han har vist også et -sen efternavn, men jeg kender det ikke. Efter sigende skulle han have levet som ungkarl hele livet og være død i 1960 erne. Er der nogen der kan give mig et hint til at komme videre med denne købmand.



vium

Redigeret af Erik Vium d. 26/11/2010 13:47
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 25/11/2010 10:28
Prøv lige at tage et kik på FT 1921 Opsl. 166. Den første på siden
Det kunne jo godt være Karen Henriksen som er tjenstepige på det tidspunkt.
Der er godt nok en stor aldersforskel.
MVH
Inger
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 25/11/2010 18:23
Hej Inger
Det var fantastisk. der er noget af en historie at få klarlagt. Der kan ikke være tvivl om at det er den rigtige pige. Både navn,fødselsdato, fødested og hvor hun kommer fra stemmer. Så er der manden??
"Den gamle" altså husfaderen i denne FT hedder Kristen Kristiansen og der er en husmor der er flyttet til stedet i 1918, måske hans 2. kone. Og han er rigtig nok meget ældre end Karen.
Skal man gå hårdt efter stavemåden på fornavnet, og på min svigerfars historie om at han var alene resten af livet, så hælder jeg til Sønnen.
Han hedder Kristian til fornavn, det passer med kb i Vinding, og er født i 1891. Han er trods alt så kun 10 år ældre end Karen. Så det bliver i første omgang det spor jeg forfølger.
Kan jeg så finde at han har overtaget forretningen, eller den gamle er død inden april 1927, så er sagen helt klar
Mvh og mange tak
Erik Vium
Ps hvordan fandt du det, er denne FT skrevet af, så det er søgbart ?


vium

Redigeret af Erik Vium d. 25/11/2010 18:24
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 25/11/2010 18:39
FT er fundet på Arkivalieronline.dk. Er ikke Søgebar.
Jeg tror også det må være Sønnen som er født 31. Dec. 1891, Varhede, Aulum.
Han er døbt Christian Nørregaard Christensen. Så den unge dame på 26 år , har sikkert ikke syntes at den herre på 36 år, var noget at samle på.
Hvor Karen Marie født?
MVH
Inger
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 25/11/2010 20:13
Hun er født i Ølby ved Struer. Hendes far var arbejdsmand men mest hestevognmand. Da hun var 6 år kom hun på besøg på Venø hos færgemanden Søren Pedersen. De blev så glad for hende at hun blev der. hun har fortalt mig at hun var glad for at være der,"men hvor fik jeg mange tæsk".
Hans hustru (Karens madmor) dør af blindtarmsbetændelse juleaften 1909, og allerede dagen efter må hun derfra. Hun kommer til en moster i Struer, men de ved ikke hvor hendes forældre er flyttet hen. De finder så ud af at de er flyttet til Tvis, og at faderen bl.a. kører mælk. En uge er hun ved mosteren, der så kører Karen til Holstebro hvor man ved at der en hestevogn med kartofler der skal til Tvis. Hun venter så ved Mejeriet der, og kender straks sin far, som ikke vidste at hun kom (8 år og i januar måned).Han må have set noget forbavset ud, så hun skyndte sig sige:"du behøver ikke at være så ked af det, jeg har da lidt penge med". Hun kunne imidlertid ikke forliges med sine søskende, (og de havde ikke for godt råd til hende) så hun kom ud at tjene med det samme. Da hun blev konfirmeret i april 1915 tjente hun hos Niels Høgild på Lergrav mark. Det er jo i nabolaget til Varhede Vedrørende hendes motiver og muligheder kan vi kun gisne. Jeg tror ikke at det var viljen der manglede. Muligheden var der nok ikke
1. Jeg ser jo nu at det er Sønnen Christian Nørregård Christiansen der er gift med en Ane Marie også på FT1925 og 1930 (som født på Venø og kommer fra Ølby!!! skæbnens ironi??)
2. havde Karen jo en lille dreng i forvejen, Gunner Henriksen. Som lever endnu og arbejder også med slægtsforskning, men med anden far.
3. Kendte jeg hende ikke som udpræget mønsterbryder, hendes far Henrik Henriksen havde også efternavnet fra moderen og så en udlagt barnefader Erik Pedersen.
mht. om det er sønnen eller faderens gener vi harglæde af, så er jeg ikke 100% sikker endnu. Jeg har da nu fundet den gamle som enkemand både i FT 1925 og 1930
Hun blev senere gift med en Julius Nielsen fra No, men de endte i 30`erne i Hodsager hvor de fik yderligere 2 piger.
Mvh
Erik


vium

Redigeret af Erik Vium d. 25/11/2010 21:02
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 25/11/2010 21:03
Hej Erik.
Kristian Nørregaard Christensens far, Kristen Christiansen var gårdejer i Nørregaard, hvor der også var købmandshandel. Han døde 18. maj 1941.
Forinden havde Sønnen Kristian overtaget gården som bestyrer. Han blev gift med Ane Marie Jacobsen 5. dec. 1919 i Hodsager.
Der var købmandshandel i gården til august 1982. Du kan sikkert finde mere om forretningen på Lokalarkivet i Aulum.
Kristian er barnebarn efter mine oldeforældre Christian Christensen (1831-1908) og Ane Cathrine Villadsen (1836-1916).
Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 25/11/2010 21:22
Der kan man se, det fletter lidt ind i hinanden. Er du sikker på at købmandshandelen var der til 1982. I sin tid var købmandshandelen rigtignok ved Gården Nørregård. Men den blev senere flyttet lidt SV til hjørnet af Lergravvej og Varhedevej, "op til landevejen". Der er nu et almindeligt hus, med "et stort vindue i hjørnet". Jeg tror næsten det var derfra det stopppede i 1982. Men jeg kender ikke årstallene. Min svigerfar (altså Christians uægte søn)har været ude på Nørregård for nylig, og manden der bor der, kender en del til det. Jeg skal med derud, og på lokalarkivet, men det bliver senere.
Min svigerfar fortæller iøvrigt om den gamle købmandshandel. Der var sådan en disk, hvor der stod kurve foran, bl.a. med klipfisk, og saltet kød. Det lugtede stærkt og passede lige med at han hundene havde lyst til at lette ben netop der. Og det blev det vel ikke ringere af.
MVH erik


vium

Redigeret af Erik Vium d. 25/11/2010 21:37
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 25/11/2010 23:13
Du har ret.
Jeg har nu nærlæst en avisartikel fra Herning Folkeblad 2. aug. 1982. Heri står:
"Omkring 1930 opgav man forretningen på gården, og i 1935 blev der derfor bygget en ny ejendom på hjørnet, som da var en stærk trafikeret vej."
Det var den forretning, der blev nedlagt 1982.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst)
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 26/11/2010 06:45
Ja der kan man se. Medens du læste avisartikler, gennemgik jeg skattelister fra Varhede. " Den gamle" Christen Christiansen betalte i 1927 506 kr i skat det gik så jævnt hedad hen i 30èrne til 195kr i 1935.
Christian Nørregård Christensen betalte 69 kr. i 1927 og nedad til 45kr. i 1935. Det er mærkeligt at den unge ikke stiger mere i forhold til faderen. Måske er forklaringen at Sønnen kun var bestyrer på gården og faderen stadig er købmand, med indtægt både derfra og fra gården.
Og en anden ting, de er ikke på skattelisterne i Varhede efter 1935. Det kan så skyldes at de skal findes under Lergrav, da den nye butik ligger nærmere Denne lokalitet. Det skal jeg lige have set på i aften.
mvh
Erik


vium

Redigeret af Erik Vium d. 26/11/2010 06:47
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) omkring købmanden i Varhede
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/03/2013 22:48
Fra Chr. Østergaard Jensen har vi modtaget:

Lige ganske kort vedr. lidt oplysninger for nedenstående efterlysning, som sikkert er løst forlængst.

3
Emne: RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) Skrevet af Erik Vium d. 25/11/2010 20:13

Nævnte Karen Nielsen og hendes mand Julius Nielsen, kender jeg ganske udmærket, da jeg har været mælkekusk for dem igennem 4 år, i midten af 60'erne, og fik daglig formiddagskaffe hos dem.
Karen Nielsens far Henrik Henriksen, og to søskende som i dagligtale hed "Mitte" og Peder Henriksen, havde ejendom i Tvis, i nærhed af mine forældre i Lille Uhrlund
Karen og Julius havde to børn sammen, Marie og Vita. Her forinden havde Karen jo sønnen vognmand Vagn Henriksen i Sørvad.
Den anden nævnte søn Gunner, har jeg ingen kendskab til.
I beretning nævnes en færgemand Søren Pedersen på Venø, som jeg kan stille mig tvivlende for, hvem kan være. Derimod ved jeg hun havde venindeskab med en anden kvinde på Venø, som jeg godt ved hvem er, men skal lige først finde frem til navn herpå.
Jeg er selv født på Venø, og har rodet en del i Venø historie, som kan ses på min hjemmeside: www.underregnbuen.dk

Ligeledes er nævnt tvivl for navnet på en købmand i Varhede, han hed Vestergaard til efternavn og hans kone hed Tina.

Er der spørgsmål vil jeg forsøge at besvare det.

Med venlig hilsen
Chr. Østergaard Jensen
Aulum
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) omkring købmanden i Varhede
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 11/03/2013 23:12
Til Chr. Østergård
Jeg har kendt og besøgt Karen og Julius i "Yllebjerg" siden 1969. Efter Julius døde, flyttede Karen i hus i Aulum, hun døde på plejehjemmet i en høj alder. De 3 af børnene lever endnu. Vita Nedergård boede tæt på stationen i Aulum, men døde i 1979 - 43 år. Hun fik 2 sønner, hvor den yngste Frank Nedergård boede i Aulum, han døde næsten i samme alder 42 år i 2000. Gravsten på Holstebro Nordre.
Det med formiddagskaffe kan jeg godt sætte mig ind i, hun var en meget gavmild kvinde, men jeg tror det har været nogle lette mælkespande du har hentet. Jeg er selv opvokset på landet, men jeg har aldrig så magre køer som dem Julius havde i starten af 70`rne.
Fortællingen om færgemanden er fra Karen selv, men jeg fik ikke spurgt til navnet. Jeg har bare set i en folketælling at der var en, med det navn omkring den tid.
Som det fremgår af tråden længere oppe, hed Vagn Henriksens far enten Christian Christiansen, han blev kaldt Kræ Nørgård og var købmand.
ELLER det er måske sønnen der hed Christian Nørgård Christiansen, som var bestyrer på gården.
Det kunne da være interessant med den veninde fra Venø, ligeledes kunne det være sjovt at vide om der er en Færgemand eller hjælper, der har mistet sin kone omkring 1908-1910.
Med venlig hilsen
Erik


vium

Redigeret af Erik Vium d. 11/03/2013 23:14
 
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) omkring købmanden i Varhede
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/03/2013 17:31
Fra Chr. Østergaard Jensen i Aulum har vi modtaget:

Lidt tillægsoplysning for ovenstående indlæg ved Erik Vium
Da jeg ikke selv har adgang for at kan indsætte det herunder – lader jeg det gå denne vej over.

Til Erik Vium
Vore fælles kendskab til Karen og Julius i ”Yllebjerg” finder jeg identiske med hinanden, som vi sikkert godt kunne skrive en del sammen om, hvis du vil oplyse mig din mail adresse.
Finder frem til, at der ved FT Venø 1906, opslag 21, har været en færgemand Søren Pedersen, på Venø. Hans kone var Ane Helene Pedersen. Det er ikke meget jeg har hørt om Karens ophold ved dette par, men formoder det var på den tid hun fik kendskab til veninden på Venø, som hun ofte har talt om.
Veninden hed Johanne Martine Kirstine Madsen. KB Venø 1892-1923 opslag 31, samt FT Venø 1906, opslag 21.
Nævnte veninde boede i Strandgaarden, få hundrede meter fra færgehuset. Hun blev gift med fiske og sognefoged Andreas Borbjerggaard, på Venø. I dagligtale var hun kendt under kaldenavnet ”Tinse”
Om venindens forældre fortælles herved:
http://www.underregnbuen.dk/postgennemtiderne/side4.html

Lige et par kirkebogsblade for fødsel af Karen Nielsens 2 drenge, udenfor ægteskab, som jeg ser har været en del tvivl om.

Tvis KB med (1926) side 2 - pkt.2 - Gunnar Kristian Henriksen
Tvis KB (samme) side 12 - pkt. U Nr. - Vagn Henriksen.

Roder nu ikke mere herved, i denne omgang.

Mvh.
Chr. Østergaard Jensen
Aulum


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlysning ca. 1930 (gåden er nok løst) omkring købmanden i Varhede
Erik Vium
Medlemmer

Antal indlæg: 47
Bopæl:
Tilmeldt: 27.05.10
Lagt på d. 31/03/2013 08:45
Hej Arne.
Kan du sende mig Chr. Østergaard Jensen`s mail adresse. Der er vist ikke mere"offentlig" kød på denne sag. Så kan jeg sende ham min mail og vi kan dele synspunkter på mere privat basis. Han er åbentbart ikke medlem af dette forum.

Mvh Erik Vium



vium
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk