hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 28/05/2006 17:14
hej allesammen.

Er der nogen af jer der i Ringkøbing Amt eller andre steder er stødt på navnet August Valfrid Färggren?
Elisabeth Katrine Kjærulff døde 25 nov. 1954 som 49 årig på Herning sygehus, og har senest bået i Skarrild sogn med 2. og sidste ægtefælle, Nils Christian Ostersen, og der er noteret ved hendes død, at hendes 1. mand var ovennævnte. Jeg har INGEN anelse om, hvor de kan have boet, men sandsynligvis i Hammerum Herred.
Jeg ved han er født 1870 i Sverige, og er deroppe indtil i hvert fald 1893.
Jeg har ledt lidt på må og få, men det er jo næsten håbløst. Jeg kan sige at de ikke er gift i Herning sogn.


Med venlig hilsen
Conni Pedersen 9700
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
agerlund
Medlemmer

Antal indlæg: 193
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 28/05/2006 20:16
Var det en mulighed at prøve på folkeregistret i det år hun døde i Herning, Det kan være at de kan fortælle dig hvor de har boet.
Ellers fkt. 1950

Mvh. Grete Skatka
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 28/05/2006 22:02
Hej Conni.

Jeg ved ikke, om du har nedenstående oplysning.

Niels Christian Ostersen f. 12. juni 1901 i Gejlbjerg i Skarrild sogn, død 3. sep. 1962 i Gejlbjerg, Skarrild sogn, blev gift 12. nov. 1932 på Herning Rådhus d. 12. nov. 1932 med Elisabeth Kathrine Kjærulff.

Du skriver ikke, om August Valfrid Färggren er død eller de er blevet skilt, men iflg. konens/enkens giftemål skal han søges før 1932.

Ruth Neumeister
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 28/05/2006 22:40
Hej igen.

Nu kaster jeg lidt rundt med tingene, men jeg glemte børnene.

Hvis førstefødte søn stadig efter gammel skik fik navn/sted opkaldt efter afdøde (?) 1. mand, så var der måske noget at hente ved sønnens navn af 2. ægteskab da det er et meget ualmindeligt navn:

Elisabeh Kjærulff fik 2 børn med Niels Christian Ostersen:
1): Anna Ostersen f. 10. nov. 1933
2): MIHLERT MOSELUND Ostersen f. 15. dec. 1936

(Oplysningerne har jeg fået andet sted fra, så jeg ved desværre kke hvor de er født)

Der findes et Moselund i Bording sogn, og i Engesvang i Viborg sogn. Det var måske et arkivbesøg værd.
_______

Jeg ved godt, at det er langt tilbage, men Ostersen navnet figurerer faktisk i Bording i 1801, og trods det at jeg har et utal af Ostersen-slægten fra Assing/Skarrild, har jeg endnu ikke fundet slægtsforbindelsen til Bording. Måske er du heldig og melder tilbage.

Du får lige den omtalte FT her:

ringkoebing, Hammerum, Bording, Kneber Huus, , , 1, FT-1801

Oster Krestensen, 45 , Gift, Mand, Huusmand med jord, strømpebinder,
Inger Andersdatter, 40 , Gift, Hane kone, ,
Kresten Ostersen, 10 , Ugift, Deres søn, ,

Ruth Neumeister







 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 28/05/2006 23:36
Hej Ruth og Grethe.

Tusind tak for jeres oplysninger.

Jeg ved ikke om han, August Valfrid døde eller de mon blev skilt, men det er da en start, at jeg nu ved hvornår Elisabeth Katrine blev gift med Ostersen. Når de er gift på rådhuset, hvor finder jeg da de oplysninger - eller rettere må jeg spørge, hvor du har dem fra, Ruth?
Mon ikke børnene er født i Skarrild sogn, da de bor der da Elisabeth dør i 1954?
Jeg vil kigge efter igen.
Nej, jeg borer nok ikke så meget i den Ostersen-slægt, da Elisabeth Katrine er en søster til min slægt, så det varer nok en rum tid inden jeg kommer i overskud af tid til det.

Men mange tak for hjælpen.

Hilsen Conni
9700
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/05/2006 07:55
Dette bare lige til orientering:

Elisabeth Katrine Kjærulff er søn af Niels Kjærulf født 7 aug 1867 i Haunstrup, Snejbjerg sogn. Han igen er søn af Niels Kjærulf (den yngre) og Elisabeth Kirstine Villadsdatter.

Niels Kjærulf (den yngre) er søn af Niels Kjærulf (den ældre) sognepræst i Ørre og en ægte Kjærulf. Elisabeth Kirstine Villadsdatter er ud af en stor Villadsen familie fra Trøstrup Mark i Timring sogn.

Både Kjærulferne fra Ørre og Viladsenerne fra Timring velkendte for både deres gode og måske især deres mindre gode sider.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/05/2006 18:21
Hej Conni.

Oplysningerne kan jeg desværre ikke give dig, da alle, virkelig alle mail-adresser forsvandt med den nye computer jeg fik (Det er bare såå hyggeligt).

Men jeg kan give dig denne hjemmeside

<http://www.sitecenter.dk/wienberg-larsen/museetiskarrild/>

De må kunne hjælpe dig.

Ruth
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 02/06/2006 02:09
Hej Arne.

Ja Kjærulferne har jeg styr på, men ikke deres koners slægt - så tak for oplysningerne.

Til Ruth.

Uha da - nok mest synd for dig. Håber du får fundet dine data igen.


Hilsen Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 02/06/2006 12:27
Arne.

Jeg behøver alligevel lidt hjælp til en Kjærulff!
Hvor har du fra at Niels Kjærulff f. 7. aug 1867 skulle være født i Haunstrup? Jeg læser det i Kirkebogen, som om at han er født "paa Sneiberg (og så et bogstav jeg ikke kan læse)".

Andre steder skriver præsten godt nok Haunstrup, hvis det er der forældrene bor. Jeg ved godt, at de bor i Haunstrup bye i FT 1880, men ....

Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/06/2006 00:14
Når jeg skriver Haunstrup er det nok lidt af en tilsnigelse.

De bor først i Albæk (hvoraf en del idag regnes til Haunstrup) og senere i Snerlund (som idag regnes fuldtud til Haunstrup). De har formentlig boet i Albæk området da Niels blev født.

Det udtryk der står i kirkebogen er Snejbjerg Hede. Det omfatter alt hvad der ligger vest for Snejbjerg og nord for Haunstrup. Det kaldes også Vesterheden og jo længere vest på, desto mere hede, og desto lavere social status havde de folk der boede der.

Men det er i det hele taget på mange måder en spændende familie du har fat i. Men du skal nu have fornøjelsen af selv at studere kirkebøgerne:

Se:
Afgangslisten i Sunds, den 11 maj 1867
Tilganganglisten Snejbjerg, den 16 maj 1867,
Vielse i Sunds den 28 maj 1867 (bemærk at det er efter de er flyttet til Snejbjerg).

Og nu vi har kig på Abbelone Villadsdatter, så skulle du nok også lige se:
Anton Villadsen født 30-05-1854, døbt i Sunds
Knud Villadsen født 12-02-1863, døbt i Sunds

Abbelone Villadsdatter er ud af en søskendeflok på 16 (sådan cirka) og det du vil finde ud af om hende er ikke en undtagelse - men nærmere reglen i den familie. Men prøv evt. at kontakte Maj-Britt Agerbæk, hun ved ganske meget om den familie.

Præstefamilien fra Ørre, som jo er ud af den navnkundige Kjærulf slægt, kan der nu også godt siges dette eller hint om. Men det vil jeg høfligst undlade.

Confused.? You wont be after next Weeks Episode.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 05/06/2006 01:25
Hej Arne.

Jeg er oprigtig glad for at du ikke bare serverer historierne for mig, men henviser til hvad jeg selv kan finde af oplysninger i KB. Den halve eller trekvarte glæde ved SF, er jo at finde de gode historier.

cunfused??

Jooo... Jeg kan ikke finde den tilgangsliste i Snejberg - hvor har du gemt den? Godt nok er klokken lige nu mange, men jeg mener da ikke at kunne se den....

Og Abbelone?? Hvem er nu det? Elisabeth Kirstines søster? Men jeg finder måske forklaringen i næste afsnit på hvorfor de er kædet sammen i dit forrige indlæg...

Kan jeg finde skifter efter Niels Kjærulff og Elisabeth Kirstine Villadsdatter i Viborg?

Ellers kan jeg vist ikke finde ud af, hvor de rent faktisk har boet, vel?

Jeg glæder mig til næste besøg i Viborg, hvor jeg vil i de gejstlige arkiver, og se om jeg kan finde noget om Niels Kjærulff, Ørre.


Mange hilsner Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/06/2006 09:27
Conni Pedersen skrev:

Og Abbelone?? Hvem er nu det? Elisabeth Kirstines søster? Men jeg finder måske forklaringen i næste afsnit på hvorfor de er kædet sammen i dit forrige indlæg...



Det var vist lidt sent på dagen jeg skrev det foregående indlæg. Abbelone er ganske rigtig søster til Elisabet Kirstine, men har iøvrigt ikke noget som helst med den her historie at gøre, det var naturligvis Elisabeth Kirstine jeg mente.

Du har ret i at tilgangslisten for Snejbjerg var faldet ud, det skulle være på plads nu.

Jeg tvivler måske på om der er et skifte efter Niels Kjærulf og Eliasbeth. Der har næppe været noget at dele. Han har vel skiftet med sine børn af første ægteskab, og hendes tidligere børn kan vel næppe komme i betragtning. Tilbage er der så deres eneste fællesbarn tømreren Niels, som jo nok har måtte bekoste begravelsen.

Pastor Kjærulf i Ørre bliver iøvrigt enke på et tidspunkt (omkring 1802-3 så vidt jeg husker) og han gifter sig derefter med noget ungt kød, nemlig den kun 20 årige Dorothea Rømer.

Fra at være datter af en fordrukken degn bliver hun nu kone til en fordrukken præst. Og det må vel siges at være et trin op ad rangstigen - eller?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 07/06/2006 09:36
Arne.

Ja det var da et godt spørgsmål....

Jamen jeg kan altså ikke greje, hvorfra du ved, at de har boet her og hisset, og deres spirituøse vaner. Det virker som om, du har et indgående kendskab til familien. Har I været naboer????? - (jeg smiler skævt)

De faktuelle ting fra kirkebogen vedr. fødsler, vielser og dødsfald har jeg set.

Jeg finder måske forklaringen i af- og tilgangslisterne..

Tak for hintet om Maj-Brit Agerbæk. Hende vil jeg kontakte, når jeg lige kommer hjem igen.
Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/07/2006 22:58
Vedr. den unge tømrer Niels Kjærulf kunne det måske interessere, at se et lille avisudklip om ham som den første cyklist i Snejbjerg.

http://78.156.97.214/kjaerulf_cykkel/


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/11/2012 11:21
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 11/07/2006 00:52
Hej Arne

Tusind tak for det - spændende at læse om sine forfædre på den måde.
Den vilde cyklist er min mands oldefar.
Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 18/12/2006 20:13
Til Ruth Neumeister!

Jeg har nu fundet ud af forbindelsen mellem Ostersen-navnet og Moselund som et af børnene bliver døbt jvf. ovenstående.

Gården Niels Christian Ostersen boede på og som nu datteren Anna og hendes mand bor på hedder såmænd Moselund.

Det havde altså intet med Bording at gøre. Du må finde en anden måde at knytte forbindelsen til Bording - og helt afvise det kan man jo ikke, da det jo ikke var usædvanligt at man opkaldte sin gård efter den lokalitet man kom fra - måske for mange generationer siden.

Hilsen Conni
 
Forfatter RE: August Valfrid Färggren
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/12/2006 17:54
Hej Conni.

Det er jo et stykke tid siden sidste indlægt blev lagt ind i foraet. Du skal have tak fordi du huskede at svare.

Jeg søger videre.

Hilsen Ruth

 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk